Hoppa till innehåll

Jaguar XE lättast i klassen – men Sportbrake hänger löst

Ralf Speth vill inte bekräfta någon kombiversion av nya Jaguar XE – men koncernchefen avslöjar att XE blir lättare än BMW 3-serie och att vi snart får se både en ny Defender och Evoque Cabriolet.

Jaguar XE Sportbrake – då får Audi A4 och BMW 3-serie se upp
Miljödiesel kan sätta igen motorn i Jaguar – ingen tar ansvar

Jaguar och Land Rover är en relativt liten biltillverkare jämfört med giganten BMW – och samtidigt betydligt mindre och billigare än Bentley och Rolls-Royce. Men det tycker inte koncernchefen Ralf Speth är något problem. Snarare tvärt om: en liten aktör kan ställa om snabbt.

Jaguar XE lättast i klassen – men Sportbrake hänger löst
Ralf Speth är koncernchef för Jaguar och Land Rover.

Tyska auto motor und sport publicerade en intervju med Ralf Speth i senaste numret. Här är ett kort utdrag.

 Vilka är fördelarna med att vara ägd av Tata Motors?
”Utan Tata skulle förmodligen varken Jaguar eller Land Rover existera idag. Ratan Tata har insett potentialen i våra varumärken. Hos Tata finns idag en frihet att förverkliga vår vision. Vi måste finansiera oss själva – och det kan vi också.”

Jaguar och Land Rover är den bilkoncern som just nu har flest aluminiumbilar på marknaden, enligt Ralf Speth – och att sänka vikten är extremt viktigt för att sänka koldioxidutsläppen. Han säger att Jaguar XE blir lättast i sin klass. Men när han får frågan om det blir någon kombiversion av XE-modellen kan han inte ge något rakt svar.

”Självklart vill vi utöka vårt modellprogram på både bredden och längden. Tyvärr kan vi inte göra verklighet av allt vi önskar oss eftersom vi inte har resurser till det.”


Jaguar XE lättast i klassen – men Sportbrake hänger löst

Läs också…

Vi provkör nya Jaguar XE: ”Den klarar både bus och komfort”


 Nu har ni bekräftat att Defender ska sluta produceras. Hur blir ersättaren?
”Det är en enorm utmaning att skapa en efterföljare till den här ikonen. Teamet tycker det är spännande men visst, dagens lagar och regelverk gör det inte lättare. Vi ska dock lansera en värdig efterföljare vid en lämplig tidpunkt…”

 På andra sidan av modellprogrammet bygger ni ut antalet Range Rover-modeller ordentligt, bland annat med en öppen version av Evoque som lanseras 2016. Ska ni separera Range Rover mer från Land Rover?
”Ja, med Range Rover Evoque Cabrio kan vi erbjuda ett helt unikt koncept som gör modellprogrammet ännu bredare. Men att särskilja Range Rover-modellerna från Land Rover kommer vi inte göra. Jag tror på en klar strategi baserad på tre grundpelare, eller modellfamiljer: Range Rover som står för våra toppmodeller, våra lyxiga suvar, Discoveryserien som står för mångsidighet och Defender som står för våra tåliga och mest terrängkapabla modeller.”

Intervju: Jens Dralle och Jörn Thomas, auto motor und sport

Land Rover Defender blir sexhjulig – utmanar G-klass
Nya Land Rover Defender går grönt ljus – lanseras 2016

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.