
Redan på hösten 2012 kunde vi rapportera att BMW umgicks med planer på att använda Nedcar-fabriken i Born för produktion av Mini. Nu bekräftar BMW officiellt att man förlägger Mini-produktion hos VDL Nedcar i Nederländerna och produktionen startar redan i sommar.
Anledningen till att BMW söker extra produktionskapacitet är att fabriken i Oxford, Storbritannien, ska öka produktionen till ”varvstoppet” – vilket innebär cirka 260.000 bilar per år. Men den långsiktiga efterfrågan är större än så och BMW har därför skrivit kontrakt med VDL Nedcar i Nederländerna, som alltså snart börjar bygga tredje generationen Mini.
Ett andra skift ska gå i gång under slutet av hösten och bygga Mini Convertible. Fullt utnyttjad ligger kapaciteten i Born kring 200.000 bilar per år. VDL Group övertog Nedcar-fabriken 2012, efter att Mitsubishi avslutat sin produktion.
Ungefär 1.500 anställda hos VDL Nedcar blir sysselsatta med Mini-produktionen, bilbyggarna är just nu på plats i Oxford och i Leipzig för att lära sig byggmetoderna. Att öka försäljningen av Mini är en del av BMW:s långsiktiga strategi att uppnå en försäljning inom koncernen på två miljoner bilar senast 2016. Några BMW-modeller planeras inte för fabriken i Born.
Under 2013 byggdes 303.177 Mini, fördelat på 175.986 bilar i Oxford (Mini, Mini Cabriolet, Clubman, Clubvan, Roadster samt Coupé) och 125.559 Countryman och Paceman byggda hos Magna Steyr i Graz, Österrike. Sedan BMW relanserade varumärket Mini 2001 har det byggts nästan 2,8 miljoner Mini.
Fabriken i Born startade redan 1967 och från 1991 drevs anläggningen som ett joint venture mellan holländska staten, Mitsubishi och Volvo. De sista modellerna Mitsubishi byggde i Born var Outlander och Colt.
Volvo köpte DAF i början av 70-talet och fick fabriken i Born ”på köpet”, så att säga. I Born byggdes mindre och mellanstora Volvomodeller mellan 1972–2004. Sammanlagt byggde Volvo en miljon bilar i Born och den sista var en silverfärgad Volvo V40.