
Jaguar E-Type – som firade 50-årsjubileum förra året – är av många ansedd att vara den vackraste sportbilen som någonsin byggts. Och även om man har sina egna favoriter inom detta område så är det inte svårt att sätta sig in i Jaguars position. Hur sjutton upprepar man succén E-Type? Går det över huvud taget att göra en ”uppföljare”, en E-Type II?
Svaret är nej, någon ”retro-E-Type” ska Jaguar inte bygga men väl en modern, öppen sportbil och vi har redan fått ett smakprov i form av konceptbilen C-X16. På vårsalongen i New York bekräftar Jaguar för första gången officiellt att konceptbilen ska bli verklighet och nu vet vi också namnet: F-Type. Det namnet är inte helt obekant för de som minns bakåt, redan på Detroitsalongen år 2000 presenterade Jaguar en ”F-Type Concept”.
Enligt våra kollegor på brittiska Autocar så övervägde Jaguar även att använda namnen ”XE” och ”XS”, men till slut kom man fram till att det mest logiska är att fortsätta serien efter E-Type och döpa nya sportbilen till F-Type. Men det var inte utan vånda, berättar produktchefen Adrian Hallmark:
”Det är inte den nya E-Type”, sa Hallmark till Autocar, ”eftersom det inte finns någon logisk fortsättning mellan de två bilarna. C-, D- och E-Type var dåtidens namn för Jaguars sportbilar och vi fortsätter på den linjen. Men naturligtvis tog vi ett långt och djupt andetag innan beslutet att använda F-Type, eftersom vi vet vilka associationer det namnet kan ge.”
Enligt chefsdesigner Ian Callum kan vi förvänta oss att nya Jaguar F-Type blir mycket lik konceptbilen C-X16, med några smärre anpassningar som måste till på en seriemodell:
”Designen blir mycket lik,” sa Ian Callum till Autocar. ”De flesta designers – inklusive mig själv – har gjort misstaget att skapa en konceptbil som ser bra ut och sedan en produktionsmodell som blev en besvikelse. Det misstaget kommer vi inte att göra om.”
”Ett inslag på C-X16 som dock inte följer med till F-typen är den sidohängda bakluckan. Det var en liten kul detalj med tydlig blinkning till E-type”, sa Callum. ”Vi hade kunnat göra en sådan bagagelucka men i det här fallet var det viktigare med den praktiska funktionen.”
Jaguar F-Type byggs på alumuniumchassi och först ut på marknaden, nästa år, är roadstermodellen. Den blir strikt tvåsitsig och följs 2014 av en täckt 2+2 Coupé. Motormässigt kan vi förvänta oss V6:or, knappast V8:or men förmodligen också någon hybridvariant – precis som konceptbilen C-X16.
Konceptbilen C-X16 var 4.445 mm lång, 2.048 mm bred och 1.297 mm hög. Hjulbasen angavs till 2.622 mm. Om nu F-Type blir lik C-X16 innebär det att den nya Jaguarmodellen blir den minsta som skapats sedan 1954 då den klassiska XK120 lanserades. Räkna med att vi får se den produktionsklara Jaguar F-Type premiärvisas på Parissalongen i höst.
Vi har haft flera bildgallerier med foton på Jaguars konceptbil C-X16, den förlaga som delar nästan all design med seriemodellen F-Type. För att nå bildgallerierna klickar du på länkarna nedan.
Jaguar C-X16 (F-Type), galleri nummer 1.
Jaguar C-X16 (F-Type), galleri nummer 2.
Jaguar C-X16 (F-Type), galleri nummer 3.
Se även bildgalleriet som finns en bit ner på sidan, där har vi även kryddat med några foton på undersköna XK120. De som vill läsa Jaguars pressrelease om F-Type kan klicka på länken och få hem texten som ett pdf-dokument.
