Volvo Cars tvingas bokföra en nedskrivning på 11,4 miljarder kronor, efter att vinstförväntningarna på elbilarna EX90 och ES90 reviderats ned kraftigt.
Orsaken är kraftiga förseningar och nya importtullar som påverkar försäljningen – inte minst i USA.
Enligt bolaget väntas nettoresultatet för koncernen minska med 9 miljarder kronor i kvartalsrapporten för andra kvartalet 2025.
– Vi har justerat våra volymantaganden och får en lägre livscykellönsamhet än planerat, säger Fredrik Hansson, finanschef på Volvo Cars.
EX90 dröjde – ES90 pressas av tullar
Volvo EX90 har försenats flera gånger och dragit på sig omfattande utvecklingskostnader. Det påverkar lönsamheten för hela plattformen.
Samtidigt går det inte längre att sälja nya ES90 med vinst i USA på grund av importtullar, och även de europeiska marginalerna är under press.

Totalt handlar det om en uppskrivning av tillgångar som nu måste skrivas ned för att spegla dagens marknad.
Av nedskrivningen påverkar 4 miljarder kronor kostnad sålda varor, medan större delen slår mot FoU-redovisningen.
Läs också: Volvo ES90 officiell – räckvidd, laddning och pris
EX60 ska bli vändpunkten
Även om EX90 och ES90 nu tvingar Volvo att skriva ned tillgångar, ses tekniken de utvecklat som en investering i framtiden.
Den nya modellen EX60, som byggs på nästa generations elbilsplattform, ska enligt Volvo ge både bättre räckvidd och lägre produktionskostnader.
Bland annat används megagjutna karossdelar, cell-to-body-teknik där batteriet integreras i karossen, och nya egenutvecklade elmotorer. EX60 lanseras och går i produktion 2026.

Läs mer: Bekräftat: Volvo EX60 lanseras i början av 2026
Långsiktig strategi kvarstår
Trots smällen fortsätter Volvo att satsa offensivt på eldrift och mjukvarubaserade fordon.
Den så kallade ”Superset”-arkitekturen, med gemensamma mjukvaruplattformar och drivlinor, ska ligga till grund för kommande modeller.
Kvartalsrapporten där nedskrivningen redovisas släpps den 17 juli 2025.
Läs också: Volvos storfabrik i Slovakien försenas – produktionen startar 2027