• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Porsche 911 GT3 – här är den!

Porsche 911 GT3 – här är den!

UPPDATERAD! Väntan är över – Porsche visar upp GT3-versionen av 911 på bilsalongen i Genève. De första bilderna på den nya toppversionen finns här!

Många Porscheentusiaster brukar hålla just GT3-versionen av 911 som den absolut bästa – åtmonstone tills GT3 RS-versionen visas...

911 GT3 går enbart att få med PDK-låda. Vad tycker du – rätt eller fel?

Bara något ögonblick efter att Porsche visat upp den nya 991-generationen av klassiska 911-serien började det ryktas om fler versioner. Självklart ska Porsche lansera nya varianter på 911-temat för att bilen ska passa fler målgrupper. Redan nu finns nya 911 som Cabriolet och med fyrhjulsdrift. Dessutom har vi publicerat både rykten om och spionbilder på GT3-versionen.

På bilsalongen i Genève kompletterar Porsche med de första officiella bilderna på 911 GT3. Nykomlingen väger in på 1.430 kilo, vilket är mer än föregångaren eftersom 991:an är 8,5 centimeter längre och 4,4 centimeter bredare.

• Uppdatering kl 20.48: Porsche har ökat effekten i 3,8-litersmotorn till 475 hästkrafter och vridmomentet blir 440 Nm. Motorn varvar till 9.000 r/min och den enda växellådan som blir aktuell är Porsches 7-växlade PDK-låda. Den har växlingspaddlar och launchcontrol. Någon helt manuell 911 GT3 blir inte aktuell.

Accelerationen till 100 km/h tar 3,5 sekunder, toppfarten anges till 315 km/h och Porsches variabla stötdämparsystem PASM är standard – liksom PTV Plus-systemet, som skickar ut kraften till det bakhjul som har bäst fäste.

Porsche har också valt att göra som en del andra tillverkare och väcka liv i 1980-talsprylen fyrhjulsstyrning. I nya 911 GT3 styr bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen när bilen körs i farter upp till 50 km/h, vilket ska göra att föraren kan hålla en högre ingångsfart i kurvorna. I farter över 50 km/h styr bakhjulen parallellt med framhjulen för att öka stabiliteten.

Exteriört får 911 GT3 ett aggressivt bodykit med ny front, större luftintag, unika backspeglar, diffusor bak och två mittmonterade avgasutblås. En tydlig skillnad mot vanliga 911 Carrera är förstås också den enorma vingen på motorluckan. Just det här exemplaret har läder- och Alcantaraklädsel med röd kontrastsömnad.

Missa inte filmen nedan med 18 minuter information om nya 911 GT3 med Porsches Andreas Preuninger. Där berättar Andreas bland annat varför man bytt motor, från klassiska GT1-motorn till nya direktinsprutade boxern. Dessutom har Porsche gjort en mikrosajt för 911 GT3 som också är sevärd och informativ (klicka på länken).


• Uppdatering kl 21.40: PDK-lådan är helt unik för 991 GT3. Den är fortfarande sjuväxlad, men enligt Porsche känns lådan nu som en sekventiell racelåda – växlingshastigheten är 100 millisekunder. PDK-lådan i nya GT3 får också en ny funktion jämfört med övriga Porschemodeller. När föraren drar båda paddlarna mot sig kopplar lådan ur och går in i neutralläge. När föraren släpper paddlarna igen återgår växellådan till normalläge.

Det gör att föraren exempelvis kan neutralisera köregenskaperna om bilen vill understyra i en kurva på fuktig vägbana. Du kan läsa mer om funktionen i Porsches pressmeddelande. En annan nyhet är att PDK-lådan nu är "rättvänd" – föraren kan växla upp genom att dra spaken bakåt, och växla ned genom att trycka den framåt.

Priset i Sverige är satt till 1.350.000 kronor, och lanseringen i Sverige startar i augusti.

Wow! Porsche 911 GT3 står högst upp på min önskelista just nu.
329
65

Det finns 40 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    David Postat: 2013-03-04 19:50

    hög vill ha faktor!

  • #2 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    David Postat: 2013-03-04 19:50

    hög vill ha faktor!

  • #3 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Max.H Postat: 2013-03-04 19:55

    Hoppas att Porsche håller den manuella växellådstraditionen vid liv ett tag till...

  • #4 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Groko Postat: 2013-03-04 20:25

    Hoppas att Porsche och fanatikerna att de släpper den manuella spaken och kommer in i matchen.

    Dags att börja titta framåt och inte bara i backspegeln för retrosugna 60-plussare som lever på nostalgi...

  • #5 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    oj Postat: 2013-03-04 20:50

    tur den är snygg, så gt-r förarna har ngt att titta i backspegeln..

  • #6 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Jimmy Postat: 2013-03-04 20:50

    Kan förstå att man vill ha PDK i en banbil däremot bör ju manuella alternativet finnas för att göra alla glada.
    Toppversion? Kommer det ingen GT3 RS?
    Trevlig prestanda, nästan lika mycket krut som i 997 GT3 RS 4.0!

  • #7 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Groko Postat: 2013-03-04 20:57

    @Jimmy,

    Vill du vara "glad" kan du ju köpa en lågmilad 964:a eller 993:a istället. Luftkyld, ingen elektrisk styrning, manuell låda.. Vad väntar du på? Porsche skall enligt mig bygga bilar som går så fort det bara går runt en bana och inte bli omkörd av någon riskokare. Tyvärr är det inte läget just nu och 991 är upp till bevis för att de klarar av att hålla GT-R:en i just backspegeln och slippa se dem försvinna bakom första backkrön eller kurva...

  • #8 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Groko Postat: 2013-03-04 20:59

    ...och självklart får vi utgå från att det kommer en RS! Verkar finnas mkt onödigt hull på den här att banta bort för en ännu mer optimal körupplevelse.

  • #9 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Utter Postat: 2013-03-04 21:34

    Självklart går dom för en PDK i den iom varvtidskriget. Men det är oerhört tråkigt att inte kunna välja manuell. Personligen föredrar jag manuell alla dagar i veckan. Jag är förövrigt inte 60+ "Groko" och skulle aldrig välja bort den manuella i min mot en PDK.

  • #10 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Groko Postat: 2013-03-04 21:52

    @Utter,

    Och varför skall du öht fundera på en GT3 eller uppåt om du nu inte är ute efter varvtider och bara vill dra i spaken? Köp en vanlig Carrera med 7-växlad manuell om du absolut vill köra 911 och växla frekvent och traditionellt.

  • #11 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    David Postat: 2013-03-04 22:13

    @Groko

    hört om något som heter körglädje??

  • #12 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Groko Postat: 2013-03-04 22:14

    Länktips för den som är nyfiken på mer detaljer:

    http://www.porscheboost.com/content.php?3366-Official-The-new-2014-475-horsepower-9000-rpm-3-8-liter-flat-6-PDK-equipped-Porsche-991-GT3-Drool-worthy-pictures-and-specifications

    Nuff said:

    "Now there is no mention of a manual transmission so the car is PDK only, at least for now. Don't cry, it was inevitable"

  • #13 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Olof Postat: 2013-03-04 22:14

    Ingen manuell låda?! Vart f-n är världen på väg? En sportbil köper man väl för att man älskar att köra bil? Då vill man ju köra själv och inte att nån dator ska göra jobbet åt en, då kan man ju lika gärna sitta jämte... Ska nån dator börja styra och gasa åt oss snart också? Då kan vi ju skrota alla bilar och bara åka kollektivt istället. Skandal att det inte finns manuell låda som alternativ!

  • #14 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Jimmy Postat: 2013-03-04 22:16

    Groko jo men folk kanske föredrar manuellt även om det inte går lika snabbt sen för att koppla till RS versionen så skulle den manuella säkert spara 50kg mot PDK lådan om man nu vill vara seriösa i viktbesparingen alt använda en paddellåda med enkel koppling som Egget/Lambo/Maserati kör på.
    Personligen ser jag inget problem med PDKn, hade förmodligen inte köpt manuell 911 om jag haft råd.

  • #15 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Groko Postat: 2013-03-04 22:21

    @David,

    hört om något som heter utveckling??

    Förutom att det är ett självklart steg är det för mig rätt enkelt: Det är mer körglädje i Porsches senaste version av PDK än vad det är i en manuell. Inte nog med att PDKn är så pass välutvecklad idag att den är att föredra över den manuella rent körglädjesmässigt och prestandaeffektivt: Den är inte längre ens särskilt mkt tyngre.

    Visst, kan medge att PDK i 993 och 996 för mig ej känns som ett alternativ. Eller ens 997.1 varianten utan sportratten med de rätta paddlarna. Då hade jag hellre tagit en manuell. Men med den ratten och den lådan som PDK innebär idag, finns det ingen anledning längre att ens fundera på manuellt.

  • #16 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Groko Postat: 2013-03-04 22:26

    @Jimmy,

    Finns en uppsjö av 911:or man kan köpa om man vill växla manuellt. Hela 7 siffror på knoppen går att få idag för den som är sann fanatiker. Men det går inte lika snabbt längre att växla en bil manuellt jämfört med PDK. Det går inte att komma ifrån och för de vassaste Porscharna från GT3 och uppåt så känns det rätt rimligt att de är maxade sett från prestanda och inte nostalgi då det går att få i så många andra varianter.

    Tyvärr blir det en väldigt hög kostnad för Porsche att utveckla flera alternativ då färre och färre faktiskt håller fast vid manuell låda. I det läget är det vettigt att göra som de gör och satsa på enbart PDK i det här fallet.

  • #17 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Jakob Postat: 2013-03-04 22:33

    Jag tycker att den är en fullträff. Snygg exteriör utan att se för "kittat" ut. Tycker också att det är rätt att de fullt går på pdk lådan. Jag undrar bara om gt kommer i kläm mellan kommande turbon och rs modellen?

  • #18 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    äntligen rätt vänd låda Postat: 2013-03-04 22:46

    växla upp dra bak, växla ner tryck fram. varför har det tagit till år 2013 innan porsche insett att det är rätt håll?

  • #19 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Nice Postat: 2013-03-04 22:52

    Haha Porsche har fått nog av gtr

  • #20 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Jimmy Postat: 2013-03-05 00:22

    Groko

    Jo blir så men såg i länken du skrev ut tidigare att det är ner framåt och upp bakåt vilket lär fungera för dom flesta bara den inte växlar automatiskt när man kommer upp i röda varv i manuellt läge så tror jag dom flesta kommer gilla det hela.

  • #21 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    ChristianM Postat: 2013-03-05 07:23

    Det är manligt att växla själv.
    Det är bara fröknar, fotbollsmorsor och slöa typer med underdimensionerad spatialförmåga och simultankontroll som hellre vill ha en automat.

    Jag struntar fullkommligt i om det går fortare på en bana eller inte.

  • #22 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    J Postat: 2013-03-05 09:19

    Äntligen rätt växelschema på PDK:en, dra spaken bakåt för att växla upp och fram för att växla ned. Hoppas övriga VAG bilar för detta.

  • #23 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Anders Postat: 2013-03-05 10:04

    Jag kör porsche idag och älskar den manuela lådan, men om jag vill köpa en banbil hade jag valt gt3 med PDK, men eftersom jag inte använder den som banbil är jag nöjd. Det finns den 7 växlade manuell till de som inte har så brott och de behöver inte köpa gt3. Dessutom har jag för mig att runt 80% av porsches sålda bilar är med automat och ingen av konkurenterna i detta segment erbjuder manuell så jag tror inte porsche är så orolig för att förlora riktiga kunder. Är ingen orolig för att motorn har för mycket effekt, det kommer kanske gå för fort. ;)

  • #24 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Richard Postat: 2013-03-05 10:21

    Helt otroligt att Porsche lyckas förfina sitt utseende varje gång, bara små små förändringar och det blir hel tiden till det bättre.

    PDK eller inte, man som förare trycker på paddlar bakom ratten eller rycker i spaken så är det väl ändå föraren som växlar.
    På en GT3 hade jag valt PDK, men till vardagsbilen kanske manuell låda.

    Någon pratade om utveckling och att PDK tar bort körkänslan. Skulle kanske inte säga att PDK:n är det hjälpmedel som tar bort körkänslan idag. Mjuka bussningar och moderna styrservon som filtrerar bort kommunikationen med underlaget, de förstör körkänslan. Sen har vi alla anti-system som ska hjälpa halvt hjärndöda att köra bil, antispin, antisladd, ABS, självparkerande bilar, backsensorer, kamera som visar hur man styr in i en P-ruta, farthållare, adaptiva farthållare, bilar som panikbromsar om någon kliver ut framför, system som känner av och motverkar att man kör över heldragen linje, system som läser av vägskyltar, alla dessa system (hjälpmedel) som gör att vi slipper koncentrera oss på bilkörning, som gör att färre och färre verkligen kan köra bil. Visst många kan framföre en bil från A till B, men de kan inte köra den. Kanske man även ska räkna in automatlådan och då även PDK, men den sista bestämmer ändå föraren över.
    Läste en artikel att nu jobbar man med att inte ens behöva hålla i ratten när man kör, ska man verkligen behöva körkort då? är det det vi vill ha? fullt av folk ute i trafiken som blint förlitar sig på tekniken för att de är för dumma eller lata att lära sig köra bil själva.
    Jag säger inte att det var bättre förr, jag bara höjer en varningens flagga för att vi snart har livsfarliga "förare" ute bland oss som inte kan köra bil.
    Titta bara på BMW som varit ett välrenumerat märke för folk som gillar att köra. Plötsligt blev priset lågt och tillgängliga som tjänstebilar och nu ska alla ha dem. Innan de blev känstebilar var i stort sett alla BMW i fint skick, nu är alla kantstötta runtom. För Tjänstebilsförare är bara intresserade av att ta sig från A till B med status. De gjorde en undersökning av BMW 1-serie förare och frågade om de trodde bilen var fram eller bakhjulsdriven, en klar majoritet trodde den var framhjulsdriven. Hur kan man klassa sig som god förare om man inte ens vet vilka hjul som driver, hur ska man du kunna hantera bilen på rätt sätt vid halka?Personligen har tjänstebilsägarna i mina ögon dödat märket och som gammal BMW fan byter jag numera bort BMW till andra märkan, kanske Porsche eller MB.

  • #25 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    f1 Postat: 2013-03-05 10:55

    Någon vill köpa en 997S (manuell)....? :)

  • #26 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    f1 Postat: 2013-03-05 10:56

    Någon som vill köpa en 997S (manuell) :)

    (skulle det vara)

  • #27 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Per Jameson Postat: 2013-03-05 11:37

    Galet hög vill ha faktor!

    PDK gör den till en riktig racer. Diskussion om att kunna köpa GT3 med manuell är konstig tycker jag. Det går ju saktare och det här är en banbil som kan körasmpå gata. Då ska fokus vara snabbhet inte att joxa med en växelspak.

  • #28 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Per Jameson Postat: 2013-03-05 11:52

    Galet hög vill ha faktor!

    PDK gör den till en riktig racer. Diskussion om att kunna köpa GT3 med manuell är konstig tycker jag. Det går ju saktare och det här är en banbil som kan körasmpå gata. Då ska fokus vara snabbhet inte att joxa med en växelspak.

  • #29 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Per Jameson Postat: 2013-03-05 11:55

    Galet hög vill ha faktor!

    PDK gör den till en riktig racer. Diskussion om att kunna köpa GT3 med manuell är konstig tycker jag. Det går ju saktare och det här är en banbil som kan körasmpå gata. Då ska fokus vara snabbhet inte att joxa med en växelspak.

  • #30 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Daniel A Postat: 2013-03-05 12:17

    Alla gnäller om den manuella, att det är skön känsla att växla själv men man glömmer också att man kan enkelt koppla ur genom att trycka ned kopplingen.
    Och det är just den funktionen jag saknat i bilar med paddlar på ratten...tills nu alltså.

  • #31 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    andreas Postat: 2013-03-05 12:29

    Sorglig utveckling att döda GT3an med PDK.
    Det var just det som var så fint med RS 4.0 - proper manual gearbox..

  • #32 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Fredrik Langendorf (ams) Postat: 2013-03-05 13:28

    Hur ofta styr man in mot en kurva i så lågt som 50 km/h? Det låter primärt som att man nästan aldrig kommer att få uppleva motstyrningen i bakvagnen. Snarare medstyrningen som alltså motverkar själva styrutslaget?

    Frågan är om de likt BMW (E60 M5) tvingas göra en manuell version för de amerikanska kunderna?

  • #33 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Roger Skagerström Postat: 2013-03-05 14:33

    Som jag fattar det : Under 50km/h styr bakdäcken motsatt håll så man får mindre vändcirkel. Över 50 styr de åt samma håll, så att bakvagnen trycks på mot insidan av kurvan. Har man gaspådrag torde det även innebära att drivkraften i däcken "håller" emot så att greppgränsen höjs. Säg att bakvagnen styr mot med 3 graders styrning. Nu är jag inget mattegeni men lite googling säger mig att då kan bakdäcken "sladda ut" ca 6 cm utan att bilen går brett. Så greppgränsen höjs ju inte direkt, men inne i bilen kan man åka liite fortare.

  • #34 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Peter Postat: 2013-03-05 15:27

    125 hk/liter. Imponerande!

  • #35 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Arvid Postat: 2013-03-05 18:30

    PDK, blä.

    Varför inte en riktigt sekventiell låda? 991 Cup har väl riktig sekventiell, man får väl hoppas att RS får den. :/

  • #36 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    RF356 Postat: 2013-03-05 19:56

    Har alltid gillat Porsche, men kan inte förstå att de väljer att inte erbjuda en riktig manuell låda. Gt3 är väl en bil för 100%körglädje och utan växelspak försvinner ju en dimension av körningen. Som om en biograf skulle visa 3D-film men förbjuda 3D-brillor i salongen!

    Porsche: GÖR OM GÖR RÄTT!!!!

  • #37 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Robert Postat: 2013-03-05 21:16

    Kör 997 GT3 CS (MkII) idag, kör den uteslutande på bana, som gatbil är den inte ett alt. - betr PDK eller inte....låt folk få välja själv, tycker det är fel att den enbart säljs med PDK (om det nu blir så dvs). Finns väl inget som är rätt eller fel gällande PDK på bana - är ju upp till dig som förare att välja det som passar din körstil bäst - eller? Det är knappast accelerationen på rakorna som avgör hur snabb du är på banan, innan kurvorna ska du ha rätt växel i - hur ofta växlar man i kurvorna?? Känns mer som att PDK'n spelar en avgörande roll på långa banor, typ på Ringen, Spa etc....knappast på Knutstorp, Mantorp, Falkenberg osv.

  • #38 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Ferdinand Postat: 2013-03-06 18:40

    Hon blir bara vackrare med åren, Vilken skönhet, finns det någon som är sexigare och samtidigt farligare?

  • #39 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Makkan Postat: 2013-03-11 20:42

    "Varvar till 9000r/min" det gjorde Hondas S2000 redan för mer är 15 år sedan och piskar skjortan av många av dagens sportbilar. När det är dags att lägga i 3:an har hondan 3000 varv kvar på 2:an... Top gear approved!

  • #40 Re: Porsche 911 GT3 – här är den!
    Per Postat: 2013-06-03 16:00

    Jag tycker det värkar konstigt att ha så att den svänger med bakhjulnen