
Volvo går bättre och bättre i Kina. Försäljningen ökade med hela 69 procent under oktober jämfört med samma period förra året. Även i Europa ser siffrorna bra ut, med en försäljningsökning på elva procent.
Däremot fortsätter Volvo tappa försäljning i USA – minus 31 procent jämfört med förra året. Men Volvo har en plan för att bättra på siffrorna.
Nu lämnar informationsdirektören Bodil Eriksson sin tjänst efter ett drygt år, och får istället ett nytt uppdrag på Volvo Cars i USA. Däremot är hon inte längre med i företagsledningen för Volvo. Bodil Eriksson ska ansvara för marknadsföring, varumärke och kommunikation på den nordamerikanska marknaden.

”Det här är en utnämning som inte bara adderar kompetens och energi till vårt team, men som också visar att USA är en viktig marknad för Volvo Cars och understryker att företaget nu prioriterar USA”, säger Tony Nicolosi, som är vd för Volvo Cars i USA.
”Vi är fast beslutna att återigen bygga Volvos varumärke starkt i USA. Vi är en liten aktör på marknaden. Vårt varumärke är vår styrka, en styrka vi behöver få bättre utväxling av. Vi kommer definitivt att visa att Volvo är ett intressant alternativ för många konsumenter i USA”, säger Volvos vd och koncernchef Håkan Samuelsson.
Enligt Svenska Dagbladet är försäljningsutvecklingen i USA en högt prioriterad fråga för Volvo, som tillsatt en ny arbetsgrupp som ska pressa upp försäljningen. Sedan hoppas Volvo att försäljningen ökar när nya XC90 presenteras sent 2014.
Läs också: Volvos plan för att öka i USA
Läs också: Volvo går kräftgång i USA