
I slutet på 90-talet fick vi se de första spionbilderna på BMW:s nya suvmodell X5. Då var det en del som skrattade och sa att ”inte kan BMW bygga en suvmodell!” Men det kunde BMW, man tog en ny biltyp och gjorde den på sitt eget sätt – med stor framgång.
Nu är det dags att inleda ett nytt kapitel i BMW:s historia. Nu ska vi vänja oss vid tanke på framhjulsdrivna modeller, tvärställda och trecylindriga motorer, samt ibland dessutom fyrhjulsdrift från en liten elmotor på bakhjulen. Karossformen för tankarna till alla små familjebussars urmoder, Renault Scénic, men givetvis helt och hållet utfört på BMW:s sätt.
Internt är den nya plattformen känd som ”UKL1” och den bildar grunden till en helt ny grupp av modeller som även ska användas av nästa generation Mini (med början 2014). Storleksmässigt hamnar BMW Concept Tourer i samma härad som nya Mercedes B-klass och en kommande, ny generation av VW Golf Plus. Längden på BMW Concept Tourer är 4.353 millimeter, bredden är 1.834 och höjden 1.560 millimeter. Det innebär att bilen är något kortare och bredare än B-klass. Axelavståndet är 2.760 millimeter, tre centimeter kortare än B-klass.
Inredningen i BMW Concept Tourer tar också ett generationskliv och även om konceptbilens detaljer kanske inte till fullo överförs på seriemodellen så noterar vi många blanka glasytor, kromdetaljer och stora bildskärmar. Inte helt olikt en modern smartphone, vilket säkert inte är en tillfällighet. Instrumenttavlan utgörs av en enda, 10,25″ stor bildskärm som kan variera sitt utseende efter körförhållanden. I mitten sitter 8″ bildskärm för navigation och annat, föraren får dessutom bild projicerad upp i vindrutan med den viktigaste informationen – head up display.
Även motorn i konceptbilen – som givetvis är mycket snarlik den kommande seriemodellen – är helt ny. Trecylindrig, 1,5 liter och turbomatad, förstås. BMW vill få oss att acceptera benämningen ”Baby six” och tänka oss den nya trepipen som en ”liten, rak sexa”.
Vi ska överväga detta men inte säga något definitivt förrän vi hört motorljudet och kört den första bilmodellen med ”Baby six”. Internt har motorn benämningen B38 och den bygger på BMW:s modultänkande där varje cylinder har volymen 0,5 liter och många av komponenterna är samma, oberoende av om det är tre, fyra eller sex cylindrar och bensin eller diesel som bränsle. BMW hävdar att upp till 60 procent av komponenterna är identiska, oavsett motortyp. Modultänkandet har också produktionsfördelar och dieslar kan byggas på samma band som bensinmotorer.
Lite längre ner på sidan hittar du en framtidsinspirerad film från BMW som visar ”modultänket” där samma komponenter används på alla de tre motorerna med tre, fyra eller sex cylindrar.
Motorn sitter på tvären och driver framhjulen, vilket förstås är helt nytt för BMW. En del rasar kanske över detta men marknadsundersökningar som gjorts visar att majoriteten av ägarna till 1-serien redan tror att de kör en framhjulsdriven modell, vilket säger en del och kanske är det helt naturligt för BMW att gradvis överge bakhjulsdriften och längsmonterade motorer – eller vad säger ni läsare?
På konceptbilen stöttas den trecylindriga bensinturbon av en elmotor som verkar på bakhjulen. Bilen kan köras på enbart eldrift och blir då alltså bakhjulsdriven – kanske en liten tröst för BMW-entusiasterna?
Den sammanlagda effekten från trepipen och elmotorn uppges av BMW till 190 hk. Elmotorn tillför 200 Nm i vridmoment, direkt från ”tomgång” vilket förmodligen gör bilen lättstartad och ger fördelar på slipprigt underlag. Elmotorn är konstruerad av BMW själva men sannolikt har man använt sig av teknik som tagits fram i samarbete med PSA-koncernen i det gemensamma utvecklingsbolaget. PSA har ju redan sina modeller med HYbrid4-tekniken – som använder en elektrisk bakaxel – ute på marknaden.
Elmotorns litiumjon-batteripaket kan laddas från ett vanligt vägguttag och körsträckan på enbart eldrift uppges till 30 kilometer. Prestanda med kombinerad eldrift och förbränningsmotor är ”under 8 sekunder” 0-100 km/h, enligt BMW, och toppfarten cirka 200 km/h. Laddhybridfordon har en egen körcykel (som accepterar ett visst uttag från batteriet) och enligt denna ska förbrukningen för BMW Concept Tourer bli 2,5 l/100 km och CO2-utsläppet så lågt som 60 g/km
Som seriemodell kommer BMW Concept Tourer sannolikt att få heta 1-serie GT, vilket ansluter till 5-serie GT och kommande 3-serie GT.
De som vill läsa mer finner BMW:s pressrelease om Concept Tourer som pdf-dokument på länken, bara klicka och ladda hem. Och nu är vi naturligtvis nyfikna på vad ni läsare tycker – är det här rätt väg för BMW?