Hoppa till innehåll

Skrotar Audi elvärstingen?

Audi R8 e-tron har gått ifrån att sätta rekord på Nürburgring till att riskera definitiv nedsläckning på bara ett par månader. Företagets nya forsknings- och utvecklingschef uppges vara den som dragit i nödbromsen för projektet.

Skrotar Audi elvärstingen?
Innebär detta slutet för elvärstingen från Ingolstadt? KLICKA FÖR STÖRRE VERSION.

Vid  2009 års bilsalong i Frankfurt visade Audi upp el-supersportbilen R8 e-tron för första gången, då som konceptbil. Därefter har utvecklingsarbetet fortsatt och förra året bekräftade Audi att den elektriska R8:an skulle serieproduceras och börja levereras under 2013. Prestandasiffrorna lovade gott – två elmotorer om totalt 375 hästkrafter och 820 Nm i vridmoment skulle skicka iväg den 1.780 kilo tunga bilen från 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Fulladdade batterier påstods enligt Audi räcka till 215 kilometers körning.

I juni i år satte e-tron rekordet för serieproducerade elbilar runt Nürburgring med tiden 8:09.099, och allt verkade som upplagt för en kraftmätning med Mercedes elektrifierade SLS AMG som nyligen visades på bilsalongen i Paris.

Men enligt den amerikanska motortidningen Car and Driver har utvecklingsarbetet med e-tron stoppats och serieproduktionen skjuts nu upp på obestämd framtid. Det uppges vara Audis nya forsknings- och utvecklingschef Wolfgang Dürheimer som tryckt på bromsen för projektet. Skälet sägs vara att kostnaden för batterierna till superelbilen är på tok för höga samt att efterfrågan på biltypen bedöms som låg. Risken är nu stor att R8 e-tron släcks ned för gott.

Vad tycker läsarna, hade Audis el-supersportbil blivit ett bra tillskott i sportbilsfloran?

Filmen nedan är från e-trons rekordkörning på Nürburgring i juni i år.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.