
General Motors hade redan stora problem med ekonomin när bank- och finanskrisen oväntat slog till på hösten 2008. Försäljningen störtdök och det företag som i ett halvt sekel varit världens största biltillverkare var konkursmässigt.
Under 2009 inleddes en rekonstruktion av GM, gamla skulder skrevs av och både amerikanska staten och bilarbetarfacket UAW klev in som delägare – mot att de gav verksamheten ett kapitaltillskott i form av nya lån.
Om inte amerikanska staten och UAW stöttat General Motors hade en konkurs lett till att över 100.000 GM-anställda förlorat jobbet. Men bakom varje bilarbetare finns det ytterligare två eller tre arbetare som levererar komponenter och tjänster.
Om även Chrysler hade gått i konkurs 2009 skulle stora delar av verksamheten för leverantörsföretagen försvunnit, vilket kanske inneburit konkurs för även dem.
Snöbollseffekten skulle sedan nått Ford Motor Company – de hade redan tidigt under 2008 säkrat sina behövliga lån – som då skulle hamna i ett mycket utsatt läge när viktiga leverantörer gick i konkurs. Konsekvenserna hade blivit oerhörda och hela den amerikanska bilindustrin riskerade att gå under.
Men som vi vet vände den amerikanska ekonomin uppåt igen. Redan 2010 kunde GM visa positiva siffror och Fiats koncernchef Sergio Marchionne fick även Chrysler på fötter. Båda företagen lanserade en mängd nya och förbättrade bilmodeller, vilket gjorde att den positiva kurvan förstärktes under de följande åren.
Under slutet av 2010 återvände General Motors till börsen och förhoppningen var förstås att aktiekursen skulle stiga rejält. På så sätt skulle lånen till staten och UAW betalas tillbaka. Men kursutvecklingen har varit måttlig och amerikanska finansdepartementet har nu gjort en uppskattning på hur mycket skattebetalarna förlorat på lånet till GM.
Från början ägde amerikanska staten 912 miljoner aktier i GM, en ägarandel på 60,8 procent. Bit för bit har staten sålt ut sina GM-aktier och man är nu nere i en ägarandel på 7,3 procent. GM:s aktiekurs står i cirka 35 dollar och för att skattebetalarna ska få tillbaka alla pengar behöver kursen öka till 140 dollar – vilket förstås inte kommer att inträffa.
När man sålt de sista GM-aktierna beräknas förlusten uppgå till 9,7 miljarder dollar, cirka 65 miljarder kronor med nuvarande dollarkurs. Ingen liten nota för de amerikanska skattebetalarna men kanske ”billigt” ändå med tanke på vad som skulle hänt med USA:s ekonomi om bilindustrin gått under 2009.