Läs också…
Jaguar F-Type avslöjad – här är första bilden
FILM: Jaguar F-Type på Goodwood
Jaguar F-Type blir namnet – cab kommer först
”Jag har stått och stirrat på ett rött skynke i en och en halv timme nu, men här kom belöningen”, säger en lycklig Fredrik Langendorf som nyss fått uppleva Jaguar F-Type live på premiärkvällen i Paris.
Designern Ian Callum har hämtat mycket inspiration från gamla E-Type, vilket syns bland annat på de karaktäristiska bakljusen med led-teknik.
F-Type är en strikt tvåsitsig roadster med Porsche 911 i sikte. Enligt Jaguar återvänder märket nu till rötterna med prestanda, agilitet och körglädje. En av de viktigaste delarna är aluminiumchassit, som sparar många kilo och ska ge både bättre köregenskaper och lägre förbrukning.
Vid lanseringen finns tre modellalternativ. F-Type och F-Type S får en helt ny V6-motor med kompressor på antingen 340 eller 380 hästkrafter medan F-Type V8 S som namnet antyder får en kompressor-V8 på 495 hästkrafter och 625 Nm.
F-Type får ett aktivt avgassystem (standard på S och V8 S) där föraren kan njuta av lite extra välljud över 3.000 r/min. Dessutom finns en aktiv bakspoiler. Den 8-växlade automatlådan Quickshift med start/stopp-system blir standard, och Jaguar får inte den runda och vridbara växelväljaren som sitter i de övriga modellerna, utan en ny ”joystick” som liknar BMW:s växelväljare.


Interiören bjuder också på ett rejält kurvhandtag som kapslar in mittkonsolen, en snygg treekrad ratt och uppfällbara luftutblås. Den digitala skärmen i instrumentbåset från XJ följer inte med – istället finns en liten digital skärm mellan de analoga mätarna, som i XF.
Men kanske är det inte tekniken som är läckrast med Jaguar F-Type, utan designen. Utgångspunkten var dels historiska modeller som E-Type, men också moderna konceptbilar som C-X16.
I England hamnar instegspriset för F-Type på 650.000 kronor. Nästa steg blir F-Type S för 750.000 kronor och högst upp finns F-Type V8 S för 900.000 kronor.
| Modell | Effekt | 0–100/toppfart | Utsläpp |
| F-Type | 340 hk | 5,3 sek/260 km/h | 209 gram |
| F-Type S | 380 hk | 4,9 sek/275 km/h | 213 gram |
| F-Type V8 S | 495 hk | 4,3 sek/300 km/h | 259 gram |