Hoppa till innehåll

Elbilen Twizy har blivit dopad av Formel 1

Vad händer om man blandar elbilen Renault Twizy med Formel 1-teknik? Jo, då får man Twizy Renault Sport F1 Concept. Tack vare kers-tekniken är den dopade Twizy riktigt kvick.

Elbilen Twizy har blivit dopad av Formel 1
Twizy Renault Sport F1 Concept är inte avsedd för mer än bilutställningar och det finns bara ett, enda exemplar. Och fler ska det inte bli. Men ring och tjata på din Renaulthandlare ändå! Klicka på bilden ovan för att hoppa till bildgalleriet.

Innan du slänger dig i bilen och far med ilfart till din vänlige Renaulthandlare så måste vi meddela något tråkigt: Twizy Renault Sport F1 Concept är inte avsedd för serieproduktion. Men man kan ju tjata ändå, eller hur?

Istället är Twizy Renault Sport F1 Concept ett tekniskt utbyte mellan Renaultsport och ingenjörerna på Renaultsport F1. Avsikten med konceptbilen är att visa på exempel hur tekniken inom Formel 1 kan sippra ner till alldeles vanliga bilar – som Renault Twizy.

Twizy Renault Sport F1 Concept använde det kers-system som finns i F1-bilarna, ett paket på sammanlagt 30 kilo där motor, svänghjul och litiumjonbatteripaket ingår. Twizys elmotor på 18 hk är intakt men den kan alltså få ett rejält tillskott från kers-systemet som tillfälligt ger 80 hk. Den extra kraften får man genom att trycka på en knapp på den F1-inspirerade ratten. Med kers aktiverat ökar toppfarten på Twizy Renault Sport F1 Concept till 110 km/h (original 80 km/h) men glädjen är begränsad, cirka 17 sekunder räcker kraften i kers.

Vikten på Twizy Renault Sport F1 Concept har ökat till 564 kilo, 91 kilo mer än en vanlig Renault Twizy men den extra effekten från kers-systemet kompenserar mer än väl för det. Redan original är Renault Twizy förvånansvärt kul att köra och med 80 extra hk borde bilen bli en upplevelse.

På utsidan finns det många anspelningar till Formel 1 och vi kan inte undgå att undra över rullmotståndet i de breda däcken på Twizy Renault Sport F1 Concept. Exteriört hittar vi också rejäla vingar fram och bak, liksom breda sidokjolar och en diffusor bak. Färgsättningen ska också anknyta till Renaults förflutna inom Formel 1.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.