
Dagens Aston Martin är rustat för framtiden med ett brett modellprogram, modern fabrik och fristående ägare som nyligen försåg företaget med nya pengar för produktutveckling.
Men vi behöver bara gå tillbaka till 80-talet för att upptäcka ett mycket mindre, bräckligare Aston Martin som mycket väl hade kunnat gå under tillsammans med stora delar av den brittiska bilindustrin. 1982 producerades inte fler än 30 bilar (!) och Aston Martin räddades av Ford Motor Company hösten 1987 när amerikanerna gick in som majoritetsägare.
Aston Martin placerades i Fords ”Premier Automotive Group”, PAG, där även Jaguar och Volvo ingick, och fick hjälp att utveckla nya modeller. I början av 90-talet färdigställdes DB7 och den skulle bli ryggraden i försäljningen från 1994 till 2004 – över 7.000 DB7 såldes fram till att den ersattes av DB9.
Ulrich Bez tillträdde som chef för Aston Martin år 2000 och denna position har han behållit även efter att Ford sålde företaget i början av 2007.
Ulrich Bez doktorerade vid Berlins universitet och arbetade mycket med aluminiumkonstruktion, erfarenheter som skulle komma väl till pass hos Aston Martin dit han kom efter att ha arbetat för Porsche, BMW och Ford. Bez är en hängiven racingförare och har sett till att Aston Martin åter spelar en dominerande roll på racingbanorna.
Ulrich Bez fyller 70 år i november och av dessa naturliga skäl har det ryktats om pensionering i flera år. Enligt uppgifter i brittiska media har Bez nu fattat sitt beslut och ska under sommaren slussa in sin efterträdare i organisationen. Vem som efterträder Ulrich Bez är inte känt. Någon officiell kommentar i ämnet har inte getts från Aston Martin, men den kommer förmodligen när efterträdaren är utsedd.