
Ryktet om att BMW skulle börja tillverka modeller med framhjulsdrift avfärdades länge som osant. Men på Parissalongen visades Concept Active Tourer upp – en liten familjebil som bygger på en plattform för framhjulsdrivna bilar.
BMW Concept Active Tourer lanseras i serieversion 2013, och mer är på gång. Den framhjulsdrivna plattformen ULK delas med Mini och är extremt viktig för märkets tillväxt under de kommande åren. Små premiumbilar blir enligt BMW den snabbast växande bilklassen – ett tillfälle koncernen inte får missa.

De kommande åtta till tio åren har BMW redan har godkänt tolv modeller med framhjulsdrift för serieproduktion. De ska stå för 40 procent av BMW-koncernens försäljning – och Europa blir viktigaste marknaden.
”Under 1990-talet bröt vi traditionerna när vi började sälja suvar. Kunderna märkte att de kunde få köregenskaperna som BMW är kända för i en suv. Vi kommer se samma utveckling för framhjulsdrivna bilar”, säger Frank Niederländer, produktchef för framhjulsdrivna bilar på BMW till Automotive News.
Totalt handlar det om 20 nya framhjulsdrivna modeller på ULK-plattformen. En modellfamilj kan till exempel bestå av en suv (nästa generation X1), en halvkombi och en cabriolet (som kallas Z2). Även nästa generation BMW 1-serie, som lanseras 2017, blir framhjulsdriven. Men de större modellerna, från 3-serien och uppåt, förblir bakhjulsdrivna.
”Det är starka bilar så jag ser inte att en framhjulsdriven bil i det segmentet blir framgångsrik”, säger Klaus Draeger, inköpschef på BMW.