

Detaljerna om nästa generation BMW M3 blir allt fler. Till att börja med verkar det näst intill säkert att modellen får heta M3, i alla fall i sedanform. I resten av modellprogrammet är det jämna siffror som gäller för coupé- och cabrioletmodeller, och eventuellt kan M3 då byta namn till M4.
Tidigare gick också rykten om att BMW övervägde en V6-motor i M3. Tanken var att helt enkelt ta bort två cylindrar från V8:an i nuvarande M3. Men Ludwig Willisch, chef för BMW i Nordamerika, bekräftar nu officiellt till entusiastsajten Bimmerpost att det är en rak sexcylindrig motor som gäller.
Därmed återgår nästa M3 till samma motorkoncept som E36- och E46-generationerna av M3. Nytt blir dock att motorn med största sannolikhet förses med åtminstone två turboaggregat.

BMW utvecklar just nu en elektrisk turbo, en teknik företaget sökte patent för i november 2011. Den här lösningen kan mycket väl hamna i nästa M3. Effekten förväntas hamna i samma region som för Audi RS 4, alltså 450 hästkrafter.
Det verkar också som att BMW fortsätter erbjuda M3 både som sedan- och coupémodell, med internkoderna F80 respektive F82. Om det också följer en cabrioletmodell är inte klart. 6-växlad manuell låda blir standard och 7-växlad DKG-låda ska finnas på tillvalslistan.
I övrigt blir nästa M3 både lättare, snålare och snabbare än den nuvarande modellen – inga överraskningar där. Lanseringen sker sent 2013 eller tidigt 2014.