• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Nya VW Golf kombi är...

Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant

Glöm gamla Golf Variant, nu är det ”Golf Sportscombi” som gäller i Sverige. Nya VW Golf Sportscombi går att beställa från och med nu och det finns åtta motoralternativ, liksom 4WD från Haldex. Vi har alla fakta och priser.


Hade man varit lite skämtsam, med Göteborgshumor som favorit, skulle man kunna säga att Volkswagen nu ska använda en ny "variant" av modellnamn till Golf kombi. Glöm allt det gamla, nya kombiversionen av Golf heter i Sverige "Sportscombi" och inget annat.

Anledningen till namnbytet är att VW vill understryka de stora förändringar som nya Variant – förlåt, Sportscombi – innebär när sjunde generationen Golf lanseras:

"Vi vill med detta markera det stora steg som bilen tagit i sin utveckling. Då talar vi teknik, utrustning och design," säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Som vi berättat förut när Golf kombi lanserades i Genève har Volkswagen övergett sin gamla filosofi att "bara" hänga på en kombibakdel. Nya Golf Sportscombi har fått axelavståndet utsträckt med 59 millimeter och det gör skillnad för både benutrymmet i baksätet, liksom bagagerumsvolymen. Golf Sportcombi växer också i totallängd till 456 centimeter, hela 31 centimeter mer än vanliga Golf.

Lastutrymmet under insynsskyddet växer från föregångarens 505 liter till 605 liter (större än Passat, faktiskt) och med baksätet nedfällt ökar volymen till 1.620 liter (Volvo V70: 555/2.042 liter, V60: 692/1.664 liter).

I Sverige ska VW Golf Sportscombi säljas med åtta motoralternativ från 105–150 hk, fördelat på fyra olika bränslen: bensin, diesel, E85 och fordonsgas. Tre av motorerna är miljöklassade enligt de nya reglerna från årsskiftet. Två versioner kan utrustas med 4Motion, VW:s fyrhjulsdrift med Haldex-koppling, och det tillvalet kostar 6.900 kronor. Tillägget för den automatiska DSG-transmissionen är 14.500 kronor.

Instegsversionen av VW Golf Sportscombi kostar från 184.500 kronor och leveranserna starta i september, men bilarna går att beställa från och med 21 maj. Leveranstiderna kortas i och med att VW Golf Sportscombi numera tillverkas i Tyskland, föregångaren byggdes i Mexico.

Mer information om de olika alternativen för Sportscombi finns i faktarutan nedtill och de som vill kan ladda hem den svenska pressreleasen för VW Golf Sportscombi genom att klicka på länken. Ännu mer information finns i faktabladet för VW Golf Sportscombi (pdf-dokument). En lite tuffare variant (nu var vi roliga igen) på Sportscombi kommer senare när Golf R-Line finns även för kombin (klicka på länken för att läsa mer).

 

Fotnot: På de flesta marknader behåller Golf kombi sitt gamla namn, det vill säga Variant. Men i Sverige blir det alltså Sportscombi. Går det bra här så kanske det blir ändring på fler marknader? VW är väl medvetna om att vi svenskar är kombitokiga och en av de största marknaderna utanför Tyskland för Passat, och då speciellt Passat Variant. Var ska man testa ett nytt namn om inte i Sverige?

Fyra motoralternativ från start, fyra till kommer


1,2 TSI 105 BlueMotion Technology

Drivmedel: Bensin
Effekt: 105 hk
Växellåda: Manuell, 6-växlad
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,0 liter/100 km
CO2-utsläpp: 117 g/km
Cirkapris: 184.500 kronor


1,4 TSI 122 DSG BlueMotion Technology

Drivmedel: Bensin
Effekt: 122 hk
Växellåda: DSG, 7-växlad
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,1 liter/100 km
CO2-utsläpp: 118 g/km
Cirkapris: 215.400 kronor


1,6 TDI 105 BlueMotion Technology

Drivmedel: Diesel
Effekt: 105 hk
Växellåda: Manuell, 5-växlad, eller DSG, 7-växlad
Bränsleförbrukning, blandad körning: 3,9 liter/100 km (man), 3,9 liter/100 km (DSG)
CO2-utsläpp: 102 g/km (man), 102 g/km (DSG)
Cirkapris: 214.500 kronor


2,0 TDI 150 BlueMotion Technology GT

Drivmedel: Diesel
Effekt: 150 hk
Växellåda: Manuell, 6-växlad, eller DSG, 7-växlad
Bränsleförbrukning: 4,2 liter/100 km (man), 4,5 liter/100 km (DSG)
CO2-utsläpp: 108 g/km (man), 119 g/km (DSG)
Cirkapris: 256.000 kronor


Fler motoralternativ på gång

I juni blir det säljstart för ytterligare fyra versioner:

1,4 TSI 140 BlueMotion Technology GT (bensin)
1,4 TGI BlueMotion (fordonsgas/bensin)
1,6 TDI 105 BlueMotion Technology 4Motion (diesel, fyrhjulsdrift)
2,0 TDI 150 BlueMotion Technology GT 4Motion (diesel, fyrhjulsdrift)

Och efter sommaren är det dags för:

1,4 TSI 122 MultiFuel (E85/bensin)
1,6 TDI 110 BlueMotion (diesel)


Tre utrustningsnivåer – Grundversion, Masters och GT
I Sverige marknadsförs Golf Sportscombi i versionerna Grundversion, Masters och GT, som alla har olika utrustningsnivå. Gemensamt med vanliga Golf erbjuds Grundversionen och Masters-versionen till de mindre motorerna och GT-versionen till de större motorerna. Pristillägget för Masters är 9.500 kronor.

Nya Golf Sportscombi ser riktigt intressant ut. Jag gör tummen upp!
490
126

Det finns 37 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Pelle L Postat: 2013-05-22 16:21

    Riktigt fin!

  • #2 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Fredrik Postat: 2013-05-22 16:35

    Båda kombimodellerna av Golf och Octavia är ett bevis på att man fortfarande kan bygga en funktionell OCH snygg kombibil .

  • #3 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Fredrik 2 Postat: 2013-05-22 16:52

    Så Golf lastar nu mer än Passat och V70. V60 lastar mindre än V70 men ska till nästa generation bli "folkhemskombin" och därmed växa en del.

    Nya V70 är sagt ska växa och bli i storleksklass med MB-E-klass. Passat kommer behöva växa till nästa generation för att inte konkurreras ut av Golf i.o.m. det lägre priset.

    Jag undrar vem som kommer behöva en V70 eller Passat längre när de kommer i ny tappning? De bilarna kommer ju vara enorma!

  • #4 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Raderad Postat: 2013-05-22 17:04

    Haha!

    Vem var först med Sport combi? SAAB!

    Haha VAG e så himla kassa, dom kan inte göra nån design längre, nu ka nde inte ens ha egna namn längre, nästa golf blir väl en Renault megane med VAG emblem..

  • #5 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Nisse2 Postat: 2013-05-22 17:13

    Renault Megane Sportcombi.

  • #7 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    tom Postat: 2013-05-22 18:02

    På tok för små bakljus i förhållande till det enorma överhänget bak. Åtminstone från sidan.

  • #8 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Christian Postat: 2013-05-22 18:24

    Intressanta förbrukningssiffror på TSI 122. Glädjesiffror månntro?

    Jag har själv förra generationens TSI 122 (Octavia 2012 kombi) och den drar inte i närheten av 5,1 liter. Rekordet är väl strax under 6, enbart landsvägskörning. Dock med dubbdäck.

  • #9 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    JM Postat: 2013-05-22 18:54

    Bara jag som noterar att det står "Golf Variant" på regplåtarna på bilderna..?

  • #10 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    SiggeN Postat: 2013-05-22 19:23

    JM...inte så konstigt eftersom den heter Variant i Tyskland.

  • #11 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    MB Postat: 2013-05-22 20:02

    Synd att alla tillverkare nu för tiden endast kör trista fyrcylindriga bensinare och aptråkiga dieslar som får en att somna vid ratten. Enda motorn som duger i VW är 3.6 V6, resten kan slängas.

  • #12 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    JB Postat: 2013-05-22 20:34

    Ful igen. Förstår inte varför Golf kombi alltid blir ful då Passat kombi ser OK ut.

  • #13 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Anti VW Postat: 2013-05-22 20:48

    Bojkottar V A G sedan rostproblem drabbade vår familjs bilar, 1 x Golf 1 x A4 som de vägrar hjälpa oss med... 3-4 år och sen rost utan hjälp. Efter 2009 så kör vi Peugeot, inga problem och INGEN störande rost som syns! Blev varnade för snigelbilar men kan bara säga att bratwursten slog rekord i krångligt billiv - aldrig mer VW

  • #14 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Daniel Postat: 2013-05-22 21:24

    Snarare Passaten som får se upp.
    Golfen är många år nyare konstruktion och i stort sett lika stor, men klart billigare.

    Hade "äran" i helgen att ratta den otroligt väl testade Passaten. En årsmod 2013 med manuell låda, TDI140.
    Jag fattar ingenting!!! Kunde inte finna en enda sak jag gillade med den bilen.
    -trist motor
    -ful exteriör
    -julgransinstrument
    -hårda stolar
    -högt vägljud
    -klonkig låda
    -mm mm mm

    Jo...bilen kändes ganska välbyggd. Thats it!!
    Gillar inte Volvo direkt men V70 känns ju betydligt mer komfortabel och går mer värdigt på vägen.

  • #15 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Johan Postat: 2013-05-22 21:39

    "Sportscombi" och så finns inte en kommande GTI-liknande version med som val. Lustigt.

  • #16 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Tom Eng Postat: 2013-05-22 22:49

    @ Daniel Precis så är det :)

    Volvo V70s främsta företräde är den utsökta åkkomforten. Chassit är närmast perfekt avstämt i balansen mellan komfort och stadig väghållning. (2007)

    Nästa generation V70 blir otroligt bra :D

  • #17 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Tom Eng Postat: 2013-05-22 23:12

    VW Golf Sportscombi är säkert bra, men knappast bäst.

    Volvo V60 D4 AWD är ett strå vassare.

  • #18 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Bamse Postat: 2013-05-22 23:14

    @JB Håller med.

    Passat kombi har sett helt ok ut sedan 1999, och "vanliga" Golf har sett rimligt bra ut sedan den lanserades 1974. Golf Variant å andra sidan har varit så trist att klockorna stannat ända sedan första generationen 1993. Hur svårt kan det vara!?!? BMW, Volvo, Saab - alla har de lyckats bygga snygga bilar i samma storleksklass. För att inte tala om koncernsyskonen Audi och Skoda.

    Och varför dessa trista motoralternativ?

    Kan det vara så att de medvetet gör Golf Variant ful som stryk och dåligt motoriserad för att inte kannibalisera på Audi A3/A4 Sportwagon och Skoda Octavia?

  • #19 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    P.A Postat: 2013-05-23 07:00

    Tycker det ser ut som att det är en liten lasttröskel till bagageutrymmet. Därmed går denna bil fet bort!

  • #20 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Sitter på muggen Postat: 2013-05-23 08:44

    Jag vill inte köpa denna bilen

  • #21 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    RnD Postat: 2013-05-23 08:57

    Att Golf har ett "stort" lastutrymme kan ju även bero på hur man mäter. Som ni skriver, så mäter man upp till kanten på ryggstödet och under insynsskyddet. Så bara höja ryggstödet en decimeter så får man teoretiskt ~100 liter till att packa i. I praktiken tvivlar jag på att Golf skulle ha större bagageutrymme än Passat (utan fällda stolar) men alltid lurar man nån kund som jämför spec istället för verklighet (bagagevolym, förbrukning, vikt, etc.).

  • #22 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Troll iBoll Postat: 2013-05-23 09:38

    @RnD: Precis! Jag har själv gått på minan att stirra mig blind på VDA-volymen när jag har letat kombi. Det som oftast är intressantast är bredd och djup på golvet i bagageutrymmet och där tror jag inte att Golf kan mäta sig med varken Passat eller V70.

  • #23 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Joel Postat: 2013-05-23 09:40

    Ser ju ut EXAKT som en Passat-kombi! Kom med något nytt i designväg någon gång, VW!

    Därmed inte sagt att den inte är betydligt snyggare än föregångaren där aktern lämnade en del övrigt att önska!

  • #24 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    lelle Postat: 2013-05-23 11:51

    Tycker Golfen ser bättre ut än Passaten, som i de två senaste generationerna är för bullig och överjäst i formen. Golfen är smäckrare.
    men Sports... vad kommer det ifrån?
    Ingen bil har någonsin blivit sportigare med ryggsäck, bara mer praktiskt.
    Men ännu löjligare är alla så kallade livsstilskombi. bilar för folk som vill se ut som de har behov att lastutrymme, men bevisligen inte har det.
    Själv är jag sugen på nya Octavia Combin, men tvekar då VW gruppen verkar ha svårt med både kvalitet och kundservice fortfarande, eller återigen...

  • #25 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    OPC Postat: 2013-05-23 12:04

    Gäsässp, sportkombi?? var sitter den sporten. VW har som SAAB fastnat i designdegen och kommer inte loss med någon fröjd för ögat.
    Kvaliten får vara upphöjd till skyarna??? och priset lika så för en modest bil.
    Lite större lastyta än konkurenterna med hur ofta behöver man lasta fullt? och att dessa mm betyder så j-la mkt när journalister jämför.
    Nej Sports Tourer låter som en smäck, så får det bli.

  • #26 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Nattsvart Postat: 2013-05-23 12:17

    Solid, välbyggd och kassaskåpskvalitet!
    Man blir ju lite sugen. Dessutom ett lastutrymme som spöar V70. Gissningsvis så åker V70 på däng i prestanda, förbrukning och komfort också.

    Denna med DSG och 4motion måste vara den perfekta bilen för Sverige.

    Man behöver inget annat när man kan köra Das Auto Sportkombi! Det blir nog en beställning till tyskland!

  • #27 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Kotten Postat: 2013-05-23 12:24

    Löjligt påhitt att kalla den Sportcombi och inte erbjuda någon sportversion typ Octavia RS.

    En kombination med GTi-motorn och Haldex skulle vara intressant.

    Kalla den Tråkkombi istället.

  • #28 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    svenne Postat: 2013-05-23 13:34

    VW idiotförklarar kunderna med beteckningen "sportscombi", snacka om att det har gått inflation i ordet sport, om det inte är sportfjädring (som är olidligt hård) så är det sportback som Audi A3...längtar tillbaka till 70-, och 80-talet då allt som hette "Turbo" sålde bra, till och med slalompjäxor....eftersom turbo finns i denna bil, döp den till "Turbosportkombi" för då blir det så löjligt att det nästan blir bra

  • #29 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Lennart Postat: 2013-05-23 18:42

    Är det nån av er som provat lasta V70 full med väskor och sedan försökt få in detta i en Passat? Jag har. VDA liter i all ära men väskorna gick inte in i Passaten. Vore spännande om någon gjorde ett liknande test med golfen?
    PS att kalla en kombi för sportskombi gjorde flera tillverkare i början av 2000 talet. Trodde man var över det.

  • #30 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Olle Postat: 2013-05-23 23:42

    Jävligt fin bil måste jag säga!

    Men hur fan är de funtade när de tänkt kalla den "sportscombi"? Plocka bort det andra S:et! Annars är det inte korrekt svenska.

    Om de nu inte tänkt sig ett tyskt uttal på namnet dvs... men skippa då combi med C och kalla den för sportskombi istället.

  • #31 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Bamse Postat: 2013-05-24 08:16

    @Olle Sportscombi är engelska. På svenska hade det blivit sportkombi, utan det andra s:et och med k istället för c.

  • #32 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    adolf Postat: 2013-05-24 15:34

    Ja den kommer ju sälja som smör. Eftersom priset och kvalitén är betydligt bättre än Volvo Och Saab kommer den att lyckas. Dock får man ha öronoroppar och undvika dsg lådan. Vw är nya Saab och Audi nya Volvo svenskars nya favoriter.

    Bmw är som alltid vägledaren

  • #33 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Trist Postat: 2013-05-24 19:41

    En "sportkombi". Med som mest 150 hk? Que?

  • #34 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Dienst Postat: 2013-05-24 20:02

    Tyvärr verkar det inte gå att beställa 4wd och DSG.

  • #35 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Markus Postat: 2013-05-25 09:21

    Efter strulmed dsg lådani nuvarande golfen nej tack vag, det finns bilar också marknaden.

    Det är inte test vinnare men håller ihop..

  • #36 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Pelle Postat: 2013-05-25 11:05

    Nice - äntligen en Golf-kombi som liknar ngt! Undrar om denna kommer att dominera som modell över 5-dörrars? Jmf Passat med ca 70% kombinaten! Passaren finns visserligen bara som tråksedan ( utöver kombi). Blir nog för mig som för många andra, nästa leasing-/förmånsbil. Snålgas alt diesel + naturligtvis sköna dsg!

  • #37 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    Svenne B Postat: 2013-05-25 12:10

    Miljöblien 1,4 TGI BlueMotion (fordonsgas/bensin) blir intressant när den kommer i sommar.

  • #38 Re: Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant
    hm Postat: 2013-05-26 11:50

    Detta visar ju att moderna bilar fortfarande kan vara praktiskt utformade med gott om utrymme och god sikt genom fönsterrutor runt om. Snyggt jobbat VW - något för Volvo (som dragit upp midjan över huvudet) att fundera på.