
Nya uppgifter i tyska media – som BMW ännu så länge valt att inte bekräfta – pekar mot att Magna är på väg att förlora sin Mini Countryman-produktion i Graz, Österrike. Magna Steyr har byggt bilar till BMW sedan 2003.
Under måndagen rapporterade den nederländska transportkoncernen VDL Group, som övertagit den nedläggningshotade NedCar-fabriken, att man skrivit kontrakt med BMW för att bygga Mini-modeller. Mitsubishi sålde NedCar-fabriken i början av året för den symboliska summan en euro.
Fabriken i Born startade 1967 och från 1991 drevs fabriken som ett joint venture mellan holländska staten, Mitsubishi och Volvo. Det samarbetet lämnade Volvo 2001 och de sista modellerna Mitsubishi bygger i Born är Outlander och Colt.
Produktionen av Mini ska kunna starta redan under 2014 och därmed räddas cirka 1.500 arbeten i NedCar-fabriken. Vilka modeller av Mini som ska byggas är inte känt men BMW har redan deklarerat att man vill bygga ända upp till tolv olika Mini-modeller när nya framhjulsdrivna plattformen – som delas av BMW 1-serie GT – kommer i bruk. Produktionskapaciteten i NedCar-fabriken är 200.000 bilar per år.
BMW utsåg nyligen Frank Bachmann, 51 år, som ny chef för Mini-produktionen. I Storbritannien har BMW en fabrik för montering (Oxford), en fabrik för motorer (Hams Hall, Birmingham) och en karossfabrik (Swindon). Genom att förlägga den nya produktionen i Nederländerna sprider BMW valutariskerna och förenklar logistiken.
Mini har varit en succé sedan BMW relanserade varumärket 2001. Mer produktionskapacitet behövs och fabriken i Oxford går redan i maximalt tempo. Under fjolåret såldes 285.000 Mini, en uppgång med 21 procent jämfört med 2010. Uppgången hittills i år för Mini ligger på åtta procent, en stor del av den uppgången svarar Countryman för.