Hoppa till innehåll

Så mycket kostar nya Volkswagen Golf

Sjunde generationen av Volkswagen Golf blir inte dyrare än föregångaren när den lanseras i november. Vi har alla svenska priser och tillval.

Så mycket kostar nya Volkswagen Golf
De svenska priserna börjar på 169.900 kronor. Nästan alla förväntas välja till Masters-paketet.

Vi får stifta bekantskap med nya Golfen redan på Parissalongen nu i september. Svensk premiär blir i november och nu finns alla priser och tillval.

Instegspriset för TSI-motorn med 105 hästar ligger på 169.900 kronor, vilket är oförändrat jämfört med föregångaren. Där var instegsmotorn 1,6 Multifuel med 102 hästar.

I standardutrustningen ingår bland annat start/stopp-system, bromskraftåtervinning, luftkonditionering, radio med pekskärm, den elektroniska diffbromsen XDS samt Pre Crash-system och multikollisionsbroms (som bromsar bilen efter en krock om föraren tappar kontrollen över bilen).

Så här fungerar Front Assist-systemet i Volkswagen Passat.

18,5 procent…

…är marknadsandelen för Volkswagen Golf i Sverige.

En viktig nyhet är att den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist och autobromssystemet City Emergency Brake nu finns redan i Masters-paketet för 13.500 kronor. Här ingår också komfortstolar, multiratt, bättre stereo, Bluetooth-handsfree och 4-dörrarsutförande.

Den adaptiva farthållaren och autobromsen ingår också i GT-paketet. Toppversionerna 1,4 TSI (140 hk, både manuell och DSG) och 2,0 TDI (150 hk, både manuell och DSG samt den fyrhjulsdrivna manuella versionen) har GT-utrustning som standard.

”Masters och GT är det som 98 procent av alla Golfkunder väljer, så i stort sett kommer alla Golf ha adaptiv farthållare och autobroms”, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i Sverige.

Kommer adaptiv farthållare och autobroms ligga i Masters-paketet även för andra Volkswagen-modeller?

”Kanske inte till befintliga modeller, men på nya modeller ligger det nära till hands att tro att det blir så.”

En annan nyhet är att de fyrhjulsdrivna 4Motion-modellerna finns tillgängliga redan vid lanseringen. Systemet finns till 1,6 TDI med 105 hästar och 2,0 TDI med 150 hästar – dock enbart med manuell låda.

”Det är extra roligt att kunna erbjuda två motoralternativ med 4Motion, vilket gör oss unika i detta segment. Fyrhjulsdrift efterfrågas mer och mer av svenska kunder”, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Den svenska lanseringen sker i november (vecka 46), men nya Golf kan beställas hos återförsäljarna från och med den 6 september. Vecka 37 ska bilen också kunna byggas i konfiguratorn på Volkswagensajten.
 

Bensinmodeller

1,2 TSI Bluemotion Technology
105 hk, 6-växlad manuell, grundversion 169.900 kronor, Masters 183.400 kronor

1,4 TSI Multifuel Bluemotion Technology (E85)
122 hk, 6-växlad manuell, grundversion 186.400 kronor, Masters 199.900 kronor

1,4 TSI DSG Bluemotion Technology
122 hk, 7-växlad DSG, grundversion 200.900 kronor, Masters 214.400 kronor

1,4 TSI GT Bluemotion Technology
140 hk, 6-växlad manuell eller 7-växlad DSG, 209.900 kronor, DSG +14.500 kronor
121 g/km (manuell), 116 g/km (DSG), förbrukning 5,3 l/100 km (manuell), 5,0 l/100 km (DSG)

Dieselmodeller

1,6 TDI Bluemotion Technology
105 hk, 5-växlad manuell eller 7-växlad DSG, grundversion 199.400 kronor, Masters 212.900 kronor, DSG +14.500 kronor
99 g/km (manuell), 102 g/km (DSG), förbrukning 3,8 l/100 km (manuell), 3,9 l/100 km (DSG)

1,6 TDI 4Motion Bluemotion Technology
105 hk, 6-växlad manuell, grundversion 206.300 kronor, Masters 219.800 kronor

2,0 TDI GT Bluemotion Technology
150 hk, 6-växlad manuell eller 7-växlad DSG, 244.900 kronor, DSG +14 500 kronor
106 g/km (manuell), 119 g/km (DSG), förbrukning: 4,1 l/100 km (manuell), 4,4 l/100 km (DSG)

2,0 TDI GT 4Motion Bluemotion Technology
150 hk, 6-växlad manuell, 251.800 kronor

Fler detaljer om koldioxidutsläpp och förbrukning presenteras senare.

Utrustningsnivåer

Grundversionen: Tygklädsel ”Salt & Pepper”, Feltankningsskydd (TDI), Start/Stopp-system och bromsenergiåtervinning, Elektromekanisk handbroms, Autohold (start i backe-funktion), Radio Composition Touch med pekskärm, Däcktryckskontroll, Trötthetsvarnare, Variabelt lastrumsgolv, XDS (dynamisk differentialbroms som förbättrar väggreppet och minskar understyrning vid körning på kurvig väg), Luftkonditionering (AC), Pre-Crash safety (proaktivt passagerarskyddssystem), Multikollisionsbroms.

Masters (13.500 kr): Mer påkostad klädsel ”Zoom/Micro”, Komfortstolar med reglerbart svankstöd och höjdinställning, Multifunktionsratt i läder
Dekorpaneler ”borstad aluminium”, Mittarmstöd fram med förvaringsfack, Mittarmstöd bak med genomlastningslucka, Kromdetaljer i interiören, Belysta makeupspeglar, Förvaringsfickor på baksidan av framstolarna, 12-voltsuttag i bagageutrymmet, Kromlister på kylargrillens lameller, Lättmetallfälgar 16 tum ”Toronto”, Förvaringslådor under framstolarna, Radio Composition Media med 8 högtalare, Bluetooth handsfree, Adaptiva farthållaren ACC inklusive Front Assist och City Emergency Brake, 4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak.

GT (ingår för 1,4 TSI och 2,0 TDI): Sportstolar inklusive reglerbart svankstöd och höjdinställning, Tyg-/Alcantara-klädsel, Multifunktionsratt i läder, Dekorpaneler ”svart med kromlister”, Mittarmstöd fram med förvaringsfack, Kromdetaljer i interiören, Belysta makeupspeglar, Förvaringsfickor på baksidan av framstolarna, 12-voltsuttag i bagageutrymmet, Dimstrålkastare, Mörkare röda bakljus, Kromlister på kylargrillens lameller, Extra textilmattor, Lättmetallfälgar 17 tum ”Dijon”, Mörkare tonade rutor från B-stolpen, Sportchassi, Radio Composition Media med 8 högtalare, Bluetooth handsfree, Förvaringslådor under framstolarna, Adaptiva farthållaren (ACC) inklusive Front Assist och City Emergency Brake, 4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak.

Läs mer om alla tillval i Volkswagens pressmeddelande

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.