
Volvo Personvagnar är mäkta stolta över att man lyckats pressa ner fyra modeller i förbrukning – så pass att de blir ”miljöbilar” enligt de nya, strängare reglerna från årsskiftet.
Men jobbet var inte helt lätt då Volvo länge svävade i ovisshet om hur regeringen tänkte göra med sin nya miljöbilsdefinition. För de som söker en tjänstebil med reducerat förmånsvärde eller vill åka skattefritt i fem år är det förstås lockande med en ”miljöbil” och frågan var länge öppen hur väl Volvos ingenjörer skulle lyckas med den utmaningen.

”Våren 2012 fick vi äntligen veta vad som gällde,” säger Ulf Nordström som är chefsingenjör på Volvo Cars. ”Då hade vi ett drygt halvår på oss. Det var en tuff utmaning, och jag undrade först om vi skulle klara det.”
När specifikationerna för årsmodell 2014 skulle presenteras i februari fanns Volvos miljöbilsversioner med. Därefter vidtog de nödvändiga certifieringarna med bland annat utrullningstest och körningarna enligt EU:s körcykel. De är nu klara och bekräftar vad man utlovade i början på året.
En av de förändringar som finns på årsmodell 2014 är en ”aktiv grill” som kan styra luftmängden som passerar igenom bilmodellens front. Ulf Nordström förklarar:
”Grillen har två syften, dels ser den till att motorn har rätt arbetstemperatur och dels minskar den luftmotståndet. Båda faktorerna sparar energi,” berättar Ulf Nordström.
En annan nyhet på årsmodell 2014 är en förfinad stopp/start-teknik. Tidigare har bilens motor slagits av vid stillastående men nu kan motorn stängas av redan vid inbromsningen, i hastigheter runt fem-sju km/h (beroende på transmission). Eftersom EU-körcykeln innehåller förhållandevis mycket stadstempo blir det små men viktiga förbättringar som sammantaget sänker den officiella förbrukningssiffran.
På våren 2007 bestämde sig Volvo för att göra en riktigt snål bilmodell, det som blev konceptbilen ”Volvo C30 DRIVe” som man visade upp på höstens Frankfurtsalong – tillsammans med Volvo C30 ”ReCharge Concept” – det året. I en tidigare publicerad intervju med Volvos projektledare Peter Ewerstrand (klicka på länken för att läsa mer) berättade han att det var ett ”snabbt uppvaknande ur törnrosasömnen”.

Men sen satte Volvo full fart med utvecklingen av nya, snåla alternativ. Redan året därpå, 2008, kom de första dieseldrivna och miljöbilsgodkända Volvomodellerna C30, S40 och V50 – som alla låg under dåvarande gränsen för miljöbilar på 120 g/km i CO2-utsläpp. Strax därefter kom den första miljöbilsgodkända versionen av familjekombin V70 med CO2-utsläppet 119 g/km.
När det i höst är dags för årsmodell 2014 av Volvo V70 släpper den ut 109 g/km koldioxid, förbrukningen ligger på 4,2 l/100 km – en siffra som för bara några år sedan ansågs som onåbart låg. Men Volvo siktar lägre ändå, möjligheterna finns att komma ner under 4,0 l/100 km och skapa en ”trelitersbil”:
”Om tre-fyra år är det inte alls otänkbart att vi till exempel har en Volvo V70 som vid blandad körning drar nedåt 3 liter per 100 kilometer,” säger Ulf Nordström.
Följande nya modeller, årsmodell 2014, uppfyller de miljöbilsregler som infördes vid årsskiftet 2012/2013:
|
Modell |
Transmission | Förbrukning | CO2-utsläpp |
| Volvo S60 D2 | Manuell | 3,9 l/100 km | 103 g/km |
| Volvo S60 D2 | Automat | 4,1 l/100 km | 107 g/km |
| Volvo V60 | Manuell | 4,1 l/100 km | 108 g/km |
| Volvo V60 | Automat | 4,2 l/100 km | 110 g/km |
| Volvo V70 | Manuell | 4,2 l/100 km | 109 g/km |
| Volvo V70 | Automat | 4,2 l/100 km | 111 g/km |
| Volvo S80 | Manuell | 4,1 l/100 km | 107 g/km |
| Volvo S80 | Automat | 4,1 l/100 km | 109 g/km |
Förutom de ovanstående, nya modellerna har Volvo andra bilmodeller som redan uppfyller miljöbilsdefinitionen – med flera olika bränslen. Bland de dieseldrivna bilmodellerna ligger Volvo V40 D2 2014 i topp. Den har med manuell växellåda en förbrukning på 3,4 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 88 g/km. Den automatväxlade versionen drar 3,9 l/100 km med ett CO2-utsläpp på 102 g/km.