Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Svenska bilförare kör för fort och det ska Trafikverket sätta stopp för genom att chocka bilisterna med 1.000 nya fartkameror. Dessutom sänks hastighetsgränsen på tusentals mil av nuvarande 90-väg till 80 km/h. Vad tror du – leder det till ökad säkerhet?
De svenska fartkamerorna går förmodligen redan med "vinst", senaste siffrorna visar på totalt 671 miljoner kronor i intäkter i form av ordningsböter under 2009. Men skulle fler liv kunna sparas på annat sätt? Foto: Lars Lindström.
Ska man uppnå någon effekt är det chockverkan som gäller. Så resonerar Trafikverket och på det kommande trafiksäkerhetsseminariet i Tylösand, i september, ska trafikforskare diskutera hur bilisterna ska förmås sänka hastigheten.
Enligt nya siffror från sommarens trafik har genomsnittshastigheten ökat igen. Det är en liten ökning på knappt en procent men enligt Trafikverket är det ett allvarligt trendbrott. Varje kilometer som snitthastigheten ökar skördar 25 liv årligen, enligt Trafikverket.
Enligt Svenska Dagbladet, SvD, är Trafikverkets plan att sätta upp minst 600 nya fartkameror de närmaste åren. Fartkamerorna – som Trafikverket envisas med att benämna som "livräddare" – är effektiva för att få ner hastigheterna och i år har 52 nya kameror satts upp.
Är det bara sänkta hastigheter som räddar liv? Trafikverket är övertygade men vad tror du själv?
"Vi måste spänna musklerna igen," säger Ylva Berg, samordnare på Trafikverket, i sin kommentar till SvD. Ylva Berg menar att det är hastighetssänkningen som varit själva grunden för att dödsolyckorna minskat från runt 450 personer för tio år sedan till att idag ligga strax över 300 personer årligen.
"Som bilförare upplever du ingen skillnad på några kilometer i timmen, men man går snabbt från överlevnadsbart vid en olycka till icke-överlevnadsbart," säger Ylva Berg till SvD.
Enligt Trafikverket klarar moderna bilar frontalkrock i 80 km/h, men inte mer. Därför är målsättningen att sänka hastighetsgränsen på många 90-vägar till 80 km/h. För att bilisterna ska efterleva de lägre hastighetsgränserna behövs fartkameror, anser Trafikverket. Redan idag kör varannan bilist för fort och internationellt sett är svenska bilister dåliga på att efterleva fartgränserna, näst sämst i Europa.
Vad tror ni läsare – är det bara sänkt hastighet som räddar liv? Och kan de positiva trenden med allt färre dödsolyckor enbart handla om hastighet? Fältet för kommentarer står till ert förfogande!
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Spion: nya Mercedes SLS AMG
-
Allt du behöver veta om årets Le Mans
-
Alfa Romeo Mito får bästa "gröna" motorn
-
Aston Martin Vanquish Volante – snyggast hittills?
-
Fiat 500 växer upp och blir sjusitsig
-
Första intrycket av Mercedes CLA 45 AMG
-
Erik Trulsson: Nötte Backar - med (för)hinder!
-
Se filmen: Vem lurar egentligen vem?
-
Poppis crossover i ny kostym
-
Video: Volvo S60 med V8-motor
-
Video: Mer BMW 4-serie än du klarar av!
-
Sveriges roligaste vägar - när vägen är målet!
-
Opels Cross Country-utmanare!
-
Porsche-familjen åter i kontroll över Porsche
-
Video: Mercedes A 45 AMG provkörd – till max!








#1 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
jeanette Postat: 2012-08-27 10:15
Vad hände med att göra befintliga vägar säkrare(mitträcke etc), få bort dåliga alla de förare man dagligen ser som inte hör hemma i trafiken(obligatorisk kontrolluppkörning var 5:e år?), och hårdare tag mot rattfulla(det är rätt konstapel, det går att lagföra förare för andra saker än att köra 6km/h för fort). Känns som att fartkameralösningen kan vara passande under vissa förhållanden, men jag har väldigt svårt att tro att det är det enda, eller ens bästa sättet att spara liv.
#2 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Ingo Postat: 2012-08-27 10:17
Det hjälper nog inte ,det finns ju GPS. Eller ett sätt att kolla vilken bil som kör på den tiden. Ett plus för Polisen om alla bilar skall fotas varje gång den kör förby kameran.
#3 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
TT Postat: 2012-08-27 10:19
"Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror" hahaha dom skall ju står på vägkanten.....
#4 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Peter Postat: 2012-08-27 10:24
Låg bakom en "ögontjänare" häromdagen. Denne la på en tvärnit på grund av "livräddarna" som var mycket nära att skapa en rejäl trafikolycka. Fartkamera räddar inte bara liv utan tar också.
#5 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Kapten Postat: 2012-08-27 10:26
Är det bara jag som tycker de borde uppgradera riskutbildningen?
#6 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Michael Postat: 2012-08-27 10:33
Som vanligt går man på konsekvensen av en olycka och inte förebygger och minimera antal olyckor.
Visst så hinner man ex antal meter mer per sekund, för att vara exakt 3meter till per sekund om man ökar hastigheten med 10km/h. Och visst så ökar risken för vattenplaning.
Men det jag upplever är att man idag inte använder sig av de verktyg som har från polisen för att förebygga.
Ex) Flygande besiktningar, koll på avstånd mellan bilarna, hålla koll på vilotider på yrkestrafiken.
Mitt förslag för att förebygga olyckor är:
Hårdare krav på läkare att rapportera till länstyrelse om personer som är oförmögna att köra.
Underhåll vägarna, så slipper man byta hastighet.
Fler "flygande besiktningar" efter vägarna så att man exempel byter däck i tid.
Frånta lastbilar att ha däck som är blankslitna.
Se till att gatbelysningen är igång när det är mörkt och inte när solen är framme (skellefteå har det så).
Mvh/ En van trafikant som kör ca 10000mil/år
#7 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Mads Postat: 2012-08-27 10:43
Fy fan, inga kameror tack.
#8 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Gott Postat: 2012-08-27 10:45
Pinsamt! (igen) Hur vore de om de satsade på bättre vägar istället? Jag ser inte tillstymmelse till fortkörningar och för höga farter i trafiken längre. DET ÄR INGET PROBLEM MED HASTIGHETEN!
(känns som någon/några är betalda av kameratillverkarna)
#9 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Per Postat: 2012-08-27 10:46
Kameror räddar 0 liv!
Man ser dagligen hur folk bromsar in före kameran och gasar på efter (miljön?). Skapar bara köer. Höj till en rimlig fart på den väg det gäller så kan folk hålla ett tempo utan oro och stress.
Bygg refuger, nyare väg markeringar som är tydligare och belysning men det är inte lika nödvändigt.
#10 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Johan ti Postat: 2012-08-27 10:48
Det som har räddat liv är i första hand att bilarna har blivit mycket säkrare under de senaste 10 åren.
Både passiv men framförallt aktiva säkerhetssystem.
Därför blir skadorna färre vid en krock idag.
Sedan är det fullt riktigt att våa bilar klarar av att krocka i rätt låga hastigheter, varvid skillnaden kan bli förödande vid en lite högre hadtighet.
Utbilda och lär ut. Kunskap är rätta metoden inte kameror.
#12 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
kr Postat: 2012-08-27 11:06
När man införde 80 begränsningen gick man ut med att detta var även för att spara bränsle, har en nyare bil som om jag ska hålla 80 så måste jag köra på femman och inte på sexan hur mycket bränsle sparar man då?
Automat och måste upp till 87 Kmh för att lådan ska aceptera högre växel.
#13 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Svante Postat: 2012-08-27 11:06
1000 kameror á 700.000kr? V a n s i n n e!
Statistiken kring nyttan av dessa fartkameror är en stor lögn, inget annat. Målet är att sänka snitthastigheten VID kameran och givetvis lyckas detta. Snittfarten på HELA sträckan däremot är försumbar, så lite säkerhet för så mycket pengar. Sveriges vägnät i sin helhet är ett skämt i förhållande till Europas. Slitet, lågtrafikerat och lägsta snitthastigheterna gör transporterna rent av jobbiga. (men det kanske är det som är meningen?)
#14 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Christopher Postat: 2012-08-27 11:09
Självklart så borde något göras för att minimera olyckor men detta måste nog vara den lättaste och en av de sämsta sätten att göra det på. Som andra sagt, kör någon x antal km/t för fort och det kommer en kamera så är det fanimej större chans att det händer något än om den inte stod där. Satsa pengarna (vilket inte är en liten summa heller) på bättre vägar. Sen borde det nog göras en uppdatering på riskutbildningen också, jag upplevde den mest som underhållande men inte särskilt utbildande. Sen vet jag inte om det är rätt väg att gå att försöka sänka hastigheterna på motorvägar där folk kör fort ändå. Tycker att det är bra mycket värre att köra fort i stan än att ligga 10-20 km/t över gränsen på en 120-väg...
#15 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Mathias Postat: 2012-08-27 11:22
Problemet med att sätta upp nya kameror är vel det att bilderna skickas till en central server i kiruna. Och dom servrarna har redan idag inte kapasitet att ta emot alla bilder. Vilket inebär att dom kamrorna som finns inte alltid fungerar.
#16 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Limmet Postat: 2012-08-27 11:47
suck.. Kvittar hur mycket vi sänker hastigheterna, kommer alltid ske olyckor, jag skulle vilja säga att det sker allvarligare olyckor ju mer kameror som är uppsatta!
Skapar ju långa köer och därmed livsfarliga omkörningar..
De vill bara dra in pengar, satsa på att ta fast alla som kör och dricker istället!
#17 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Björn Postat: 2012-08-27 11:57
Tillrättavisa bilförare som inte använder backspeglarna när dom byter fil på motorvägen hade varit 1000 gånger bättre än att sätta upp nya fartkameror!!! Anledningen till att det sker olyckor på motorvägarna, är pga naiva förare som inte vet hur dom kör bil!!! Idioter
#18 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Nisse Postat: 2012-08-27 11:58
Det är ju helt självklart att kameror räddar liv och minskar olyckor och bidrar till ett lugnare tempo. Det minskar viltolyckor också, det är fysikenslagar som bestämmer, det är lättare att stanna ett fordon om en älg står på vägen om man kör i 50 jämfört med i 90. Sedan är ju inte alla vana vid fartkameror och kanske sänker ner men då kör de ändå för fort innan, men om man tycker det är jobbigt att någon saktar ner så kör man själv för fort och ligger alldeles för nära bilen framför. Fler poliser som sten hårt bötfäller folk hade varit jättebra. De som kör för fort och vårdslöst skall stå för alla kostnader, inte de som sköter sig. Detta är ju en bilsida, många är unga killar som gillar fart och inte förstår bättre tills de har varit med om sin första olycka och sedan mognar i sinnet. Finns faktiskt ingen anledning att köra fort.
#19 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
MD Postat: 2012-08-27 12:01
Som vanligt kommer trafikverket med sina pajaskonster. Om de satte rimliga hastighetsgränser kanske folk skulle respektera dom också. Se på tyskland, fri fart på motorvägarna men när det är begränsning då håller alla hastigheten. Nej lägg pengarna på att bygga säkrare vägar istället eller på att få bort alla knarkare, fyllon och andra trafikfarliga personer istället. Fartkameror leder ju bara till att folk kör ryckigt istället precis som 2-1 vägarna. Hur många livsfarliga grejer har man inte sett där. Alla ska om lastbilarna och husvagnarna när det blir två körfält och blåser på i 130-140 för att klämma sig om sista bilen när vägen går ihop igen, hur trafiksäkert är det?
När det är dubbelfoul som vanligt när trafikverket är igång.
#20 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
SJÄLVKLART MED FARTKAMEROR PÅ 30 Postat: 2012-08-27 12:13
Jag bor i huvudstadens innerstad. På min gata finns både dagis och förskola. Hastigheten är 30. Inte en enda bilist respekterar detta och jag har själv beskådat två olyckor och flertal inbromsningar som räddat liv och egendom i sista sekund. Har ni något bättre förslag på att få bukt med detta förutom fartkamera längs hela essingeledens infart i Stockholm är ni välkomman att skriva. Håll igen era toma och intet-sägande BS för er själva annars!
#21 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Svante Postat: 2012-08-27 12:16
+1 på den MD
Nisse, det är långt ifrån självklart att kameror räddar liv. Statistiken är starkt ifrågasatt och vem tar fram den?
Dessutom, du behöver inte köra för fort för att behöva bromsa eftersom bilisterna oftast kör en bra bit UNDER gällande begränsning. (Under mätarfart = en bra bit under GPS fart.)
#22 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Emil Postat: 2012-08-27 12:47
"Ylva Berg menar att det är hastighetssänkningen som varit själva grunden för att dödsolyckorna minskat från runt 450 personer för tio år sedan till att idag ligga strax över 300 personer årligen"
Det har absolut inget att göra med att bilarna blivit betydligt säkare senaste 10-15 åren...
#23 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
GS Postat: 2012-08-27 13:18
Jag sticker ut hakan här och påstår att ingen av de som kommenterat artikeln har några riktiga siffror att luta sig tillbaka på i sin argumentation. Jag hyser förtroende för att det ligger detaljerade analyser och statistisk uppföljning bakom trafikverkets slutsats att sänkt hastighet med fler kameror ger största säkerhetsökning per krona. Kommentarerna ovan är inget annat än subjektiva åsikter på sandlådenivå.
#24 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
ZR1 Postat: 2012-08-27 13:23
Till Trafikv(ä)rket: ställ er framför en spegel, höj upp båda nävarna vänt mot spegeln, upp med långfingret.....duktigt jobbat!
#25 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Anders Postat: 2012-08-27 13:26
Oavsett vad jag tycker om fartkameror (bra på vägar med mötande trafik/utan mitträcke samt utanför skolor - idiotiskt i övrigt) MÅSTE jag bara skratta åt Peter (kommentar #4 ovan) som med nöd och näppe lyckades låta bli att köra in i baken på en "ögontjänare" som bromsade in. Håll korrekt avstånd så slipper du "riskera" sånt i fortsättningen!! Vad hade du kallat honom om han tvärnitat för att ett rådjur sprang framför honom, och du körde in i honom för att du låg för nära?
#26 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Henrik Postat: 2012-08-27 13:35
Jag är ung, jag har en snabb bil, men ändå så förstår jag inte varför folk hets-kör på vägarna, speciellt på längre sträckor. Att köra med moms ger väldigt sällan någon rimlig tidsvinst i förhållande till bensinförbrukning/risk. Den som inte förstår det behöver bara lära sig använda multiplikation. Detsamma gäller den ökade risken för dödsfall bara vid en fartökning på 10 km/h. Förstår man inte varför det innebär en ökad risk skulle behöva fräscha upp sina grundläggande fysik-kunskaper från högstadiet/gymnasiet.
Sen om du ligger och pressar i 160 km/h på en sträcka av 20 mil istället för 100 km/h så ger det givetvis en signifikant tidsvinst, men det är en helt annan diskussion.
Kamerorna fungerar eftersom de "tvingar" folk att köra i rätt hastighet vid kritiska punkter (vältrafikerade korsningar, vissa riskfyllda blinda kurvor etc).
I grund och botten behöver dock folks inställning till hetsigt körsätt ändras gällande bland annat idiotiska omkörningar, köra för nära framförvarande bil och givetvis för hög hastighet.
#27 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Alex Postat: 2012-08-27 13:36
Vilket skämt!
Skrota tramspratet om att bilar inte får vara avställda för länge (har själv en 80 talare som är avställd i snart 20 år, mil och skick efter det, då alal KVD bilar är mycke mer utjänta) och annat trams och ge ut dom pengarna i skrotpeng så folk kan köpa Säkare bilar istället för dessa "livräddare" dom stör min concentration så de blir bara värre!
#28 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
andreas Postat: 2012-08-27 13:50
Var går gränsen för acceptabel mängd trafikdöda? Det omkommer årligen 350 personer i svensk trafik. Det är uppenbarligen inte acceptabelt. Genom att sänka hastighetsgränserna kommer antalet döda sjunka. Fast det kommer fortfarande dö människor i trafiken. Är det ok? Borde inte hastighetsgränsen sänkas till sådan nivå att det rimligtvis inte går att köra ihjäl sig? Allt annat är ju hyckleri och moralsikt förkastligt. Denna gräns torde ligga vid 0 km/h. Det torde bli en sur överraskning för Trafikverket att det ändå kommer dö människor i trafiken, 0 km/h till trots...
#29 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
andreas Postat: 2012-08-27 14:03
Jag känner att man totalt tappar respekten för polisen o deras kontigt satta fartgränser. Sist blev jag av med körkortet på E4:an en sen kväll, noll i trafik. Är det säkerhetstänk? Jag håller alltid 50 där det är 50, 30 där det är 30. Resten anpassar jag själv efter omständigheterna. Avstånd till framförvarande håller jag alltid också. Farten däremot
Ja, det blir väl till att köpa sig en peruk o lösmustasch snart. Håller med om den ryckiga körning som uppstår på vägar med många kameror. Det är inte säkert! För att inte tala om alla dåliga (farliga vägar) vi har. Min A6 3,0tdi lägger i sexan vid hundra, det är mitt minimum på stora vägar för bra ekonomi.
#30 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
lelle Postat: 2012-08-27 14:30
Min erfarenhet är att ju långsammare man kör dessto fortare blir man trött och dessto mindre uppmärksam är man. Det som är viktigt med bilkörning är att man är aktiv och det är man om man kör lite fortare och eller vi har roligare vägar (kurvor), raka vägar är rena döden, ökad hastighet och trisstes är inga bra kombinationer. Ökad hastighet och kurvor är bra kombinationer det skapar allerta förare. Givetvis skall inte hastigheterna vara alltför höga.
#31 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
lelle Postat: 2012-08-27 14:36
Är det inte bättre att uppmärksamheten läggs på trafiken än att man ska sitta och titta på hastighetsmätaren hela tiden i rädsla för att hammna några km/h fel?
ps har elektriskt vändbar reg skylt fram
#32 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
@redaktionen Postat: 2012-08-27 14:39
Vilka läsare vill ni ha? Småpojkar som knappt är torra bakom öronen eller faktiskt seriös läsare?
Vem på trafikverkat har uppfattningen att "det är enbart sänkt hastighet som räddar liv!"?
GÖR OM, GÖR RÄTT!
#33 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Niklas Postat: 2012-08-27 14:42
Om alla sänkte hastigheten 1km/h så torde statistiken för dödsolyckorn inte påverkas nämvärt. Om däremot ett litet fåtal sänkte farten KRAFTIGT så skulle dödsolyckorna påverkas positivt. Dom som kör mycket för fort är samma personer som drar på rejält efter fartkameran igen.
#34 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Karl Pettersson Postat: 2012-08-27 14:55
Detta är löjeväckande snart ska vi väl köra i 20km/tim
om trafikverket får som man vill.Att vi inte ska ha fri fart på våra vägar det håller jag med om men det skall vara vettiga hastigheter som folk respekterar då hålls fartgränserna.Nu är bensinen så dyr att det åks mindre bil det är väl också en av orsakerna till att dödsolyckorna har gått ner det finns fler orsaker till detta.Vi som kan tänka självständigt vi förstår att det inte bara är hastigheten som dödar.Sverige är snart det enda land i världen där man får tala i mobiltelefon samtidigt som man kör bil förbjud detta i stället för att hålla på och fjanta med fartkameror och sänka hastigheter. Om folk koncentrerade sig på att KÖRA bilen och inte syssla med annat under färden är jag övertygad om att olyckorna minskade drastiskt....Men grunden till det hela är väl att staten inte vill satsa pengar på bättre och säkrare vägar det kostar staten stora pengar.Var tar alla pengar vägen som vi bilister betalar i vägskatt ska inte det gå till att förbättra vägarna?
#35 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Klanke Postat: 2012-08-27 15:21
Ränkta hastigheter... Var finns Trafikverkets/statens plan för att förbättra vägnätet till en modern standard??? Snart har vi bara skitvägar med 60 som hastighetsbegränsning. Varför kompensera bristande vilja att förbättra infrastrukturen för vägtrafiken med sänkta hastigheter??? Kommer göra underverk med turismen och företagandet som är beroende av bra vägar...
#36 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Björne Postat: 2012-08-27 16:15
Läste en del om trafik(problem) i Belgien.
De har kraftigt ökat alko-testerna. Mindre rattfylleri blev resultatet. Ännu inte bra - men bättre.
De har placerat ut massor av fartkameror, längs vägar och dolda under viadukter. Genomsnittshastigheten har blivit något lägre.
De har nu börjat med "körsträckemätning" genom att kameror registrerar alla fordon vid en plats och sedan gör ytterligare en registrering någon kilometer längre fram. De fordon som kommer fram alltför tidigt till "kamera 2" har kört för fort och får böteslapp hemskickad. Första motorvägssträckan med detta system gav 178.000 fortkörningar på en månad! Där hjälper det inte att vara ögontjänare.
Att sedan "experter" som Robert Collin i Aftonbladet hävdar att hastigheten inte har någon betydelse vid olyckor kan vi nog bortse ifrån.
#37 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Johansson Postat: 2012-08-27 16:30
Helt ok enligt mig att sänka från 90 till 80 på div landsvägar, 40 i centrum i städerna kan jag också acceptera.
DÄREMOT TRAFIKVERKET!! - är det så här, precis som allt annat här i livet,man måste både GE och TA!!!
Vill ni få RESPEKT och ACCEPTANS från dom svenska bilisterna?
- Höj då till 130 alt 140 på motorvägarna och jag lovar att 99% kommer att vara nöjda och tillfredsställda med detta och att vi kommer att få en förhöjd trafiksäkerhet med på köpet.
#38 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
John Postat: 2012-08-27 16:32
Ner med hjärnsläppsregimen!
Politiker är det värsta avskummet som finns!
Här på vår väg har dom byggt om en fin 70-sträcka till en 50-väg med rondeller med helt skymd sikt i ett försök att försämra vägen.
#39 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Mike Postat: 2012-08-27 16:43
Självklart (?) har hastigheten en stor betydelse även om det finns många andra faktorer.
1 Inte minst hur fokuserade föraren verkligen är på att framföra sitt fordon och inte hålla på med annat.
2 Väglaget; att själv få göra en bedömning att lämplig hastighet just då och där är 65 km/h trots att det är skyltat 90 utan att bli prejad av andra som inte har förstånd att anpassa sin hastighet.
#40 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Björne Postat: 2012-08-27 16:45
Hoppsan !!!
Fick fel siffror när det gällde fortkörningar - det var 19.000 på en månad (tidningen gissade på 178.000 på ett år - för en del lär sig att sänka farten).
#41 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
StefanH STHLM Postat: 2012-08-27 17:18
Ett sätt att öka säkerheten skulle ju kunna vara att inte rasera hela säkerhetstänket från 50-70-talen.
Bygga ut motorvägarnas på bredden för att få in fler filer, istället för att knöka in fler filer på befintlig bredd och därigenom slakta vägrenen. Tjuvjakt!
Upp med väjningspliktskyltar i tveksamma högerregel-korsningar.
Sakta-in-bulor vid farliga övergångställen.
#42 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Pluto Postat: 2012-08-27 17:40
Jag tror att trafikverket är en samling jävla idioter! Vill vi ha ett övervakningssamhälle som detta? Ja jag kör precis som den betydande majoriteten också lite för fort emellanåt. Det är vansinnesförarna som skall klämmas dit inte de som håller 100 på 90-vägen. Detta är mer passande för en nation som vitryssland eller nordkorea! Märk väl att jag väljer liten bokstav ty vare sig vitryssland eller nordkorea är namn på nationer, det är uttryck för förtryckarorganisationer.
#43 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Klarsyn Postat: 2012-08-27 18:40
Fler fartkameror försämrar trafiksäkerheten eftersom man då måste ha solskyddet nedfällt för jämnan för att förhindra fotografering vilket försämrar sikten något.
#44 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Johan Postat: 2012-08-27 19:03
Jag är så trött på det här tjafsandet om sänkta hastigheter! Vill trafikverket uppnå nollvisionen är fet bara att sänka rejält! 50 på motorväg och 10 på resten av vägarna. Då ska ni se på sänkt olycksstatistik! Men...., det var ju det där med vad vi i demokratin tycker är rimligt att följa. 50 och 10 lär inte accepteras, lika lite som dagens fullständigt absurda hastighetsbegränsningar ex på motorväg! Nä, om vi ska fortsätta så här är det lika bra att förbjuda biltrafik. Om inte, höj dem till rimliga nivåer och acceptera att det kommer att ske olyckor! Fler på småvägar och färre på säkra motorvägar. Koncentrera sedan kraften på att förbättra säkerheten på vägarna i.e. Bygg fler motorvägar och skrota dessa helt sjuka 2+1 vägar!!
Själv håller jag mig på behörigt avstånd till Sveriges sjuka hastighetsgränser och njuter av en mer nykter trafikmiljö i hjärtat av Europa.
#45 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Nappe Postat: 2012-08-27 19:23
Trafikverket ut och kolla hur det fungerar i verkligheten. Sitt inte inne gör konstiga skrivbordskonstruktioner som inte fungerar ute på våra vägar. Varför t ex föra in så många olika hastigheter? Det var bra med 30, 50 i städerna 70 o 90 utanför. Varför även 40 o 80 detta är ju helt uppåt väggarna. Det konstruerar man bara bakom ett skrivbord eller vid ett sammanträde där någon skall komma med ett "bättre" förslag. Att sitta i dagens bilar och krampaktigt hålla 80 istället för 90 på relativt fina vägar är ren idioti. Föraren blir slö och farligt ointresserad för sin uppgift. En alert pigg förare är mycket säkrare än en totalt oengagerad. Jag håller med tidigare inlägg att jag kör många gånger kanske 100 där det är 90. Hastigheten passar mig jag känner mig mycket mer koncentrerad och engagerad. Det anser jag är betydligt mer säkerhetsfrämjande.
Men det finns allt för många förare som egentligen inte skulle få framföra ett fordon.
Dom som sitter och SMSar och ringer i mobilen medan dom kör.
Dom förare som vänder sig mot den tilltalade vid sidan om eller till o med mot baksätet när man rattar en bil. Vansinne!!
Dom som är totalt ointresserade av att köra bil.
Dom som inte vet var backspegeln är till för.
Det är dessa förare som orsakar dom flesta farligheter i trafiken.
Visst vi skall stoppa vansinnesframfarter, absolut.
Det är inte endast hastigheten som är farlig. I Danmark höjde man hastigheten och fick helt plötsligt färre olyckor.
Trafikverket vad beror detta på??
Lär Svenska folket att vara engagerade och koncentrerade då dom kör bil. Det är det effektivaste och billigaste sättet att sänka olyckstalet i vårt land.
Vakna nu bakom era skrivbord - Trafikverket!
#46 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
z Postat: 2012-08-27 19:40
Något är alldeles klart, någon vill ha in mer "skatt" och någon vill sälja kameror, programvara och få underhållskontrakt. En win-win situation således...
Benämningen "fartkamera" är i övrigt vilseledande, det borde heta taxeringskamera.
#47 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
... Postat: 2012-08-27 19:43
Skandal att sätta upp fler kameror, då folk tror att man kommer köra långsammare! det är snarare så att efter varje kamera så gasar man på lite extra med tanke på att det snart inte finns nått ställe utan kamera så man får väl ta vara på det sista vägarna! människan kommer att utveckla ännu mer " laservarnare " osv, allt för att motarbeta detta! skulle människan vilja bli säkrare i trafiken så är det lika bra att man tillverkar bilar som går ca 90km/h så är problemet löst, men hur kul blir det för oss som verkligen gillar bilar?! se till att folk kör bättre bil istället och slutar utmana ödet så skulle fler i trafiken köra bättre och säkrare!
#48 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Det var bättre förr Postat: 2012-08-27 19:45
Innan anpasningen till eu, så visste man vilka farter som gällde, 30 utanför skolor ooch dagis, 50 i tätort, 70 utanför och 90 och 110 på landsvägarna.
Numer så kan det vara allt från 30-60 i tätort, utanför 60-80 och landsvägarna mestadels 80..
Så nu mer anpassar jag farten efter situationen, och skiter i vad det står på skyltarna!
2+1 vägarna(även kallad 180/80 vägar) är också ett påfund, skulle någon få punktering på enfiliga delen så blir det stopp, just för att dessa vajrar finns på båda sidorna, dessutom kan mercedes ta bort sitt älgskydd, från bilarna för man har iallafall ingenstans att ta vägen när väl älgen kliver upp på dessa vägar(viltstängsel kostar extra!)
Så ni behöver inte testa undanmanövrar längre, bara kolla om bilen går att köra efter en snitslad vajerräckesbana, och att A-stolparna är tjocka så att man inte får in älgen i bilen..(delad framruta kanske skulle vara nåt?)
Dags att avsätta hela styrelsen på trafikverket?
#49 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Argus Postat: 2012-08-27 19:49
När är det nog? Tycks inte finnas något slut på idéerna hos Trafikverket. Har nu kommit till en punkt när det inte längre går att följa alla infall från fart-talibanerna....
#50 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
matilda Postat: 2012-08-27 19:52
Enklast vore väl att införa ett förbud för män under 30 år att köra bil. Alternativt införa en mansskatt för att finansiera allt elände män ställer till med. Forskning från genusvetenskapliga institutionen i Uppsala universitet visar att båda dessa åtgärder skulle vara samhällsekonomiskt gångbara. Dock så tror jag att en massa kränkta män skulle börja yla om något av dessa förslag skulle gå igenom.
#51 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
eik Postat: 2012-08-27 19:59
Äh, kamerorna ser inte vem jag är ändå och ingen regskylt fram så bara att gasa på.
#52 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
adolf Postat: 2012-08-27 20:18
har aldrig brytt mig om några kameror,bara använda solskyddet å gasa på
#53 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Per W Postat: 2012-08-27 20:30
Min erfarenhet är att de farligaste vägarna har fartkameror idag.
AMS, Eftersom ni ofta tar ställning i frågan om fartkameror och har en stark ställning i motorjournalistiken önskar jag att ni granskar nyttan med fartkameror.
Studien skulle kunna utreda vilka vägar som är farligast i Sverige, andelen av dem som har fartkameror och om olycksstatistiken har förbättrats på dem efter att de fick fartkameror.
Vänligen
Per W
#54 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Michael Postat: 2012-08-27 20:40
Jag undrar om ni som tycker att fartkamerorna är så bra, om ni nånsin reflekterat var de står?
Jag välkomnar alla att köra sträckan mellan Skellefteå och Umeå, där står 70% av kamerorna på fel ställe och fyller ingen som helst funktion.
För jag som gärna kör med "moms" kommer ändå kunna köra för fort på de farliga ställerna om inte kameran står rätt.
En annan sak är att jag som taxichaufför träffar mycket folk och en och annan politiker och jag har frågat ut dom om nollversionen.
På frågan "Vad anser ni om att vi taxichaufförer kan sitta och köra i 13tim i sträck och att de allra flesta kör på rak provision utan någon grundlön?" svarar de bara att de har inte med fackliga frågorna att göra. Med andra ord skiter de i trafiksäkerhet.
Mvh/ En van trafikant som kör ca 10000mil/år
#55 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Jesper Postat: 2012-08-27 21:08
Har inte läst alla inlägg (54 just nu), så ursäkta mig om jag upprepar vad någon annan skrivit...
"Redan idag kör varannan bilist för fort och internationellt sett är svenska bilister dåliga på att efterleva fartgränserna, näst sämst i Europa."
-Det kan kanske beror på att man generellt får köra 130 på motorvägar i Europa (Frankrike, Tyskland, osv) och mellan 90 och 100 på landsväg, dvs folk tycker kanske att hastighetsgränsen är bättre anpassad för de respektive vägarna och är nöjda med anvisad nivå?!
Jag tycker att generellt i Sverige så har man för låg hastighet skyltat och det går inflation i 30-skyltar som eroderar förtroendet för 30-skyltar.
30 km/h skall det vara lokalt vid skolor, dagis och enskilda skymda övergångsställen -inte generellt i tätort. Motorvägar skall ha 130 km/h. Det klarar både vi förare och dagens bilar.
Vill också passa på att ge en känga till Trafikverket för alla vägbulor som inte är anpassade till skyltad hastighet.
Jag vet inte hur många gånger jag har tvingats ner i 30, eller lägre, för att inte helt sabba hjulupphängning och underrede vid passage av dylikt hinder. Om det är en vägbula på en 50-väg så skall man väl för böveln kunna köra över den i just 50 km/h, eftersom det ju enligt TV är den säkra maximala hastigheten på vägen!!!
#56 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
vem vill starta ett parti emot lägre hastigheter o lägre skatt på bensin mm Postat: 2012-08-27 21:41
Jag är villig att starta ett parti ! VI sänker bensinskatten med 50 % och höjer hastigheten
Är det 90 km/h Får det bli 140.
110 får blir 140
120 free limit
Vilken bunt dumskallar. Varför köpa sig en bmw ? Eller mercedes om man ska bara köra snart 80 på motorväg ?
BLir väl säkrare med en bunt micror över hela landet när älgen dyker upp.
Två pengarna från trängselskatten skulle ju gynna sveriges vägar ? Vart väl en bond tema fest för fem mille eller ?
Dags att flytta från detta land ? Bo i hamburg o hinna köra 300+ varje dag på autobahn ?
Fart dödar inte, kolla tyska motorvägar ?
De är ju 80 miljoner vi 9 vår vägar tål mer än 80 40 60 100 km/h kom igen.
Seriöst npn som ska starta parti ?
#57 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
less på deras argument Postat: 2012-08-27 21:44
Frågan är varför inte skärpa straffen för drog och fylla till ett år fängelse ?
Problemet ligger i sveriges ekonomi. Vi har inget längre allt är sålt till grannländer och övriga världen. Vem ska de tjäna pengar på ?
Stakars invånare.
#58 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Philip Postat: 2012-08-27 22:51
Trevligt! Då blir min och vännens projekt "utlösa en fartkamera" ännu lättare att uppnå. Har säkert försökt ett 50 tal gånger tillsammans utan att lyckas.
Snacka om slöseri på stolpar och "kameror". Se till att använda dom befintliga först. Sen vet alla fartsyndare med något vett innanför pannbenet att det bara är att hålla för ansiktet.
Har en annan vän det blixtrat hela tre ggr för och han har inte fått hem papper en enda gång. Lägg pengarna på annan trafiksäkerhet i stället...
#59 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Björn Postat: 2012-08-27 23:42
Vackert, nu sänker vi hastigheten på 300 km väg. Hur stor procent är det? Ja det vill säga om du inte kör tjänstebil, för då hittar Polisen dig oftast inte bakom leasingföretaget..
Själv upplever jag hur uppmärksamheten för bilar och djur minskar vid mörkerkörning då man spejar efter kameror..
Ger kameror på landsväg säkrare trafik eller är verket ute efter en leverantör som skall sponsra resor och personalfestt?
Nej inför obligatorisk GPS övervakning via chip i körkortet med böter på posten och skrota dessa förbaskade kameror!
#60 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Jens Postat: 2012-08-28 00:53
Vad kostar kalaset med 1000 kameror? är det samma bolag som sätter upp skiten så kanske man ska investera i lite aktier där nu då
#61 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Teo Postat: 2012-08-28 03:01
Jag är för höjda hastigheter, men
1 Jaga fler fyllon och drogfyllon
2 Böter till bilens ägare vid nedfällt solskydd
3 Se tlll att uppenbara "målvakter" inte kan äga bilar
4 Kolla hellre besiktning, skatt och försäkring med kamrorna. Beslagta bilar som upprepar körning.
5 Föräldrar som själva är som barn i trafiken ska inte ha körkort
6 Tänk även på djur när du kör, för djurets skuld.
Sedan är det helt sanslöst att samma personer kan köra 250 km/h genom stan gång på gång på gång
#62 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
BE Postat: 2012-08-28 03:09
Eik: Vem vill du glänsa för? Du är en respektlös knäppskalle.
#63 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Fredrik Postat: 2012-08-28 06:58
Svar till Jesper #55:
Nu tror jag att du har missuppfattat anledningen till fartbulorna. De är till för att du ska sänka hastigheten lite extra just där de är placerade av anledningen att det är extra riskfyllt just där. Man SKA alltså åka långsammare än hastighetsbegränsningen just där. De har satt dit bulorna för att såna som du inte självmant kan upptäcka riskzonen och sänka hastigheten utan gupp.
Den skyltade hastigheten talar bara om vilken den högsta tillåtna hastigheten är. Sen är det upp till varje förare att inom ramarna anpassa hastigheten till rådande förhållanden. Åker du 80 genom en cirkulationsplats bara för att det står 80 på skyltarna?
Sen är det väl så att för att man ska kunna få bilisterna att hålla hastigheterna så ska de också vara motiverade för att de ska kännas legitima.
#64 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Per Swartz Postat: 2012-08-28 07:03
höj minihastigheten från 6km/h till 15-20km/h, irriterande att man ska behöva betala några tusen! när man exempelvis ligger i 70/km/h, har på farthållaren, kommer ett litet gupp eller nedförsbacke- LÖRP ÄR VAD DET ÄR!
#65 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
jan e Postat: 2012-08-28 07:51
Finns nog bättre saker att lägga pengarna på. dessa kamror blir bara ett orosmoment till ( för de som kanske ligger nära de tilllåtna hastigheten
. Är kanske inte den största supporten av "farbror blå " ute på vägarna Men varför inte satsa dessa eller en del av dessa pengar på att låta polisen "patrullera ute på vägarna Något liknande som i Usa Detta har en betydligt större inverkan på farten och trafikrytmen på vägarna Samt om jag skall säga något posetivt om denna yrkeskår så Kan faktiskt en levande person hjälpa till vid ett problem ute på vägen betydligt bättre än en Kanera
Nej satsa på ett mindre antal kameror och placera dessa på platser ungarana rör sej typ skolor
#66 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
AK Postat: 2012-08-28 08:43
Till GS Postat: i går, 13:18..
I viss mån har du rätt. Men Trafikverket använder (sin) statistik för att driva sin tes. Med siiffror kan man "bevisa" vad som helst....
#67 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
1984 Postat: 2012-08-28 08:47
Sverige, landet våra politiker vill "sälja" som ett av världens mest demokratiska länder, inga konflikter på 200 år, förebild bla bla bla... mantar av både vänster- och högerfalangen! Men en vrång bild definitivt!
Sverige befolkning är ju idag en av världens mest övervakade! För det är ju inte bara på vägarna det sitter kameror i parti och en masse. Städerna fylls också av övervakningskameror, torg, gågator, korsningar, gathörn m fl ställen.
Sedan kan snuten sitta lugnt och skönt hemma på stationen och avgöra om de behöver åka ut.
Nä detta är droppen!!! Dags att säga ifrån. Men är väl för mycket att hoppas på, svensken är ju en av de mest fogliga individerna på klotet. Fit in, don't stick out, ligg lågt, tyck som alla andra, se och gör som som alla andra. Annars är du inte normal eller klok... Usch!!!
#68 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Zekke Postat: 2012-08-28 08:50
Läs den här istället. Som motpol. Helrätt!!!!
http://mobil.aftonbladet.se/bil/article15219843.ab?partner=wwwredirect
#69 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Peter Postat: 2012-08-28 08:57
Hur länge får Trafikverket leka innan regeringen styr upp i lekstugan?
Hur länge kommer svenska folket "ställa upp" på deras dumheter?
Hade jag jobbat på Trafikverket, om så bara på posten eller som städare, hade jag skämts för min arbetsgivare.
Ska man man bli tvungen att bli politiker, för att sätta mot, eller hur gör man? Några tips?
Jag gillar mitt nuvarande arbete och har egentligen inget kall för att bli politiker.
#70 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Carrera GT Postat: 2012-08-28 09:18
Om polisen fokuserar på bilisters beteende i trafiken, stoppar bilar med bara ett fungerande ljus, bötfäller de som bara använder parkeringsljus eller inget alls och de som inte ger tecken FÖRE en riktningsändring så kommer vi mycket längre i trafiksäkerhetsarbetet.
Inför stenhård kontroll på 30-sträckor (även för polisbilar, bussar och taxi)
Dessutom: inför en enkel kontroll på äldre förare (är själv över 70)
#71 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
drm Postat: 2012-08-28 09:45
Jag tycker vi skall införa en nollvision för allt.
Ett samhälle där ingen dör, ingen tar några risker och allt är evigt tryggt, stabilt och lugnt. Hjälm, säkerhetsbälte, flytväst, visselpipa, gps-positionering, stingpinne och trygghetslarm på varje person.
Ett samhälle där ingen lever.
För inte skulle det kunna vara bättre att satsa detta på utökade alko- och drogtester, få bort de mest notoriska fyllkajorna från vägarna, stenhårt bevaka 30 utanför skolor och dagis, sänka fart genom småsamhällen och bygga säkrare vägar?
Nej, det går ju rakt emot politkersvaret på i storts sett alla problem - har vi ett problem så förbjuder vi det. Eller, som i det här fallet, ger dryga böter.
#72 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Svante Postat: 2012-08-28 09:59
Trafikverket borde fundera lite hur det kommer sig att efterlevnaden av Sveriges hastighetsgränser är så låg jämfört med exempelvis Tysklands?
Är receptet då att sänka gränserna än mer här hemma? Vilka konsekvenser får det?
A: fler håller de nya lägre gränserna
B: fler blir "kriminella" fortkörare
Jag tror stenhårt på B
#73 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
tobbe Postat: 2012-08-28 10:07
Lägg pengarna på att förbättra vägarna istället för att trakasera bilförare. Hur många gånger har man inte hållit på att köra in i någon som tvärnitar precis framför, för att de upptäckt en kamera för sent och inte har koll på hastigheten och därför bromsar långt under hastigheten på vägen?..
Nä, med den här utvecklingen där pengar läggs på kameror och övervakning istället för att förbättra vägarna kan vi snart jämställa oss med Norge: världens rikaste land - europas sämsta vägar.
#74 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
tobbe Postat: 2012-08-28 10:07
Lägg pengarna på att förbättra vägarna istället för att trakasera bilförare. Hur många gånger har man inte hållit på att köra in i någon som tvärnitar precis framför, för att de upptäckt en kamera för sent och inte har koll på hastigheten och därför bromsar långt under hastigheten på vägen?..
Nä, med den här utvecklingen där pengar läggs på kameror och övervakning istället för att förbättra vägarna kan vi snart jämställa oss med Norge: världens rikaste land - europas sämsta vägar.
#75 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Martin Postat: 2012-08-28 10:11
Ett litet tips, skaffa fortkörningsförsäkring på don ´t worry.
Det har räddat mig 2 gånger.
Så slipper du betala den irriterande boten du fått då dom tagit dig på de mest omotiverande platserna. Polisen står där dom vet att folk kör för fort pga den omotiverande låga hastighetsgränsen på gällande sträcka, på allt för ofta fina säkra vägar.
Allt för statistik!!
#76 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Man undrar... Postat: 2012-08-28 10:21
Tror inte att dom vill bilisterna utan inkomsterna som vi ger dom.
2009 fick staten in 671 miljoner av alla böter som skrevs ut!!! Vad är siffrar 2010-2011? Hur mycket ökat intäkterna om man sätter upp 1000 kameror till?
Nej, jag tror inte dom sätter upp kameror bara för vår "säkerhets" skull!
#77 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Carin Postat: 2012-08-28 12:19
Mina kommentarer är:
Är det så viktigt att hålla rätt hastighet så se alltid till att ha dubbel skyltning inför en hastighetssänkning. Det är lätt o missa o speciellt nu när 40, 60 o 80 tillkommit.
Lika väl som det finns bra o dåliga fotbollsspelare så finns det bra o dåliga bilförare. Vissa är väldigt duktiga o rena begåvningarna medan andra aldrig borde få ha körkort. Det handlar om uppfattningsförmåga etc. Det är ingen rättighet att köra bil. Är du en dålig förare så överväg att inte ge dig ut i trafiken o aldrig vid dåligt väglag. Då är du en fara.
Så bort med dessa som är dåliga bilförare, som blir rädda när vid incidenter, dessa som inte kan hantera sin bil o vet hur den reagerar. Då minskar vi på olyckorna.
Om det gick så bort med alla fyllerister o drogpåverkade. Bort med alla självmordskandidater oxå. De ställer bara till det i statistiken.
Jag har svårt med logiken att en väg som är nyaslfalterad och iordningställd får en hastighetssänkning från 90 till 80. Dessutom så blir bilarna bättre med ABS, ESP, Full Autobrake, Adaptive Cruis etc. Håller med tidigare att enda sättet att få noll olyckor är stillastående trafik.
Öka underhållet av vägarna!!! Med bra och breda vägar med tydliga markeringar så blir de trafiksäkrare. Men hur många gånger har Transportstyrelsen gnytt över bristande anslag för att fixa det?
Jag är fullständigt trött på all kontroll av vad jag gör! Jag håller med Jeremy Clarkson att hastighet har aldrig dödat någon - det är de plötsliga stoppen.
Skaffa WAZE appen o hjälp till o rapportera vad som händer i trafiken!
Det ÄR roligt att köra fort men det gäller att aldrig utsätta andra för risker o bete sig som en idiot.
#78 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Josef Postat: 2012-08-28 12:58
Väcker många reaktioner, den här artikeln. Jag ställer mig bakom dem som säger att hastighetskamoreror inte är den rätta vägen, eller kanske inte den enda rätta vägen. Utbildning, uppföljning av körduglighet var 5-10 år, tester av reaktionsförmåga och inte minst bredda 2+1-filiga vägar till 2+2! De flesta livsfarliga situationer som jag har sett i trafiken har uppstått på sådana, både av stressade bilister och av människor som vill leka poliser och blockerar de stressade.
Man kan inte bara kontrollera att alla gör som Trafikverket vill, man måste motverka orsaken till att folk gör fel i trafiken.
#79 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Dlazx Postat: 2012-08-28 13:34
Det är faktisk skitenkelt att sätta rätt begränsning på vägarna:
Mät G-kraften i kurvorna.
+ hur mycket vägen "smalnar" av på rakorna
+ hur lång stoppsträckan beräknas vara vid ev hinder = vägens hastighet.
#80 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Anders Postat: 2012-08-28 13:47
De va ett j-la tjöt om att de e hastigheten som dödar, banka in lite vett i hövvet på folk istället å lär de köra bil riktigt så behövs inga fartsänkningar, då löser sig problemet av sig självt. De e ju trots allt den som sitter bakom ratten som avgör hur de ska sluta. Anpassa körningen efter omständigheterna!!!
#81 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
x8668k Postat: 2012-08-28 15:00
Det jag vill ha in i fartkamerorna är att dom samtidigt kollar vilket avstånd man håller till framförvarande bil, för det är folk totalt värdelösa att göra...
Sen om dom nu ska ha upp en hel drös nya kameror så vill ja se alla dom på 30-sträckor utan skolar/dagis...
#82 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Thomas Postat: 2012-08-28 18:03
Det primära är nog inte att rädda liv utan det är att få in mer pengar till statskassan.
#83 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Thomas S Postat: 2012-08-28 18:07
Tragiskt att Trafikverket bara är intresserat av maktspråk. Dömt att misslyckas eftersom det krävs att trafikanterna accepterar och respekterar gällande regler för att man skall uppnå resultat.Nej tänk om och lägg pengarna på information och upplysning istället.Dessutom finns det ju andra, för många självklara regler, som att visa hänsyn och anpassa farten efter rådande väder, trafik, vägstandard m m. Idag verkar det som om detta skall ersättas av att istället köra efter hastighetsskyltarna. Kör själv dagligen en sträcka som regleras med variabel fartreglering, så jag vet hur fel det kan bli. Dessutom verkar farten vara det enda som kontrolleras idag. Nej inpränta i oss trafikanter vårt ansvar på vägen och låt oss ta det ansvaret själva. Hjälp oss också med att försöka bygga bort så många trafikfällor som möjligt.
#84 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
AnteroN Postat: 2012-08-28 19:40
Kanske vore det bättre att sätta plåtpoliserna utanför skolor och dagis där det faktiskt skulle ha en stor betydelse där många struntar i att det är 30 km/h. På landsväg tror jag många laglydiga förare redan nu ägnar uppmärksamheten i för hög grad på att spana efter fartkameror och på hastighetsmätaren istället för att hålla koll på medtrafikanter, rullstolsburna och föräldrar med barnvagnar som man inte märker medan man letar fartkameror vid vägkanten.
#85 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Martin Postat: 2012-08-28 20:03
Att ha fartkameror vid dagis & låg & mellanstadiekskolor borde vara obligatoriskt. Utöver det tycker jag att man borde satsa pengarna på mitträcken, rondeller men även räcken mot diken alt. avåkningszoner likt racebanor. Då kan man inte frontalkrocka eller åka av vägen och krocka med träd.
#86 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Lars Å Postat: 2012-08-29 04:09
Verkar vara ett vrickat. förslag. Helt vettlöst faktiskt och slöseri med pengar och med de resurser man ska använda på trafiksäkerhet.
- Vad TSV, VV, och Polisen ska koncentrera sig på är den procent eller max ett par hänsynslösa idioter som helt skiter i allt det de åstadkommer i skada för andra.
- Tills man verkligen tuktar dom och det måste smärta så dom tänker om i framtiden. Satta på det om ni vågar för det kräver mera än fartkameror! / Lars Å
#87 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Joachim M Postat: 2012-08-29 10:44
Tänk på att mer än 10 ggr fler människor dör av sjukhussjukan i Sverige varje år än de som förolyckas i trafiken. Långa tråkiga sträckor med bra vägstandard och bra sikt men med låg hastighet kommer troligtvis ge fler singelolyckor. Jag tror inte på fri hastighet i Sverige då vi inte har vanan av att köra fort och säkert samt har svårt att använda alla backspeglarna och blinkers samt vissa mycket större hänsyn i trafiken, vilket man måste använda vid höga farter. Efter ett antal år i Tyskland så klarar jag idag att snitta 180 km/h men jag skulle aldrig köra så fort i Sverige. Enligt många tyskar kör fransmännen sämst och svenskar och holländare på delad andra plats - fransmännen blinkar i bästa fall då de redan har bytt fil, svenskar och holländare blinkar två till tre gånger och byter sedan fil utan att titta i högra ytterspegeln, jag har sett för många gånger.
#88 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
RossoCorsa Postat: 2012-08-29 11:27
Alla känner till "fartkamera-scenariot". Kör för fort, ser kameraskylten, bromsar, kollar på kameran samtidigt som man försöker hålla koll på hastighetsmätaren, kör för fort.....
Hellre ser jag att folk kör 10-15 km/h för fort än att man ställer sig på bromsen och släpper blicken från körbanan titt som tätt. Utför hastighetskontroller där dom verkligen behövs, dvs utanför skolor och dagis.
Bygg ordentliga vägar istället, man skäms ju när man återvänder till Sverige efter att ha varit ute i Europa och kört.
#89 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
JRg Postat: 2012-08-29 11:43
Nästan alla trafikolyckor orsakas av för hög hastighet. Det handlar dock inte om fortkörning av den typ som ältas i trafikdebatter utan om FÖR HÖG HASTIGHET I FÖRHÅLLANDE TILL OMSTÄNDIGHETERNA.
En form av mäsklig felfunktion som faktiskt är olaglig enl pgf 5 i Vägtrafikkungörelsen. Ta reda på fakta!
Hur ofta detta sker i samband med olyckor är dock ingen som vet, varken Trafiksäkerhetsverket eller annan myndighet.
Svensk trafikpolitik handlar nästan enbart om hastighetsgränser.
De nya föreslagna tvångsåtgärderna ska - statistiskt sett - spara X-antal liv/år.
Detta är en gissning utan verklighetsförankring och statistiskt önsketänkande.
Trafikolyckor orsakas av mänsklig felfunktion. Vi har bra vägar med olika skydd som är anpassade till dagens, relativt låga, hastighetsgränser.
Nuvarande snitthastighet på våra vägar är OK. Om ändringar kan hastighetsgräns höjas men absolut inte sänkas
Några ändringar till lägre hastighetsgränser ska inte bestämmas av byråkrater utan verklighet-förankrad marknadsundersökning.
Vi som dagligen färdas på våra vägar ska vara med i diskussionen.
Det finns åtskilliga bra förslag och förändringar utan att ständigt stirra på hastigheter.
#90 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Ron Postat: 2012-08-29 12:36
Då är det väl att gratulera företaget som lyckats lura på staten ytterligare en dryga halv miljard kronor för något med ett högst tveksam nytta. Vore väl mycket bättre investerade pengar att se till att poliserna är ute på vägarna och agerar istället för att gömma sig bakom kameror och skrivbord. Teknik löser inte mycket. Gammalt hederligt arbete är fortfarande högst gångbart.
#91 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Joachim M Postat: 2012-08-29 13:29
Det snackas hela tiden om bilar men hur skall de största fartsyndarna och galningarna sättas dit?
Då menar jag MC-åkarna, de flesta kör bra men allt för många skulle inte få köra hoj. Inför regskylt fram igen, eller skall man komma åt det problemet?
Idag kan de köra hur fort de vill med mörkt visir och utan skylt så kan kameran ju inte se nått av dem. Ok jag förstår mörkt visir men på en bil är det förbjudet med mörk framruta vad är skillnaden?
#92 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Joachim M Postat: 2012-08-29 13:49
Svar till "vem vill starta ett parti emot lägre hastigheter o lägre skatt på bensin mm"
Med vår dåliga trafikmoral skulle vi öka trafikdöden logaritmiskt.
Tänk även på det att för det mesta är det inte fri fart på de tyska motorvägarna (Autobahn) på grund av köer osv. Betänk faktum Tyskland och Sverige är i stort sätt lika stora till ytan, men i Sverige rullar det dagligen ca 3,3 miljoner bilar och i Tyskland ca 70 miljoner bilar. Exempelvis runt om Frankfurt am Main rullar det nästan lika många bilar (på vardagar) som det gör i hela Sverige per dag och då är inte Frankfurt så speciellt stor stad i europeiska mått. Vad som är bättre där och inte här är moralen i trafiken. Att köra lite för fort på hastighetsbegränsad motorväg, 90-väg, 70-väg ger inte speciellt höga böter, men att snacka i telefon och köra bil, köra slalom i trafiken, ha fel eller ingen barnstol alls då det är barn i bilen, köra för fort på 50, 30 och 20 - sträckor ger mycket höga böter. Så höga så att en del har fått sälja sin bil för att betala dem.
I Sverige ser man bara i statistik och vad som att bötfälla och det är fortkörning på motorvägar och vägar skilda från bebyggelse.
#93 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Bo G Postat: 2012-08-29 14:55
Ett mycket bra sätt är också att höja körkortåldern till 28 år.
#94 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Simbasand Postat: 2012-08-29 15:04
Får väl finnas gränser för vad man gör med era* skattepengar tycker jag.
Skattar i Norge
#95 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Scrooge Postat: 2012-08-29 15:09
Det Trafikverket talar tyst om är att alla komuner också vill sänka 90-vägar till 80. Enbart för att detta gör per automatik vägen till lågprioriterad för snörjning och därmed sparas miljardbelopp varje år.
Tyvärr kommer väl dessa miljarder att investeras i urusla fartkameror som ändå bara kan identifiera 30% av de de fotar.
Om det nu är så många svenskar som kör för fort, är det då inte dags för Trafikverket att fatta hinten? Genom att fixa vägbanorna till normal europeisk standard kan hastigheten i stället höjas och problemet är ur världen. I Frankrike t ex finns inte en vägbula eller grop och man har 130 i hastighetsbegränsning (110 vid regn).
Vill Trafikverket (och komunerna) t ex minska påkörningar i städer bör de ta bort all siktbegränsning i form av buskar ock skit i rondeller. Dessa orsakar mängder med olyckor varje år då det inte går att se igenom rondellen och därmed riskerar man att köra på en eller två galna fotgängare som pinnar ut på andra sidan.
Det är precis som Jeremy Clarkson säger: "It´s not the speed that kills you, it´s suddenly coming to at full stop that does."
#96 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Svenne B Postat: 2012-08-29 16:27
Storebror övervakar - tråkig utveckling, inte ett samhälle jag röstar för.
#97 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Lennart Postat: 2012-08-29 22:18
Jag kör mycket på tomma 80 vägar på landet. Ligger väl på 130 ungefär och bromsar när gps:en varnar. Fartkameror är ett gigantiskt slöseri och osympatiskt. Använd pengarna i psykvården eller något annat om man vill rädda liv.
Jag är ingen slyngel. 57 år gammal och kör 4000 mil/år.
#98 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
nya motorvägar Postat: 2012-08-30 09:53
samt fartkameror, 80,100 km/h, vajjerräcken, bygg nya vägar för skattepengarna. i komb med nya säkrare bilar så lär bil döden minska med minst 1/3 kanske med så mycket som 2/3!?
det bore bra om lastbils branchen tog det här med säkerheten mer seriösare! många döds olyckor beror på åkeri branchen. slitna förare, däck, bromsar, bilar tja bör ens lastbilar köra på samma fil som oss vanliga bilister?
bara undrar.....
#99 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Mattilainen Postat: 2012-08-30 10:17
När det handlar om stoppa fartsyndare finns det alltid pengar, där är det aldrig nerdragningar. Man kanske skulle gå in i fartkamerabranschen.
Glöm inte och fälla ner solskyddet
#100 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
CC -12 Postat: 2012-08-31 06:47
Om ingen annan redan skrivit till Nappe om hans kommentar "I Danmark höjde man hastigheten och fick helt plötsligt färre olyckor.
Trafikverket vad beror detta på??".
Tyvärr är detta inte sant. Antalet olyckor sjönk först för att sedan öka igen. Det finns också fler faktorer såsom ändrade regler för böter och körkortindragning, inledningsvis utökad polisövervakning mm så kausaliteten debatteras fortfarande. Men antalet olyckor har alltså inte alls sjunkit.
#101 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Finns det överhuvudtaget fartkameror i Stockholm? Postat: 2012-09-01 04:23
I Stocholm tror jag aldrig jag sett en fakamera. Man vill väl inte utsätta partitoppar, dierktörer i de andra värken och departementen för denna nesa.
Men följ själv trafikrytmen till kunges kurva (söder om stan), förbi Rinkeby eller mot Arlanda. Där går det fort. och fint,, så vägverkat räknar väl inte med nåt motstånf från storstockholms snart 2 miljoner väljare. Kanske läget är dettsamma likadant i Göteborg och malmö? LÅT LANTISARNA BETALADYRT FÖR BENSIN OCH TAXERINGSKAMEROR. Dom kommer ändå alldrig till tals i Statstelevisonen och andra storkholmscentrerare media.
#102 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
Finns det överhuvudtaget fartkameror i Stockholm? Postat: 2012-09-01 04:23
I Stocholm tror jag aldrig jag sett en fakamera. Man vill väl inte utsätta partitoppar, dierktörer i de andra värken och departementen för denna nesa.
Men följ själv trafikrytmen till kunges kurva (söder om stan), förbi Rinkeby eller mot Arlanda. Där går det fort. och fint,, så vägverkat räknar väl inte med nåt motstånf från storstockholms snart 2 miljoner väljare. Kanske läget är dettsamma likadant i Göteborg och malmö? LÅT LANTISARNA BETALADYRT FÖR BENSIN OCH TAXERINGSKAMEROR. Dom kommer ändå alldrig till tals i Statstelevisonen och andra storkholmscentrerare media.
#103 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
McKay Postat: 2012-09-03 10:19
Totalvidrigt beslut av en myndighet som inte alls ser till allmänhetens bästa.
Vill man få en bra effekt är en ofattande restaureing och förbättring av vägnätet en prioritet.
populistisk utspel med hjälp av en kamera som benäms livräddare är till för sänkta kostnader i jakt på enkel inkomstkälla.
Det finns inga pengar att bygga vägar för, men att tjäna in extra skatt går utmärkt.
är trött på politiska lögner och bullshit-lösningarna som följer efter!
#104 Re: Trafikverkets hemliga plan – 1000 nya fartkameror
McKay Postat: 2012-09-03 10:24
Dessutom är de absolut sämsta bilförarna på svenska vägar unga vuxna män av mellanöstern-utseende körandes en allt för dyr bil med allt för många hk. Mest katastrofalt inom stadstrafiken där exakt noll kameror finns.