Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Hundratusen läsare av tyska auto motor und sport har röstat fram sina favoritbilar. Audi tar hem tre av tio klasser och Mini är enda utländska (nåja) märke på vinnarplats. Kan du gissa de övriga vinnarna?
Det bästa bilarna har röstats fram tyska auto motor und sports läsare. Cirka etthundratusen läsare har valt sin favoritmodell i var och en av tio kategorier.
Tyskar är nationalistiska när det gäller bilval - i likhet med fransmän, italienare och svenskar. I den läsaromröstning som arrangerats av vår tyska kollega auto motor und sport är det idel inhemska modeller som blir "die besten Autos 2010". Nio av tio kategorier vinns av tyska bilar och den tionde är visserligen importerad, men i realiteten halvtysk: BMW-konstruerade Mini röstas fram som bäst i minsta klassen.
Näst flest röster i klassen minibilar fick Fiat 500 och trea blev dess systermodell Ford Ka.
Favorit i småbilsklassen är som väntat Volkswagen Polo, som upprepade fjolårssegern och i sin nya generation dessutom samlade 56,3 procent av rösterna, vilket ingen annan modell i någon kategori nådde upp till. Tvåa blev Opel Corsa, som petade ner förra årets tvåa Ford Fiesta till bronsplats.
Högst upp på topplistan bland importmärken hamnade Alfa Romeo Mito med god marginal till tvåan Skoda Fabia och trean Seat Ibiza.
Mini blev enda importmärke som tog en förstaplats när läsarna röstade. (Fast Mini är ju konstruerad av BMW, även om den byggs i Englad.)
Ohotad favorit i kompaktklassen är Volkswagen Golf som ju gett namn åt den klass som officiellt heter C-segmentet. Golfen och dess avläggare Jetta och Golf Plus tar liksom flera år tidigare förstaplatsen, nu med 28,9 procent av rösterna. Tvåa är kusinen Audi A3 (20,8 procent) och trea BMW 1-serien (17,7 procent).
När läsarna valde enbart bland importmärken, blev det seger för Alfa 147, knappt före Seat León.
I mellanklassen är det Audi A4 som regerar när tyska biltidningsläsare får välja. A4 med varianterna Allroad och coupén A5 samlar 35,5 procent av rösterna vilket ger en betryggande seger före BMW 3-serien på andra och Mercedes C-klass/CLC på tredje plats.
I det som kallas "övre mellanklassen" står striden liksom tidigare mellan de tre premiummärkena. Etta i år är Mercedes E-klass/CLS med 35,8 procent av rösterna, före Audi A6/Allroad på andra och BMW 5-serien/GT på tredje plats.
Importligan vanns här av Jaguar XF, före Skoda Superb och Volvo V70/XC70.
I lyxklassen får BMW 7-serien se sig omkörd av nyfödda Porsche Panamera, som vann med 20,2 procent av rösterna, hårfint före BMW-sjuan. Trea blev Mercedes S-klass/CL som tappat rejält från föregående år. Och ännu mer tappade Audi A8, som tog fjärdeplatsen.
Sportvagnsklassen hade en tippad segrare: Måsvingen Mercedes SLS AMG, men marginalen till tvåan Audi R8, var minimal. Trea blev Porsche 911 Carrera/Turbo.
Favorit bland importsportvagnarna är Aston Martin DB9/DBS, före Ferrari 458 Italia och Aston Martin V89/Vantage.
Tippad segrare i sportvangsklassen var Mercedes nya måsvinge, SLS AMG. Men tvåan Audi R8 var inte långt efter.
I kategorin Cabriolet är bästa bilen enligt de tyska ams-läsarna Audi R8 Spyder, som vann före Mercedes SL och Porsche 911 Cabrio.
Klassen suv/4WD, som tyskarna kallar "Geländewagen", toppas av Audi Q5 med nästan dubbla procentsiffran mot Mercedes G-klass på andra plats och BMW X1 på tredje.
Bästa import-suv är enligt läsarna Range Rover Sport, som slår brorsan Range Rover på andra plats och nykomlingen Skoda Yeti på tredje.
Sista kategorin läsarna röstat om är "Vans" eller familjebussar. Det blev skrällseger för XXL-bussen VW Multivan med 35,8 procent av rösterna, före lillebror VW Touran med 13,5 procent och Ford S-Max med 11,6 procent.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Ronaldo fyller år – köper Lamborghini Aventador
-
Göransson med tekniska problem – igen
-
FILM: Brabham BT30 på 1.800 meters höjd
-
Svenska Rallyt: Tre nordiska förare i topp!
-
Dyraste Ferrarin någonsin
-
Inget STCC-race i Göteborg
-
Tesla Model X officiell – kommer 2013
-
Audi TT RS Plus – mer av allt!
-
Svenska Rallyt: Sordo i ledning efter dag ett
-
Nissan GT-R utklassar BMW M5
-
SPION: Range Rover får mycket ny teknik
-
Första bilden på Mitsubishi Outlander
-
F1: Rosberg snabbast dag tre
-
Kia gör en ”Mini” med Trackster – liten och tuff
-
Chevrolet Cruze Station Wagon visas i Genéve







#1 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
svenne Postat: 2010-01-29 09:10
Suck. Tyskarna är så jävla pinsamma. Jag blir så trött.
#2 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
randon Postat: 2010-01-29 09:21
Tyskarna bygger ju bästa bilar i världen.....så är det bara...volvo kommer aldrig någonsin vara i närheten av de.
#3 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Argus Postat: 2010-01-29 09:28
Förmodligen blir resultatet det samma när hela undersökningen summerats, dvs när även Svenska och övriga länders svar vägs in.
Finns Saab ens med på någon plats?
#4 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
VV Postat: 2010-01-29 09:34
Så vad säger denna undersökning, att de tyska bilarna är bäst eller att de tyska köparna tycker om sina egna märken? Hade det varit en fransk undersökning hade troligtvis Renault, Citroen och Peugeot legat högst, och i Italien hade man nog haft en förkärlek för Fiat och Alfa, I Japan Toyota och Honda...ni fattar poängen.
Det man kan säga är bara att olika kundgrupper har olika preferenser på olika marknader. Sen kan man ju undra varför AMS väljer att publicera just en tysk undersökning.
#5 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Jack Black Postat: 2010-01-29 10:00
Om man jämför hur många i Sverige som kör svenskt (ca 20%) mot hur många i Frankrike som kör franskt, Tyskland som kör tyskt etc så är vi långt ifrån nationalistiska här.
Detta gäller även hur protektionistiska man är när det gäller sin bilindustri.
#6 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
quattron Postat: 2010-01-29 10:04
Det är helt riktigt att tyskarna är väldigt nationalistiska vad gäller inhemska märke, eller åtminstone Audi, BMW och MB som är stoltheterna. Man ska inte glömma att det finns två bilmärken till, men de båda är det ingen som tar speciellt mycket notis till ens i Tyskland, så det finns undantag. Sen kan man väl konstatera att vi svenskar är de mest onationalistiska som finns, oavstett om det gäller bilar eller annat, så motsvarande undersökning får nog inte speciellt mycket annat resultat här, vilket det väl finns skäl till. Men varför skulle inte undersökningen publiceras?
#7 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Roland Postat: 2010-01-29 10:48
Svenskarna är lika nationalistiska, dessutom enögda när det gäller bilval.
#8 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Jack Black Postat: 2010-01-29 10:57
Om vi är enögda när det gäller bilval, vad är då tyskarna och fransmänne, cykloper?
#9 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Svenne II Postat: 2010-01-29 11:00
Oj, är det ngn mer än jag som blev alldeles förvånad över detta........
Å andra sidan så är ju SAAB & Volvo världens bästa bilar enligt oss Svennar
#10 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Jack Black Postat: 2010-01-29 11:19
Jag hävdar inte att Volvo gör världens bästa bilar, men min åsikt är att de är prisvärda, komfortabla, säkra och ger mycket för pengarna.
Min personliga åsikt och erfarenhet är att Volvos bilar är betydligt bättre än deras rykte i Sverige. Men det är ju klart, lägger man ut 100k-150k mer på t.ex en BMW eller Audi så är det klart att man hyllar bilen till skyarna även om man har problem. Man vill ju inte framstå som en idiot som gjort en dålig affär.
#11 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Erik Postat: 2010-01-29 11:26
Håller helt klar med Jack Black.
#12 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Rs Postat: 2010-01-29 11:50
Minin är konstruerad av Ricardo - på uppdrag av och styrd av BMW.
Ricardo är ett engelskt konsultföretag, som hade 300 man avdelade till första generationen av Mini.
#13 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Marcus L Postat: 2010-01-29 12:12
"Insänd av: Jack Black
Volvo
Jag hävdar inte att Volvo gör världens bästa bilar, men min åsikt är att de är prisvärda, komfortabla, säkra och ger mycket för pengarna."
I SVERIGE JA, MÖJLIGEN. Utomlands är de ofta alldeles för dyra och/eller obskyra. Titta utanför ankdammen...
Vidare är undersökningen europeisk då den genomförs i A M & S europeiska nätverk. Här har man dock publicerat det tyska resultatet.
Tyska bilar är erkänt bäst i världen och de som alla andra använder som måttstock så detta är inget att förvånas över, det är resultat av rätt produkter.
Volkswagen är för övrigt Tysklands mest sålda bil.
Ni som är rädda för nationalistiska inslag i bilvärlden, titta absolut inte på Top Gear. Ni kommer att få överdoser av brittisk nationalism.
#14 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Joe Postat: 2010-01-29 12:31
AUDI är bäst!!!Så är det bara.
Sorry,BMW!!
#15 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Gustaf Postat: 2010-01-29 12:31
Skitsnack, lägger du 100 tusen mer på en Audi eller BMW så har du också krav motsvarande den summan. Du får också helt andra emotionella värden när du väljer varumärket Audi framför Volvo. Bilköpare idag är medvetna och kräsna handlar inte om att man inte kan erkänna en dålig produkt. Audi är bättre en Volvo motsvarande priset!!
#16 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Martini Postat: 2010-01-29 13:58
Tyskarna är självklart patriotiska.
Själv tycker jag att Volvo och Saab är långt bättre än BMW, Mercedes, VW, Opel och Audi. Dessutom tycker jag att Koeningsegg är långt bättre än Porsche.
#17 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
jh Postat: 2010-01-29 17:07
Jag håller med dig Marcus.. Tyska bilar är de bästa i världen så är det bara. Håller med dig om det med Top Gear också, de tre är så brittiska man kan bli och gillar man inte andra bilmärken eller människor från andra länder så kan man ju sitta i sin Volvo med en golden retriver och villa helt ensam..
#18 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
#1 Tysken Postat: 2010-01-29 17:12
Frågan man kan ställa sig är, vilka märken kan slå de tre främsta, Audi, BMW, MB.
Nationalistisk eller ej, Här talar vi om "Top of the line"
Prismässigt är Volvo inte billigare utomlands , men tyvärr så har man inte nått ända fram totalt sätt gällande exklusivitet.
"Martini"
Du har faktiskt skrivit den roligaste kommentaren hitills, mitt i prick, Svenskarna är precis lika enögda som Tyskarna.
#19 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Kejsaren Postat: 2010-01-29 18:04
Här gnälls över bl.a. "enögda" och "pinsamma" tyskar. De som verkligen är enögda och pinsamma är svenskarna - de som inte tål att lådbilarna Volvo och Saab (med all rätt) förpassas till bilindustrins skamvrå!
#20 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Albanen Postat: 2010-01-29 18:15
..som rubrik men första bilden föreställer en BMW.
#21 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Steffe Postat: 2010-01-29 18:39
Grattis Audi? Men NEJ. Först på 3:e plats efter BMW och MB.
Ingen A6:a igen.
#22 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Marko Postat: 2010-01-29 20:57
Som sagt de bilarna i toppen lägger ner mycke pengar för att just få fram kvalitets känlan i bilarna och det lönar sig tydligen. Men sen alla som skriver att AUDI ÄR BÄST, jahaa oki men hur bra är DIN audi egentligen några år på nacken o från en tid då audi va o botten av denna lista ????
#23 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
SKODA DSG Postat: 2010-01-30 06:41
Kan hålla med delvis,men med ett undantag Skoda har gått förbi Audi i kvalitet
#24 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Jorma Postat: 2010-01-30 11:25
Läste att Audi lägger nästan 3 miljarder Euro per år i produktutvecklig så det är kanske inte så konstigt om resultatet blir bra? Jämför med värdet på hela företaget volvo pv tex(typ 2 miljarder euro). Audi är ett mycket välskött företag helt enkelt.
Svar till Marko ang att äldre audi skulle vara problem med... Idag rullar tex fler audi 100 på vägarna än den rosade o erkännt hållbara volvo 740 trots att det säkert såldes 10 ggr fler 740 i sverige. De används som riktiga bruksbilar trots sin ålder. Givetvis måste de underhållas när de blivit äldre men jämför med de allra flesta andra bilar som har 15-20 år på nacken så är de då istället skrotade. Självklart mycket problem med en gamal audi, det har ju förstås inte en skrotad Toyota som är helt problemfri
#25 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
nisso Postat: 2010-01-31 12:08
"Bäst" skall väl snarast tolkas "Populärast" av tidningsgluttare. Hur många kan avgöra att Audi R8 cab är bäst? Har den ens kommit ut på vägarna? Kul läsning förvisso men det är ju lite av "vem är bäst,Fantomen eller Tarzan?"
#26 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Thord Postat: 2010-01-31 15:21
Håller med dig, inte dåligt att den cabben är bäst...
#27 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
JC Postat: 2010-02-01 10:10
Rätta mig om jag har fel, men tog inta VW lika många klassegrar?
#28 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Kalle Postat: 2010-02-01 12:50
Jag skulle aldrig sätta mig, än mindre köpa en tysk bil!
Under WW2 deltog de tyska märkena i en krigsproduktion som aldrig går att förlåta!
PÄR BRANDT: Farligt nära off topic. Krigsproduktion hade för övrigt alla deltagande länder. Det som däremot var utmärkande (negativt) för Nazi-Tyskland var användandet av tvångsrekryterad arbetskraft och krigs/lägerfångar. Många arbetade under slavliknande förhållanden och dog av sina umbäranden.
Men det var trots allt 70-65 år sedan. Finns ingen anledning att glömma eller förringa det som hände, men vi kanske kan enas om att gå vidare?
#29 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Joe Postat: 2010-02-01 15:53
Målgruppen är en tidnings läsare, vilket i sig kan vara representativt för den tidningen.
Tyska bilprovningen presenterade för en tid sedan ett helt annat märke, som sett ur kvalitetssynpunkt, var överlägset bäst.
#30 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Kalle Postat: 2010-02-01 16:48
Kan du utveckla P. Brandt? Attityden från de, även svenskar, som ständigt försöker förklara de tyska märkenas "överlägsenhet" skapar dåliga "vibbar" hos mig! Jag mår illa av denna tunnelsyn. Här snackas det om Audi, BMW och Mercedes som ständiga klassledare. De tillverkar riktiga "skitbilar" alla tre med jämna mellanrum. För att inte nämna Opel och tyska Ford som är riktigt skräp för det mesta.Problem med motorer (Audi o BMW cylinderhuvud, ventiler, oljeförbrukning).Rost och åter rost (Mercedes).Växellådor /VAG). Vad och var är de då bäst? Jo i tyska skallar och även hos en del svenska dumskallar!
PÄR BRANDT: Ingen av de tre nämnda tyska tillverkarna har varit befriade från problem. Men gemensamt för dem är att de skickligt höjt anseendet på sitt varumärke - Audi har gjort en remarkabel klassresa på 40 år - och därigenom kunnat ta ut ett högre pris på sina produkter.
Ta en liknelse: själv föredrar jag Mac framför PC och måste betala ett högre pris. Sannolikt tjänar jag på sikt då Mac är stabila och sällan kräver någon support. Men helt felfria är Mac inte. Och förmodligen inte så överlägsna heller, som de själva påstår (Win 7 är faktiskt inte så dumt, kör med det hemma).
#31 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Nils Postat: 2010-02-01 17:37
Ja Kalle, vi får hoppas att du inte kör japanskt med det synsättet med tanke på att dagens japanska bilmärken också var var inblandade i den japanska krigsproduktionen. Vill minnas att Mitshubishi tillverkade, det mycket dugliga, Zero-planen som bland annat medverkade till ödeläggelsen i Pearl Habour.
#32 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Kalle Postat: 2010-02-01 17:58
P.B. då är det kanske med Mac som med de tyska premiummärkena att förtjänster och fördelar jämfört med andra är överdrivna och en "skröna"?
Nej jag kör inte Japanskt, mina bilar är franska, engelska och svenska. Ja, jag vet att det är tyska komponenter i vissa av dem, tyvärr!
#33 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Gäst Postat: 2010-02-01 18:20
Bra det är noterat. Svenska, franska och brittiska biltillverkare har ALDRIG bidragit med materiel till krigförande makt där övergrepp begåtts. Tackar...
#34 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Peter B Postat: 2010-02-02 10:31
Att blanda in 50-årig krigshistoria i valet av bästa bilen är ju löjligt. Börjar man granska arkiven så är nästan de flesta företag del av krigsindustrin på något sätt, utan att närmare gå in på det.
Att AMS inte heller nämner att Opel Insignia ligger på 4:e plats,mellanklass,Astra också på 4:e plats i sin klass vilket tyder på som någon skiver, som troligen inte ens vet vad Opel står för idag.Åk och kolla innan du spyr ut din galla.
Denna upphämtning är ju inte dålig och bekräftar trots baktalare att Opel är mer än att räkna med.Nästan 10% marknadsandel visar ju att form och kvalitet är vägen för framgång.
#35 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Glenn der Wagen Postat: 2010-02-02 20:21
Är det verkligen den gamla Geländewagen som kom på andra plats i suv-segemntet? I så fall är det ju uppseendeväckande. Bilen är ju sprungen från 1970-talet. RESPEKT!!
#36 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Perra Postat: 2010-02-02 21:07
Hmm. Ja, tysk och Mercedes då tycker tyskarna att det är spitzenklasse, fingerspitzgefühl und ein echte knüller - oavsett hur gammalt och föråldrat det än är. Gamla folkvagnsbubblan skulle säkert också rankas högt i den där undersökningen.
#37 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Glenn der Wagen Postat: 2010-02-03 18:34
Av egen erfarenhet vet jag att det inte finns direkt några konkurrenter till G-klassen i frågan om just terrängegenskaper. Visst finns Defender och Land Cruiser, men de är ju inte tyska så våra surkålsälskande grannar är inte så fel ute iaf.
#38 Re: Läsarnas val: Audi är bästa bilmärket
Pelle Postat: 2010-02-04 21:13
Kan man inte radera inlägg här? Signaturen "Kalle" har ju uppenbarligen inte alla hästar hemma och är bara ute efter att provocera. Att dra in andra världskriget i det här säger väl allt. Jag trodde tyskhatet hade försvunnit för länge sedan, speciellt i Sverige, men tydligen inte.