Det har blivit dags för en helt ny generation BMW 7-serie. Den ska som vanligt utmana Mercedes S-klass, Audi A8, Jaguar XJ och de andra lyxlimporna i första klass.
Från BMW i3 och i8 hämtas en del lättviktstänk, i form av en passagerarcell och vissa karossdelar som tillverkas i kolfiber och aluminium för att hålla tjänstevikten nere. Exakt hur tung nya 7-serie blir är inte klart men enligt BMW handlar det om en viktbesparing på upp till 130 kilo.
BMW 7-serie får också en helt ny sexcylindrig bensinturbomotor (med internkod B58) och en omarbetad version av den åttastegade automatlådan och luftfjädring som kan anpassas i olika lägen med Dynamic Damper Control. Motorn bygger på BMW:s modulära motorfamilj och är i princip en ”dubbel trecylindrig” motor.
Spion: Interiören i nästa BMW 7-serie fångad på bild
En annan nyhet är infotainmentsystemet iDrive som får en ordentlig uppdatering. Det fysiska kontrollvredet på mittkonsolen kompletteras nu med en pekskärm där det går att använda samma rörelser som på skärmen i en smart mobil.
Som om inte det vore nog finns ytterligare ett sätt att styra iDrive-systemet: med något som kallas Gesture Control. Det innebär att föraren viftar med händerna i luften för att svara i telefonen och ändra volymen.
BMW 7-serie kan också parkera själv med ett tryck på fjärrkontrollen. Föraren behöver inte sitta i bilen.
Vid lanseringen på Frankfurtsalongen i höst kommer tre motoralternativ: bensindrivna 740i och 750i samt dieseldrivna 740d, men några officiella specifikationer finns inte ännu. Senare kommer också laddhybriden 740e och det ryktas om en M750iX som BMW inte vill bekräfta.