Hoppa till innehåll

BMW skrotar stora suvmodellen X7

Under en telefonkonferens under fredagen meddelade BMW-chefen Norbert Reithofer att man lagt ner projektet med en större suvmodell, X7. Kraftigt sänkta vinster under andra kvartalet gör att BMW nu förskjuter intresset från USA till andra marknader, samtidigt som man fortsätter att jobba för ett nytt försäljningsrekord under 2008. Norbert Reithofer är nöjd med första halvåret […]

Under en telefonkonferens under fredagen meddelade BMW-chefen Norbert Reithofer att man lagt ner projektet med en större suvmodell, X7. Kraftigt sänkta vinster under andra kvartalet gör att BMW nu förskjuter intresset från USA till andra marknader, samtidigt som man fortsätter att jobba för ett nytt försäljningsrekord under 2008.

BMW skrotar stora suvmodellen X7

Norbert Reithofer är nöjd med första halvåret men skruvar ner vinstprognosen något för helåret.

BMW har lämnat sin kvartalsrapport och kan summera det första halvåret för 2008. Den kraftigt försämrade USA-marknaden, tillsammans med den låga dollarkursen, har inneburit att leasingkontrakten blivit en riskabel affär för BMW. Det innebär en väsentligt lägre vinstnivå och BMW förflyttar nu fokus från den tidigare så lukrativa USA-marknaden till andra områden i världen.
BMW-chefen Norbert Reithofer meddelade också att X7-projektet är nedlagt. X7 skulle bli en sjusits-suv som skulle bygga uppåt och komplettera utbudet av X3 och X5 samt nyligen introducerade X6. Men man bedömer nu att X7-modellen ligger fel i tiden.
Trots det försämrade läget i USA och högre råvarupriser är det inte någon kris hos BMW. Tvärtom kunde man för halvåret visa på en försäljningsökning jämfört med 2007 på 7,3 procent, totalt levererades 765.000 fordon. BMW behåller målet att sätta ett nytt försäljningsrekord under 2008, trots att marknaden förmodligen även viker i Europa under andra kvartalet.
BMW fortsätter att trimma kostnaderna och arbetsstyrkan sjönk med 1,2 procent under halvåret och uppgår nu till totalt 105.800 personer. Ett nytt arbetstidssystem har införts hos BMW som innebär att man kan ta bättre hänsyn till ändringar i efterfrågan. Genom naturlig avgång ska arbetsstyrkan minskas ytterligare.
– Allt som allt har vi förbättrat oss väsentligt under första halvåret, berättade Norbert Reithofer. På grund av världsmarknadsläget justeras dock vinstprognosen ner något till minst fyra procent för helåret.
De ökade råvarupriserna gör att BMW följer flera andra biltillverkare och höjer priserna, med början i höst och fortsätter sedan under 2009. Prognosen för 2009 innebär 20.000 till 40.000 färre tillverkade fordon jämfört med 2008 men med prisökningen och fortsatt kostnadsjakt ska vinsten kunna ligga kvar på samma nivå som under 2008.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.