Hoppa till innehåll

BMW M3 får rak sexa – ingen V6

Ryktena om att BMW byter ut V8-motorn i M3 mot en V6:a stämmer inte. Enligt BMW-chefen i Nordamerika är det en rak turbosexa som gäller. Men frågan är om den ska heta M3 eller M4?

BMW M3 får rak sexa – ingen V6
Nuvarande 3-serien med M-paket ger en liten föraning om hur nästa M3 kommer se ut när den lanseras, tidigast hösten 2013.
BMW M3 får rak sexa – ingen V6
E46 var den senaste M3:an som hade en rak sexa under huven – utan turbo, dock.

Detaljerna om nästa generation BMW M3 blir allt fler. Till att börja med verkar det näst intill säkert att modellen får heta M3, i alla fall i sedanform. I resten av modellprogrammet är det jämna siffror som gäller för coupé- och cabrioletmodeller, och eventuellt kan M3 då byta namn till M4.

Tidigare gick också rykten om att BMW övervägde en V6-motor i M3. Tanken var att helt enkelt ta bort två cylindrar från V8:an i nuvarande M3. Men Ludwig Willisch, chef för BMW i Nordamerika, bekräftar nu officiellt till entusiastsajten Bimmerpost att det är en rak sexcylindrig motor som gäller.

Därmed återgår nästa M3 till samma motorkoncept som E36- och E46-generationerna av M3. Nytt blir dock att motorn med största sannolikhet förses med åtminstone två turboaggregat.

BMW M3 får rak sexa – ingen V6
Den fräcka sportratten i 3-serien med M-paket finns också i M6, och kan mycket väl hamna i M3.

BMW utvecklar just nu en elektrisk turbo, en teknik företaget sökte patent för i november 2011. Den här lösningen kan mycket väl hamna i nästa M3. Effekten förväntas hamna i samma region som för Audi RS 4, alltså 450 hästkrafter.

Det verkar också som att BMW fortsätter erbjuda M3 både som sedan- och coupémodell, med internkoderna F80 respektive F82. Om det också följer en cabrioletmodell är inte klart. 6-växlad manuell låda blir standard och 7-växlad DKG-låda ska finnas på tillvalslistan.

I övrigt blir nästa M3 både lättare, snålare och snabbare än den nuvarande modellen – inga överraskningar där. Lanseringen sker sent 2013 eller tidigt 2014.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.