• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • USA fortsätter att öka – 2012...

USA fortsätter att öka – 2012 blev ett starkt år

Amerikanska konsumenter byter ut sina rekordgamla bilar i allt snabbare takt – vilket gjorde 2012 till ett mycket bra år med 14,5 miljoner sålda bilar. Volvo avslutade året på topp genom att sälja 6.150 bilar i december, bästa siffran sedan 2007.

Ford F-150 pickup 2012 645.300 trucks

Som vanligt var Fords pickup F-150 den mest sålda bilmodellen i USA, 645.300 bilar såldes under 2012. GM:s Chevrolet Silverado kom tvåa i pickup-klassen med 418.300 bilar men strax är det dags för Chevrolet att lansera nästa generation Silverado och det lär avspeglas på siffrorna 2013.

Genomsnittsåldern för de amerikanska bilarna ligger fortfarande högt med elva år och i takt med att de gamla bilarna byts ut ökar försäljningen. Under perioden 2000–2007 låg snittförsäljningen på 16,8 miljoner bilar per år i USA, men efter finanskrisen 2008 rasade försäljningen 2009 till 10,4 miljoner – den lägsta siffran på 27 år.

Men den amerikanska ekonomin repar sig, år för år, och när vi nu kan lägga 2012 till handlingarna visar året mycket fina siffror för nästan alla biltillverkarna. Totalt såldes det 14,5 miljoner bilar i USA under 2012, en ökning med 13 procent jämfört med 2011.

Med svenska ögon är det speciellt glädjande att Volvo Cars of North America gjort en rejäl uppryckning i USA under slutet av året. Under november sålde Volvo 6.145 bilar i USA (+ 27 procent) och i december ökade man något till 6.150 bilar (+ 15 procent). Den dåliga inledningen på året har dock inte hämtats hem och totalt under 2012 sålde Volvo 68.117 bilar, en måttlig ökning med 1,3 procent och inte alls i närheten av marknadens totala ökning i USA med 13 procent.

Bäst säljer S60 i USA med 23.356 bilar men det är XC60 som ökat mest och sålde 19.139 bilar under 2012 (+ 48 procent). Alla andra modeller backade och S40, V50 och V70 är borta ur sortimentet. Varför Volvo fortfarande inte väljer att lansera V40 i USA är en gåta, speciellt med tanke på att till exempel Ford Focus såldes i 250.000 exemplar i USA under 2012.

Per-Åke Fröberg, Volvo.

Per-Åke Fröberg, presschef på Volvo Personvagnar.

Enligt Per-Åke Fröberg, kommunikationsdirektör på Volvo Personvagnar, är det flera faktorer som samverkat i USA:

"Det är XC60 som är den modell som drar marknaden i USA – och på de flesta andra marknader – följd av S60" säger Per-Åke Fröberg. "En lyckosam reklamkampanj under december har också bidragit till ökningen."

"Men viktigast är förmodligen lanseringen av det som kallas 'Volvo Car Financial Services', alltså en skräddarsydd finansieringslösning för Volvokunder i samarbete med Bank of America. Denna tjänst kom på plats 1 december och är mycket viktig för amerikanska kunder."

Toyota Camry 2012 USA 404.900

Toyota Camry är som "mellanmjölk" i USA – precis lagom. Även 2012 blev Camry den mest sålda personbilsmodellen med 404.900 bilar, en god bit framför Honda som lyckades få in två modeller i toppen med både Accord (331.900) och Civic (317.900). Även Honda CR-V sålde mycket bra i sitt segment med 281.700 bilar under 2012.

Flest bilar i USA sålde General Motors under 2012, 2.595.700 enheter (+ 4 procent) fördelat på sina fyra varumärken. Men GM skuggades av Ford Motor Company (Ford och Lincoln) som sammanlagt sålde 2.243.000 bilar (+ 5 procent) varav enbart Ford sålde 2,16 miljoner bilar och alltså var det starkaste varumärket.

Bland de inhemska US-tillverkarna var det dock Chrysler Division som ökade mest med hela 21 procent och sålde 1.651.800 bilar. I denna grupp ingår även Fiat som med sin enda modell, 500, ökade hela 121 procent och sålde 43.800 bilar under 2012 i USA.

Chevrolet Camaro 2012 USA 84.400 cars

I muskelbilssegmentet blev det Chevrolet Camaro som sålde flest bilar i USA under 2012 med 84.400 bilar, bara en liten bit ovanför Mustang som såldes i 83.000 exemplar. Bland hybrid- och elbilar var det Chevrolet Volt som spurtade bäst på slutet av året och sålde 23.500 bilar (tre gånger mer än under 2011). Nissan sålde 10.000 Leaf men hoppas på ökad försäljning under 2013 då man ska uppgradera prestanda på sin elbil.

Efter tsunamin 2011 hade de japanska tillverkarna svårt att hinna med efterfrågan och 2012 visar en stark återhämtning till gamla nivåer. Toyota Group (Toyota, Lexus och Scion) sålde sammanlagt 2.082.500 bilar, en ökning med hela 27 procent.

Honda ökade nästan lika mycket (+ 24 procent) och sålde 1,422.800 bilar under 2012 i USA. Nissan sålde 1.141.700 bilar (+ 10 procent) och Subaru 336.400 bilar (+ 26 procent).

Volkswagen Group hade ett mycket bra år i USA under 2012 och samtliga varumärken ökade. Sammanlagt sålde man 615.300 bilar, en ökning med 30 procent jämfört med 2011. Både BMW och Mercedes tangerade den allmänna uppgången i USA och förbättrade sina siffror med 14 procent (BMW: 348.000 bilar, Daimler AG: 305.100 bilar).

Starkt jobbat av Volvo i USA, jag tror att 2013 blir ett ännu bättre år!
232
22

Det finns 1 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: USA fortsätter att öka – 2012 blev ett starkt år
    E-korren Postat: 2013-01-08 14:31

    Bland de inhemska US-tillverkarna var det dock Chrysler Division ökade mest med hela 21 procent och sålde 1.651.800 bilar. I denna grupp som ägs av Fiat som med sin i USA, ännu så länge, enda modell, 500, ökade hela 121 procent och sålde 43.800 bilar under 2012 i USA.

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Om du kunde hyra en klassiker i en vecka, vilken av nedanstående skulle du välja? (Ju tjusigare bil desto mer kostare det, så klart!)

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten