Hoppa till innehåll

R8 e-Tron – Audis nya elbil

Den var länge ganska hemlig men nu har den kommit ut – Audis första elbil, byggd på R8-bas med fyra elmotorer på sammanlagt 313 hästar och, håll i er nu, 4.500 newtonmeter! Längre fram i tiden krymper säkert batterierna men det är för tidigt att säga hur mycket, säger Gerhard Wagner, ansvarig för e-Tron-projektet. Det […]

Den var länge ganska hemlig men nu har den kommit ut – Audis första elbil, byggd på R8-bas med fyra elmotorer på sammanlagt 313 hästar och, håll i er nu, 4.500 newtonmeter!

R8 e-Tron - Audis nya elbil

Längre fram i tiden krymper säkert batterierna men det är för tidigt att säga hur mycket, säger Gerhard Wagner, ansvarig för e-Tron-projektet.

Det sitter två elmotorer bak, två fram och mellan de två motorerna bak respektive fram finns en reduktionsväxel som tillsammans med elektronikstyrningen och esp-systemet ser till att maximal dragkraft går till varje hjul i varje ögonblick.

Under ideala förhållanden ska R8 e-Tron göra 0-100 km/h på 4,8 sekunder och ha en toppfart på 200 km/h vilket kanske inte är lika imponerande som R8 med konventionella förbränningsmotorer. Men så bär R8 e-Tron på ett massivt batteripack som väger 500 kilo!

”För att nå den räckvidd vi behöver i den här typen av fordon, åtminstone 25 mil, måste vi ha så stora batterier ombord idag. När vi kommer längre fram i tiden så krymper säkert batterierna men det är för tidigt att säga med hur mycket”, säger Gerhard Wagner, ansvarig för e-Tron-projektet.

Den största utmaningen är själva batteritekniken, att få elmotorerna att jobba ihop på ett säkert sätt. Samt att ha Audi-kvalitet i alla avseenden.

”Vi har antagit olika strategier inom VW-koncernen. Volkswagen börjar elektrifieringen av bilmodellerna nerifrån, alltså med de allra minsta bilarna. För Audi gäller det omvända, vi börjar med sportbilarna”, säger Wagner.

Den viktigaste frågan med elbilarna är säkerheten. Ingenting får gå snett med batterierna, ingen biltillverkare kan riskera en olycka där någon skadas av själva batterierna.

”Om det hände skulle folk genast låta bli att köpa elbilar. Så vi tänkte mycket på säkerheten när vi byggde e-Tron. Många batterier ligger i större paket, vi har varje cell isolerad så ingenting ska kunna läcka ut”, säger Wagner.

• För fler bilder och fakta – klicka här!

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.