Hoppa till innehåll
Recharge

Uppgift: Nya Volvo XC70 kommer till Sverige

Laddhybriden Volvo XC70 får två olika batteristorlekar. Så här ser planerna ut för Volvos kommande elbilar och laddhybrider.

Teknikveckans Peter Esse uppger sig ha fått insyn i Volvos produktplan (roadmap) för de kommande fem åren. Det kommer både nya elbilar och laddhybrider.

Volvo EX60 är nästa elbil från Volvo och det är redan officiellt att EX60 ska lanseras i januari 2026.

Nästa elbil därefter blir en helt ny generation Volvo EX40. Det innebär inte att den bensindrivna varianten XC40 går i graven. Den får i stället en omfattande facelift baserad på den befintliga konstruktionen.

Volvo XC60 uppdateras igen

Trots att Volvo XC60 nyligen fick en facelift planeras ytterligare en uppdatering av Volvos bästsäljare. Det gäller helt enkelt att hålla denna viktiga modell så modern som möjligt trots att åren går.

Numer finns det två parallella utvecklingsavdelningar inom Volvo, en i Göteborg och en i Kina. Den senare kommer även att göra en facelift av S60.

Ingen el-kombi

Det har tidigare funnits planer på att göra elektriska kombibilar, men de är skrotade. Volvo-köparna får välja mellan suvar eller halvkombin ES90.

Som vi skrivit om tidigare ska Volvo utveckla en ny bensindriven XC90 som internt kallas ”SPA 1,5”. Med det menas att det blir en kraftigt modernisering av den nuvarande plattformen.

Volvo XC70 snett bakifrån
Volvo är en Lynk&Co 08 som fått Volvo-look. Foto: Volvo Cars

Volvo XC70 ska säljas i Europa

När den nya laddhybriden Volvo XC70 lanserades i Kina sa Volvo att de skulle överväga att även släppa modellen på andra marknader. XC70 är en ombyggd Lynk & Co 08 som precis börjat säljas i Sverige. I ett inlägg på Linkedin bekräftar Volvo Cars att nya XC70 kommer till Europa.

Källor inom Volvo uppger till Teknikveckan att de europeiska köparna kommer att kunna välja mellan två olika batterier: ett LFP-batteri på 21,22  kWh eller ett NMC-batteri på 39,6  kWh. Det senare ska ge en räckvidd på upp till 15 mil.

Uppgifterna från Teknikveckan är trovärdiga. Flera detaljer stämmer med vad som tidigare är sagt och bekräftat.

Planerna är också logiska. Volvo har begränsade utvecklingsresurser och måste prioritera hårt. Volvo har valt att satsa på vissa bilmodeller med Kina som primär marknad. Vi vet också att det blir allt viktigare för Volvo att göra samarbeten inom Geely.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Volvo Cars

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.