Hoppa till innehåll

Här är ny Audi S3 med 300 hk och 380 Nm

Tredje generationen S3 är här med mer effekt och lägre vikt. Med 300 hk går 0-100 km/h på 5,1 sekund, en förbättring med 0,4 sekund. Haldex levererar fyrhjulsdriften till bakhjulen och leveranserna startar i början på nästa år. Turbomotorn på 2,0 liter är helt ny, även om det inte verkar så.

Här är ny Audi S3 med 300 hk och 380 Nm
Nya Audi S3 tredörrars är 4.254 millimeter lång, 1.777 millimeter bred och 1.435 millimeter hög. Axelavståndet är 2.595 millimeter, 17 millimeter mer än föregående S3-modell. 0-100 km/h går på 5,1 sekund med S-tronic, 5,4 med manuell sexväxlad låda.

När vi igår morse kunde presentera alla fakta, bilder och svenska priser på nya Audi A3 Sportback så skrev vi att nu saknas bara S3 och A3 sedan. Idag blir vi till hälften bönhörda och Audi presenterar tredje generationen av sportmodellen S3. Ännu så länge ”bara” tredörrarsmodellen men S3 Sportback lär inte dröja så länge.

Nya Audi S3 skickas upp i ringen där redan BMW M135i (320 hk) står och väntar i ena ringhörnan och vi snart också får en ny slagskämpe i form av Mercedes A45 AMG (cirka 340 hk). Vad har då nya Audi S3 att sätta emot? För det första har motoreffekten höjts med 35 hk till 300 hk jämnt vid 5.500 rpm (221 kW) och 380 Nm som levereras mellan 1.800–5.500 rpm. Som turbomotor kommer toppeffekten relativt tidigt i varvtalsregistret men motorn är inte rödmarkerad förrän vid 6.800 rpm.

Turbomotorn är byggd ”från grunden” som det brukar heta och baseras på den nya motorfamiljen EA888 som introducerades 2009 och finns i flera olika versioner. EA888 har ett stabilt gjutjärnsblock och kamaxlarna drivs av underhållsfria kedjor (istället för kamrem som måste bytas). Tidigare Audi S3 hade EA113-motorn. Nytt på S3-verisionen av EA888 är starkare kolvar och vevstakar samt en annan aluminiumlegering i topplocket. Motorn är lutad bakåt tolv grader för bättre viktfördelning. Vikten har bantats med tolv kilo, jämfört med EA113.

EA888-motorn har dubbla balansaxlar och variabla kamaxlar och vi noterar ett relativt högt kompressionsförhållande för en turbomotor som laddar 1,2 bar, nämligen 9,3:1. Laddluftkylaren är vattenkyld, och alltså inte luft/luft som annars varit brukligt. Precis som övriga EA888-motorer har S3 en uppbyggnad som gör att den snabbt når arbetstemperatur för att få ner friktionsförlusterna och därmed förbrukningen/utsläppen.


En annan nyhet som passar S3-modellen är en ljudöverföring från motorn till ett membran vid torpedväggen som ska ge en akustisk förstärkning. S3-modellen har också ett avgassystem med en öppningsbar ventil som förstärker ljudet vid gaspådrag. Bränsleförbrukningen anges till 6,9 l/100 km med S-tronic.

Transmissionen på Audi S3 är som standard sexväxlad manuell och det går att välja till sexstegad S-tronic dubbelkopplingslåda. En sjustegad låda vore ju trevligt men av någon anledning så väljer Audi istället sexväxlat. Launchcontrol ingår i S-tronic och även om inte Haldex nämns i pressreleasen är det som vanligt Landskronaföretaget som levererar kopplingen till fyrhjulsdriften.

Chassimässigt utlovar Audi också förbättringar genom att MQB-plattformen sätter framaxeln 52 millimeter längre fram, med kortare överhäng fram. Styrservot är elektriskt och progressivt, vilket ger en stabil och lugn känsla när man kör rakt fram på landsväg men ändå en kvick och direkt styrrespons vid kurvtagning – enligt Audi. Styrservot är inte aktivt vid färd rakt fram, vilket sparar så mycket som 0,3 l/100 km.

Sportfjädringen på S3 sänker bilen 25 millimeter jämfört med vanliga A3 och de elektroniskt styrda stötdämparna – Audi magnetic ride – är inte standard utan tillval.

Tittar man in i 18-tumsfälgarna finner man bromsskivor fram med diametern 340 millimeter och den mekaniska handbromsen är numera elektrisk manövrerad. MQB-plattformen ger lägre vikt och för S3:an innebär det att tredje generationen är cirka 60 kilo lättare än föregångaren. Leveranserna av nya Audi S3 ska starta i februari nästa år. Cirkapriserna startar på 376.500 kr. Engelska pressreleasen för Audi S3 går att ladda hem som pdf-dokument genom att klicka på länken.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.