Volvos ledning reagerade starkt på måndagens nyhet, där vi spekulerade i att Volvo lagt ”projekt XC90 generation två” i malpåse.
Volvo reagerade även på det påstådda skälet: ”att Ford stoppat projektet på grund av ekonomi.”
Bo Larsen, Volvos presstalesman: ”Produktplanen är anpassad, vi
Volvo dementerar nu att nästa generation XC90 ska läggas ner. Volvo dementerar även att nästa XC90 kommer att se ut som vår illustration… Illustration: Motor Forecast
har flyttat fram den i tid. Den nya XC90 som kommer är väsentligt mycket mer intressant än vad vi har idag.”
Bo Larsen bekräftar därmed det vi skrev i måndags, att dagens XC90 kommer att faceliftas ännu en gång, innan nästa generation blir aktuell någon gång 2011-2012.
Däremot dementerar Bo Larsen att Ford bestämmer över Volvos produktplan: ”I dagsläget har Ford inga synpunkter på vad Volvo gör. Volvo är mer än någonsin ett självständigt varumärke, visst finns det ett utbyte av idéer och teknik mellan företagen, det är det som är fördelarna med att ingå i en stor koncern. ”
Kommentar från Alrik Söderlind: Same-same, but different
Måndagens nyhet att nästa generation av XC90 är stoppad, var alltså i princip sann…

Enligt alla våra tidigare källor skulle den nya generationen av XC90 ha presenterats 2009, men nu är det alltså bekräftat att det blir ännu ett facelift av nuvarande generation, och att den nya modellen är framflyttad för att klara de klimat/miljökrav som en modern bil måste klara.
Bo Larsen säger att ”Volvo kontinuerligt anpassar produktplanen till andra modeller i pipeline” och att ”det inte är fel att spekulera i att den nya modellen får mer miljöteknik, hela bilbranschen går åt det hållet”.
Men det viktiga i dagens dementi är att Volvo slår fast att det är Volvo som styr skutan, inte Ford. De ekonomiska besluten och produktportföljen bestäms av Volvo. Precis som jag skrev i ledaren i nummer 25 (klicka här för att läsa ledaren).
Det andra som är glädjande är att Volvo tydligen har satt full fart på utvecklingen av nästa generations XC90, som kommer att ta ett mycket större steg framåt när det gäller teknik, än vad man tidigare planerat. Sent skall syndaren vakna, säger kanske någon. Men syndare brukar inte ändra beteende förrän det är för sent.
Att riva upp ett projekt, kostar pengar, värdefull tid och det kräver mod. Det är skönt att Volvo tydligen har satt ny kurs, mot bilar som världen efterfrågar.