• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • BMW 5-serie GT: Udda

BMW 5-serie GT: Udda

Gran Turismo är en udda fågel som vill vara allt - sedan, kombi, suv och sportcoupé. Är det en flipp eller flopp?

Bild 375216

Fredrik Huldt åkte till Portugal för att provköra nya 5-serie GT. Snygg eller ful (bilen alltså)?


BMW tar nacksving på GT-klassen och slänger in en riktigt fet katt bland hermelinerna. 5-serien Gran Turismo är en gigantisk bil som kombinerar överdådig lyx med suverän komfort och smarta utrymmen. Dessutom är den riktigt kul att köra. Men hur tusan ser den ut egentligen? Ja, vad tycker du själv.
Bild 375217
Se vårt tv-inslag här!


DIREKTRAPPORT PÅ TELEFON VID PROVKÖRNINGSTILLFÄLLET

Vad är ditt första intryck?
FH: Att detta är en bil där BMW har försökt få in allt - precis allt. Det är tänkt att den ska vara en suv, sedan, kombi och sportcoupé på samma gång. En riktig soppa kan tyckas. Och designen har ju fått en och annan att rynka på näsan. Ärligt talat, det är inte den vackraste bil som BMW har gjort... Men - det skulle inte vara en BMW om den inte var fantastisk att köra - vilket den är. Trots att den väger +2000 kg med förare smiter den runt kurvorna på Portugals slingrande kustvägar som en nyoljad ål.

Bild 375218

Man ska inte döma bilen efter formen, den går som en oljad ål genom kurvorna.


Okej, den är fin att köra, men väger det upp den minst sagt udda designen - vi har ju alla färskt i minnet vilket ramaskri det blev när X6:an kom.
FH: Ja, man kan väl säga att BMW själva är extremt nervösa. Under presentationen tog de upp just X6 - att den fick mycket skit, men att det ändå blev en försäljningssuccé. De hoppas verkligen att folk ska gå på djupet med bilen innan man avfärdar den. Det vill säga, de vet själva att de har misslyckats med designen. Poängen med den här bilen är att det är en hybrid mellan nuvarande 7-serie och kommande 5-serie. Bilarna kommer att byggas på samma plattform och man har tagit chansen att göra en bil med det bästa från dessa modeller. Det är således en kombination av ultimat komfort, suverän flexibilitet och den härliga bayerska körglädjen.

Finns det någon bil att jämföra den mot?
FH: Nej, det gör det inte och BMW säger själva att de är först i världen med denna biltyp.

Bild 375219

I 2+2-utförande bjuds man på ett superlyxigt baksäte - direktörsfåtöljer och ett enormt benutrymme.


Är det något som har överraskat?
FH: Den mest bisarra grejen är när man köper bilen i 2+2-utförande, för då får man samma direktörsfåtöljer i baksätet och samma benutrymme som i 7-serien. Ultrasupermegalyx med andra ord. De ni!

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
FH: Både nya BMW X1 och 5-serie GT har världspremiär (även i Sverige) helgen 24-25 oktober, de kommer då att finnas i bilhallarna.
Den kommer med tre motorer, två bensin och en diesel. 535i kostar från 537.000 kronor och 550i kostar från 715.000 - det är dyrt så man grinar... 530d startar på 514.000.

Bild 375220

Bagageluckan kan öppnas så här...


Bild 375221

Eller så här.


En längre och utförligare rapport kommer i auto motor sport nummer 21, finns i butik 6:e oktober.

För fler bilder, tv-inslag och fakta - KLICKA HÄR!

Skriv kommentar

Det finns 53 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Calle Postat: 2009-09-22 18:05

    Varför vågar ingen på BMW ifrågasätta deras egen design?
    Är de bara menlösa JA sägare hela bunten?? Varför göra en ful bil när man kan göra en snygg för samma kostnad?

  • #2 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Anders Postat: 2009-09-22 18:11

    Så hemsk är den ju faktiskt inte, från vissa vinklar faktiskt helt OK. Sen kan man ju tycka att den är lite väl fläskig. Jag hade hellre sett en havkombivariant av 3-serien, dvs. endast en modifierad karossform utan hela det här "vi-har-uppfunnit-en-ny-biltyp"-tjafset. Det kunde BMW låtit bli.

  • #3 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    eriksson Postat: 2009-09-22 18:40

    vad ful den var.

  • #4 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Patrik Postat: 2009-09-22 18:54

    Spontan reaktion..
    Men hallå-vad fan..
    Leider!!!

  • #5 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Jan Andersson Postat: 2009-09-22 18:56

    Bagageluckan kan öppnas så här...

    ... alla kan se att bilen ropar på hjälp!

  • #6 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Makoshark Postat: 2009-09-22 19:07

    ...om man sitter med sjuhundratusen i näven och köper den här bilen?
    för den summan kan man köpa SNYGG!!! körglädje.

    Och är man en udda typ som inte vill vara som alla andra så kan man ju köpa en Saab eller något....

  • #7 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    PeterB Postat: 2009-09-22 19:12

    Skulle aldrig lägga ut över 500000kr på bilen om den är ful hur bra den än är. Men tack vare att den är en BMW så kommer den ändå sälja bra. Namnet säljer. Mycket pengar och bra smak är inte aldrig samma sak. Jag är säker på att om det inte hade varit BMW så hade den säkert sålt dåligt. Se bara på Sangyong. Men nu vet vi hur alla koreanska bilar kommer att se ut om 4år...

  • #8 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    nisso Postat: 2009-09-22 19:21

    ..sälja när de stoppar in en snål och billigare diesel i den. Typ 520d eller 523d. Då blir det en familjedröm för den praktiska tråkiga villa-svensken som vill ha lite status, som en modern Saab 9000. Stor, bekväm, praktisk - men fortfarande skitful!

  • #9 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    mhame Postat: 2009-09-22 19:37

    ..men ett visuellt fiasko..

  • #10 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    JC Postat: 2009-09-22 20:29

    Såg en tyskreggad live på Valhallavägen för några veckor sedan. Om möjligt ännu fulare i verkligheten.

  • #11 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Hollo Postat: 2009-09-22 21:04

    För att vara en BMW. Den första på länge som inte ser ut som en Hyundai. Den här var mer som en Kia...

  • #12 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Wille Postat: 2009-09-22 21:08

    Vilken förskoleklass i Munchen fick rita denna bilen???

  • #13 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Henrik Postat: 2009-09-22 21:52

    Jag tycker att den är kaxig, ser dyr ut, utstrålar kvalitet. Jag tycker att Bangle är brilliant, BMW ska vara lite avant-garde i formspråket. E60n ser fortfarande fräsch ut tack vare radikala linjer. Dock inte disharmoniska linjer som Ssang Yong har gjort till sitt signum....

  • #14 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Pelle Postat: 2009-09-23 07:59

    En vanlig (fem år gammal) touringfemma är bättre i ALLT. Snyggare, bekvämare, smidigare, lättare, snålare, smartare...
    Stora baksäten är helt irrelevanta, där sitter barn eller tillfälliga gäster - ingen av dem är med om finansieringen av bilen.

  • #15 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Kalle Postat: 2009-09-23 08:40

    BMW säger att de är först ut med denna biltyp,,,bah,,har de inte sett Saab 900 kombikupe från 70-80 talet ? Sannolikt inte. Att bilen är så ful att klockorna stannar hjälper inte upp det hela. Att BMW vänner kommer att prisa designen hör till, de gör det ju alltid, helt oavsett hur det ser ut

  • #16 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Micke Postat: 2009-09-23 08:45

    Jag tycker att formen frammifrån och sidan är ok men baken!!!!! Fy f..n va ful. Ser ut som något GM skulle kunna slänga ihop. Att men dessutom 2009 presenterar en bil med lika liten bakruta som 1920 talets bilar hade är helt obegripligt.
    Och Ja jag kör BMW själv!

  • #17 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    PS Postat: 2009-09-23 08:58

    Det värsta är ju inte att det är en ful, stor och tung halvkombi. Det värsta är att de ska ha över en halv miljon för den och att folk gladeligen kommer att betala det! Helt otroligt, men BMW har ett oerhört starkt varumärke och det är det man lever på.

  • #18 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Tilt Postat: 2009-09-23 10:13

    Inte fan är den vacker....men konceptet är kanske smartare än en vanlig sedan. Men absurt dyra. Jag tror vi har sett BMW peaka och vara på väg mot dystrare tider, märket känns inte lika spännande och ledande längre. Hoppas att jag har fel att nya 3- och 5-serien blir riktigt bra, men då får de allt göra ett bättre jobb än med smått tragiska X1 och bastarden GT.

  • #19 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Josef Postat: 2009-09-23 10:17

    Ramaskriet över X6ans design förstod jag mig aldrig på, den är vansinnigt läcker och kaxig, men den här... Designern måste varit full. Så också alla som godkände den. Fy vad ful.

    Men smart koncept...

  • #20 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    mcclane Postat: 2009-09-23 10:46

    Undrar hur många var det som hatade E60 när den kom och det tog bara några år och så svängde det helt.
    Vad som är vackert idag behöver inte vara vackert imorgon, kan vara men behöver inte vara, och tvärtom. Att alla ni tycker att den är ful är så ... förutsägbart :-)
    Jag tycker att den är snygg, annorlunda ja och SNYGG.
    Visst kan ni överrösta mig men det spelar ingen roll eller hur ;)
    Dessutom så tror jag hälften här använder design som ursäkt för att hacka på nåt de ändå inte har/kommer att ha råd med, ung. som att hacka på Willem de Koonings målningar för att de fula ;)

  • #21 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    AL Postat: 2009-09-23 10:53

    Vad är det som är så unikt med biltypen? För mig är den exakt samma biltyp som Opel Signum. Och lika ful.

  • #22 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Pelle Postat: 2009-09-23 11:03

    En bil över 1.50 i höjd kan omöjligt vara snygg (RR Phantom möjligen undantagen, men den har proportioner som tål höjden). Gränsen går egentligen vid 1.40.
    Men GT:n är ful oavsett bedömningsgrunder. Och ja, jag har råd att köpa den (13 BMW hittills) men skulle aldrig ens fundera på det.

  • #23 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Lasse Postat: 2009-09-23 11:44

    Chris Bangle är ansvarig för denna, men han har ju slutat på BMW. Och väl är det. Han var skapt för att göra monster till asiatiska b-filmer, inte designa europeiska bilar. X6 såg ut som en clown-bil och man får hoppas BMW-folket inte betraktar sina kunder som pajasar. Denna nya 5-serie var nästan värre.

  • #24 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Onehp Postat: 2009-09-23 12:21

    Har också sett en tyskreggad ex för flera månader sen runt Stockholm. Första intrycket var "Oj va stor den är", inte alls i samma klass som en gullig liten Saab halvkombi!

    Ful? Inte fulare än nån annan stor BMW... och det finns nog inga snygga bilar i den här storleken! Och troligtvis den smartaste BMW på länge.

  • #25 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Carl Postat: 2009-09-23 13:31

    Har sedan länge börjat distansera mig från BMW och detta förstärker mitt beslut. En bastard. Usch vad ful.

  • #26 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Ella Postat: 2009-09-23 13:40

    Jag var inne på BMWs bilkonfigurator och jämförde gamla 530 d Touring med automatlåda med 530 GT och när jag plockat ihop mina utrustningsönskemål så var GTn billigare! I senaste Autobild jämförde man just dessa två med en klar seger för GTn. Utseendet är kanske inte allt isåfall hade inte Porsche Cayenne och Panamera funnits Där kan man snacka om fula bilar som förstör varumärket.

  • #27 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    M Postat: 2009-09-23 13:59

    Nu när till och med Opel kan göra linjesköna bilar förstår ju vem som helst att om man ska nå kunder som vill sticka ut i mängden och som vill vara exklusiva så måste man ju bli lite mer radikal. Därför ser vi modeller som X6, Panamera och GT. Helt enkelt för modiga kunder med gott om pengar. Troligtvis så är GT en utav de bästa bilarna som någonsin tillverkats, men som sagt kanske inte den linjeskönaste… De fega kunderna får köpa 7-serien eller kommande 5-serie touring i stället. Måste bara säga att jag personligen inte riktigt gillade X6:an när den kom men den blir faktiskt bara coolare varje gång man ser den live, dock fortfarande en helt onödig bil till skillnad från just GT.

  • #28 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    JW Postat: 2009-09-23 14:37

    Provsatt en i går på IAA i Frankfurt och man måste ändå säga att den var grymt rymlig, även i baksätet. Ett annat intryck är hur stor bilen är. Fast jag blir inte riktig klok på hur bagageutrymmet bak har utnyttjats. Det verkar vara en massa plåt i bakluckan som tar upp en massa onödig plats... BMW 5 GT är dock i mina ögon klart mer lyckad än X1:an...

  • #29 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Jojo Postat: 2009-09-23 14:51

    Ja, jag håller med ! synd på en annars förmodligen bra bil.

  • #30 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    JB Postat: 2009-09-23 19:00

    Jag gillar verkligen BMW men den här bilen är skrämmande ful :(

  • #31 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Billy Postat: 2009-09-23 19:41

    BMW har gjort bilen Mercedes R-klass INTE blev... Friskt vågat!

  • #32 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Carl S Postat: 2009-09-23 19:50

    Som bmw fantast måste jag tyvärr säga att det här är det fulast BMW byggt någonsin. Trist! Gillar inte X1an heller. Faktum är tt jag inte gillar körupplevelsen på e60 heller (som i överigt är en snygg bil) gömflrt med e39an eller e34an. BMWs bilar har helt enkelt tappat stinget. Samma gäller med dagen M5a (som jag iofs bara provkört och aldrig ägt) som är karaktärslös tills sportknappen är intryck och man håller full gas. Trist igen som sagt. Saknar den gamla BMW känslan från e30, e28, e34 osv. Är det inte bra härligt med en raspig högvarvig rak 6a med en skön effekt puckel vid 4000v som i de galma M motorerna?

    mvh

    Kalle

  • #33 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Bertil Postat: 2009-09-23 21:48

    Nyss hemkommen efer två dgr på bilmässan i Frankfurt måste jag säga att jag aldrig tidigare sett maken till intresse för en ny bil på mässan, (vart där varje tillfälle sen 1997) I stort sett omöjligt att baxa sig fram till ngn av de två GT som stod i BMW´s monter, (månd/tisd) Tyvärr var det däremot helt ok att titta o klämma på nya Saab95, där fanns nästan inte en käft ngn av de 4 ggr jag var vid deras monter, oifs Tyskland men trist var det....95án var inte alls så pjåkig, lite synd att de behöver ställa ut förseriebilar med helt kass karosspassning men de försöker ju helt klart iaf.

  • #34 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    PeterB Postat: 2009-09-24 08:08

    Man kan facktiskt göra en bil som är både dyr, bra, stor och uppseändevackert snygg, det är bara att titta på Maserati Quatroporte. Maserati skulle aldrig släppa ut en bil som ser ut så här.

  • #35 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Markus Postat: 2009-09-24 10:19

    ..en sak att fundera över. Om BMW-folket själv är osäkra på designen, varför presenterar de bilen då??

    Principen "friskt vågat hälften vunnet" är kanske inte alltid så lyckat.

    Annars tycker jag bilen i sin helhet är den mest lyckade delen av 7-serien. Jag hävdar nämligen alltjämnt att denna bil ska jämställas med 7-serien, inte 5-serien. Faktum är att det är ju en 7-serie där man huggit av aktern... (om jag förstått det rätt).

    Pelle är föresten ute och tramsar. Som de flesta vet uppnår de flesta i stort sett en vuxen persons längd vid så där 15 års ålder. Om dessa "barn" då kläms in en sardinburk till baksäte blir långresan ett äventyr skulle jag tro.
    Och får de sedan reda på att pappa kunde ha valt en bil med bättre baksäte men tyckte deras komfort var "irrelevant" eftersom de inte är med och betalar bilen står han inte högt i kurs, det kan jag lova!

    Inte heller uppmanar trånga baksäten till samåkning precis...

  • #36 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Fredrik Postat: 2009-09-24 12:39

    Skönt att se BMW vara ute först med ett baksäte som har oceaner med utrymme. Även lösningen med bakluckan torde det vara extra nöjda med att vara först med
    ...host..Superb...host.
    Fast det är ju klart, kan ju inte jämföra en bil som är 300000 kronor billigare med en BMW.

  • #37 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Martin Postat: 2009-09-24 13:24

    visste inte att bmw anlitade en designer från en annan del av köping. skämt åsido desigern borde vara skäl för tyskland att införa dödstraff.hade hellre gett 500 tusen för en volvo 340 långmilare för den är ju snygg om man jämför. GT=gräslig tortyr(för ögonen).jag ska peka och skratta åt varje förare av en sån här i framtiden.nu blev ju fiat multipla snygg också

  • #38 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Marcus L Postat: 2009-09-24 15:35

    En utmärkt bil för alla välbeställda pensionärer, exempelvis den utgående 40-talistgenerationen.

  • #39 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Thomas Postat: 2009-09-24 19:49

    Porsche Panamera-kopia på koncept. 2+2 fulla, mix av alla biltyper osv. Inte först på något.

  • #40 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Niklas Postat: 2009-09-24 20:28

    Detta var fult!
    Sedan har säkert bilen andra kvalieér som är värda att beakta.

    Gör gärna en jämförelse vad styrkan i varumärke kan göra, hade tex Saab nya (grymsnygga 9-5) sett ut som detta hade de med 100% säkerhet varit ute ur matchen nu.

  • #41 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Anders Postat: 2009-09-25 13:39

    Jag tycker den är snygg, nytänkande och verkar vara rymlig. Förmodligen har den alla kvaliter som BMW brukar ha. Gillar du den inte så lägg hellre sexhundratusen på en "rolig", "lyxig" och "upphottad" mellanmjölks Volvo.

  • #42 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    TK Postat: 2009-09-25 15:52

    och köp minsta bensinaren... men då får du klara dig med 305hk...riiight

  • #43 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    J Postat: 2009-09-26 13:36

    Den är ganska lik ford mondeo halvkombi...
    Nej, Forden är nog faktiskt lite mer lyckad designmässigt. Och då tycker jag att den är riktigt ful! :)
    Det ser ut som om någon har stulit en baklucka från en helt annan bil och tryckt in den så gott det gå.

  • #44 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Martin Postat: 2009-09-28 14:47

    Ser ut som en Prius redo för Anna Skipper.

  • #45 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Nicklas Postat: 2009-09-29 11:25

    Snygg front, sen hände det något bakom framdörrarna... Men gillar fronten med fetare look... och den sitter ju på nya 7-serien och kommande 5-serien. I övrigt det var ingen vacker sak dom har släppt ut...

  • #46 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Dieseldoris Postat: 2009-09-29 16:15

    BMW missbrukar namnet GT, en GT ska ju vara snyggt designad.

  • #47 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Per Postat: 2009-09-29 16:21

    Tycker inte att bilen är snyggare än en touring, snarare fulare - så frågar ni mig kan jag inte komma på något syfte med denna bil!

  • #48 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Runner Postat: 2009-09-30 16:11

    Har sett denna bil i verkligheten på IAA. Det är yterliggare en extremt ful och totalt onödig BMW.

  • #49 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Trond Postat: 2009-10-02 18:25

    Ingen vits i å klage på formgivningen på dette misfosteret. BMW har ikke laget ett eneste flott design. Hvertfall ikke de siste 20 årene. Knappt før det heller. Selvfølgelig vil det selge fordi kundene er vant med uhldig utseende biler.

  • #50 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Trond Postat: 2009-10-02 18:27

    Selvfølgelig er det ingen GT, den bare heter det. GTer er elegante og ofte vakre. Denne er uheldig . . . og fullstendig unødvendig. Fint at den finnes :)

  • #51 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    jan s Postat: 2009-10-12 09:57

    Se den på riktigt och kommentera igen. Helt annorlunda. Den är grymt snygg. Och så mycket bättte än en kombi (som alltid kommer se ut som en kombi). Och insidan är helt enkelt enorm. Baksidan kan man dock göra snyggare, men hellre detta än en kombi. Utrymmet är verkligen fint. Bra med utveckling och flexibilitet.

  • #52 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    Ralf Postat: 2009-10-20 18:05

    ..och nu är den min :)
    Hur grym som helst "live".

  • #53 Re: BMW 5-serie GT: Udda
    x Postat: 2009-11-01 09:17

    SAAB 9000 var väl ungefär 20 år före . . . snyggare dessutom.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • När fick du blåsa senast - alltså göra ett alkotest i bilen?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter