Hoppa till innehåll

Volvos kräftgång i USA fortsätter

Försäljningen i USA är fortsatt stark även om det blev en tillfällig ”hicka” i september med minus fyra procent. Volvos kräftgång i Nordamerika fortsätter dock och i september minskade man med 16 procent. Volvos medicin är nu att sätta in en svensk ”supersäljare” i USA.

Volvos kräftgång i USA fortsätter
Anders Gustafsson, vd för svenska försäljningsorganisationen, lånas ut till USA i tre månader. Hinner han hitta de punkter som behöver åtgärdas under den korta tiden?

Amerikanska politiker fortsätter att bråka om budgeten och kanske har det dämpat konsumenternas köplust något. Siffrorna från september visar att bilförsäljningen sjönk med fyra procent och stannade på 1.137.200 bilar. Totalt sett har dock 2013 utvecklats mycket positivt med en uppgång på åtta procent under årets första nio månader (11,8 miljoner bilar).

Att försäljningen i USA var sämre än fjolårets månad är ovanligt, det har inte hänt sedan maj 2011. Till viss del kan nedgången skyllas på helgdagen ”Labour Day” som i år räknades in som en del av sista helgen i augusti (trots att den inföll i september).

Även om marknaden i sin helhet sjönk under september fanns det biltillverkare som lyckades ännu bättre, jämfört med samma månad under fjolåret. Bäst bland de stora gick det för Ford, som ökade med sex procent (184.500 bilar). Även Chrysler Group höll hårt i sin formkurva och ökade en procent (143.000 bilar).

General Motors hade en dålig månad och tappade elva procent (187.200 bilar), alltså väsentligt sämre än marknaden i sin helhet – en siffra som Toyota prickade precis (minus fyra procent, 164.500 bilar).

Flera premiummärken kunde hålla kvar sin fina utvecklingskurva, däribland BMW (åtta procent, 23.600 bilar), Cadillac (tio procent, 13.800 bilar), Mercedes (åtta procent, 26.900 bilar), Audi (sex procent, 13.100 bilar), Maserati (43 procent, 379 bilar), Jaguar (31 procent, 1.300 bilar) och Porsche (tretton procent, 3.100 bilar).

Vår svenska stolthet Volvo har det dock kämpigt. Kräftgången fortsätter och även om Volvo ibland visar upp en hygglig månadssiffra var även september en besvikelse, minus 16 procent och endast 4.188 sålda bilar (4.977 i september 2012). Hittills i år har Volvo sålt 48.193 bilar (minus sju procent) mot 51.626 under samma period förra året.

En bidragande orsak till nedgången är Volvos modellutbud, som i USA består av endast S60, XC60, XC70, S80 och den föråldrade XC90. C30, C70 och V70 är borta men i vinter tillkommer V60 – ett intressant test som får visa om jänkarna vill köpa kombimodeller, trots allt.

För att blåsa liv i USA-försäljningen skickar Volvo dit Anders Gustafsson i tre månader. Anders Gustafsson är sedan 2011 vd för den svenska försäljningsorganisationen Volvo Personbilar Sverige AB, en post som han ska återvända till efter hösten i USA. Tillsammans med försäljningsorganisationen i USA ska Anders Gustafsson skapa en arbetsgrupp där även Volvo Cars globala försäljningschef Alain Visser ingår.

Något radikalt måste ske för att förbättra situationen i USA, Volvos viktigaste marknad där man under glansåren för ett decennium sedan sålde över 130.000 bilar årligen. Under 2012 sålde Volvo endast 68.000 bilar och 2013 blir alltså inte bättre. Uppdraget är prioriterat, det har vd Håkan Samuelsson sagt vid flera tillfällen.

Frågan är bara vad man ska göra, på kort sikt. Nordamerikansk produktion skulle förbättra den negativa valutakursen (dyr krona och euro i förhållande till dollarn) men sådana beslut är inte fattade och tar lång tid att verkställa – om de kommer. Sent under 2014 tillkommer den nya och mycket viktiga XC90 men den lär bara påverka försäljningen marginellt det året.

Vad tror ni läsare att Volvo måste göra för att förbättra försäljningen i USA? Vad kan Anders Gustafsson bidra med under sin korta period?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.