
Om Skoda kan sälja Octavia RS som kombimodell – varför kan inte Volkswagen göra samma sak med Golf Variant? Normalt sett är det ju Skoda som får stå tillbaka för Audi och VW men i det här fallet har det tjeckiska varumärket mutat in ett litet segment där den externa konkurrensen kommer från modeller som exempelvis Ford Focus ST kombi.
Vi kan ju hålla tummarna för att Volkswagen tar sitt förnuft till fånga och utnyttjar den möjlighet som finns att ändra på vår gamla uppfattning om Golf kombi. Praktisk, rymlig och… inte mycket mer, egentligen. En präktig och lite småtråkig image som skulle må bra av ett sportigare modellalternativ.
I väntan på Golf Variant GTI kan vi ställa in oss på en ganska snar lansering av Golf Variant R-Line. Samtidigt som Volkswagen för första gången visar upp nya Golf Variant i Genève ställer man också ut ”Golf Concept R-Line” i 4Motion-utförande.
Som vi ser är det en Golf GTI-inspirerad front hos Variant R-Line med diskreta trösklar och en lika försiktig diffusor i nederkant på bakre stötfångare samt en liten vinge på bakluckan. 18-tumshjul ser helt rätt ut, precis som det gör på Octavia RS. Små attribut, men helheten hos Golf Variant R-Line är tilltalande.
Ska vi ge Volkswagen ett sista tips i sammanhanget så är det att lansera ”Golf Variant GTI” med 4Motion, det vill säga fyrhjulsdrift från Haldex. Fyrhjulsdrift är något som Skodas RS-modeller aldrig fått och det skulle ge Golf Variant GTI en bra ”USP” (Unique selling proposition). Med högre motoreffekt och fyrhjulsdrift skulle Golf Variant GTI bli en utmärkt dragbil för de med häst, båt eller husvagn. I bildgalleriet nedan har vi även lagt med några bilder på vanliga femdörrars Golf i sitt R-Line utförande.