Hoppa till innehåll

11 bilnyheter som fick entusiasterna att koka över

Ord som elservostyrning och automatlåda får en del bilentusiaster att gråta – kanske i onödan? Här är elva nyheter i bilbranschen som inte togs emot särskilt väl, men som de flesta accepterat vid det här laget.

11 bilnyheter som fick entusiasterna att koka över

Slut med det luftkylda…

När Porsche lanserade 996-generationen av 911 var det inte bara designen som många var tveksamma till, utan också motorerna som blev vätskekylda istället för luftkylda.

Vätskekylning i en 911?! Nu var väl ändå världen på väg att rasa samman? De mest insatta Porscheentusiasterna delar än idag in världens utveckling i ”pre-vätskekylning” och ”post-vätskekylning”.

993 på bilden ovan blev sist ut med luftkylning och priset för luftkylda Porschar har ökat rejält de senaste åren. Prisnivån för ovanliga 993 Turbo S är helt galen: den kan du få betala 3,5 miljoner kronor för.

”993 är modellen som många entusiaster tycker Porsche fick till precis rätt med en idealisk blandning av teknologi och klassiskt, luftkylt 911-arv”, skriver Car and Driver.

11 bilnyheter som fick entusiasterna att koka över

…och kanske också med sugmotorerna

Det är inte bara hos Porsche som sugmotorerna snart kan ha gjort sitt – de flesta biltillverkare, inklusive Ferrari, storsatsar nu på turbomotorer för att få ned den uppgivna förbrukningssiffran. Det ger också betydligt mer kraft på låga varvtal vilket många bilförare uppskattar. Men inte alla!

Vi har lovordat turbomotorerna i både Porsche 911 och Ferrari 488 GTB, men det finns en nackdel som vår utsände Joakim Dyredand retade upp sig på i senaste provkörningen av Porsche 911.

”Jag måste faktiskt erkänna att sportavgassystem till trots sjunger Carrera inte lika vackert längre”, skrev han.

Läs också: Chris Harris insidertips – här är bilarna som kommer öka i värde
11 bilnyheter som fick entusiasterna att koka över

Raka sugsexorna är borta

Vi fortsätter på motorspåret för att inse att det faktiskt inte finns en enda rak, sexcylindrig BMW-motor kvar i modellprogrammet. Nu är det turbofyror och turbosexor som gäller.

Den som en gång upplevt den lite råa och rossliga sången i en rak BMW-sexa vet vad de går miste om i en turbofyra, men den är förstås modernare på alla sätt.

”Det är med sanning svårt att hitta någon bil idag som slår CSL på fingrarna när det gäller motorljud – oavsett prisklass. Det finns bilar man kan köpa enbart på ljudet och det här är en sådan”, skrev Mikael Johnsson i testet av BMW M3 CSL i auto motor & sport 2/2004.

Du kan läsa hela testet i vår specialtidning om BMW M.

11 bilnyheter som fick entusiasterna att koka över

Växlande trend

Nästa besked som bilentusiasterna måste svälja är att de manuella växellådorna blir allt ovanligare. Det är riktigt svårt att hitta en superbil utan en modern automatlåda, oftast i form av en dubbelkopplingslåda. 

Många saknar känslan av att växla själv och en del biltillverkare fick till precis den rätta känslan i spaken. Ett av många exempel är Lamborghini med den läckra aluminiumkulissen.

11 bilnyheter som fick entusiasterna att koka över

Cylinderfesten är slut

Det är inte så lätt att hålla liv i en motor med många cylindrar längre. De hårdare reglerna för utsläpp och förbrukning sätter stopp för många V8-, V10- och V12-motorer. Med turbo, kompressor eller hjälp från en eller flera elmotorer kan biltillverkarna hålla liv i motorerna ett tag till, men frågan är hur länge.

Volvo ska enbart erbjuda tre- och fyrcylindriga motorer i nya modeller. En del hävdar att Volvo blir ”först in i framtiden” och att konkurrenterna snart lär följa efter, medan andra säger att Volvo blir av med en stor konkurrensfördel och att konkurrenterna ska erbjuda maffigare motorer under lång tid framöver.

11 bilnyheter som fick entusiasterna att koka över

Färdigfjädrat

Citroën har gjort sig kända för många kluriga tekniklösningar genom åren men mest känd är utan tvekan den gashydrauliska fjädringen, som ger en mjuk och bekväm men inte gungig eller okontrollerad gång. Avslappnande, helt enkelt.

Nu har Citroën meddelat att den gashydrauliska fjädringen ska läggas ned och att C5 blir sist ut med systemet. Det ska ersättas med något modernare, men än så länge är det oklart exakt hur det nya systemet ska fungera.

Läs också: Citroën CX fyller 40 år – bilen som gjorde märket konkursfärdigt
11 bilnyheter som fick entusiasterna att koka över

Hybridhjälp i superbilarna

Många rynkade på näsan när tekniken som Toyota Prius blivit känd för också skulle hamna i nästa generation superbilar. Men Porsche, Ferrari, McLaren och Koenigsegg har visat att hybridtekniken inte bara kan användas för att sänka förbrukningen utan också för att ta prestandan till helt nya nivåer.

Och ärligt talat är det ju i princip ingenting som Prius har gemensamt med någon av superhybriderna.

11 bilnyheter som fick entusiasterna att koka över

Skrotar bakhjulsdriften – i vissa modeller

Vänta här nu, en framhjulsdriven BMW-buss? Ja, det knorrades nog en del bland märkesentusiasterna när BMW lanserade 2-serie Active Tourer. Men cheferna har lovat att 3-serien, 5-serien och 7-serien ska behålla bakhjulsdriften.

”Framhjulsdrift är ett stort steg för varumärket. Men vi har valt framhjulsdrift för att få bättre utrymmen. Tack vare Mini har vi tio års erfarenhet, vi vet hur man gör roliga framhjulsdrivna bilar. Därför kan vi göra en bil som känns som en BMW – den känns inte Mini, utan BMW”, har produktchefen Frank Niederländer sagt i en intervju med auto motor & sport.

11 bilnyheter som fick entusiasterna att koka över

Miljöbilsdesignen

Många bilar som marknadsförs som ”miljösmarta” har ett helt annorlunda designspråk jämfört med andra bilmodeller. Typiska exempel är Toyota Prius och bränslecellsbilen Mirai och BMW i3. Alla tre ser ut som de gör dels för att märka ut bilen som en miljöbil – inte som en anonym mellanklassbil – och dels för att designen hjälper till att sänka förbrukningen.

Men alla uppskattar inte den särskilda miljödesignen utan föredrar att även miljöbilar ser ut som vanliga bilar.

11 bilnyheter som fick entusiasterna att koka över

Suv-invasionen

Alla biltillverkare vill ha suvar. Okej, nästan alla. McLaren verkar kämpa emot och det finns säkert fler nischade exempel men i övrigt är det väldigt få stora biltillverkare som inte erbjuder en suv.

Och de som inte gör det är illa ute. Försäljningen av suvar har exploderat och lär fortsätta öka.

Porsche Cayenne var en extremt kontroversiell bil när den kom men den ordentliga försäljningsmarginalen har gjort att Porsche kan fortsätta utveckla sportbilarna. Snart står både Lamborghini, Rolls-Royce och Aston Martin redo att lansera suvar.

Läs också: McLaren skippar suvar trots massiva vinstmarginaler
11 bilnyheter som fick entusiasterna att koka över

Elig styrning

En annan klassiker som har fått offras för att sänka utsläppen är den hydrauliska styrningen, som nästan alltid gav bättre och mer naturlig styrkänsla än dagens elservostyrningar.

Det finns fortfarande alldeles för många ”eliga” styrningar där ute, men en del biltillverkare har faktiskt blivit riktigt duktiga på elservostyrningar.

Läs också: Prisvärd körglädje – här är 8 roliga bilar du har råd med
Läs också: 8 exempel på att bilvärlden var väldigt annorlunda på 90-talet

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.