Uppdatering 10 juni: Bonustak införs i juli – leasingbilar får fortsatt bonus
Som Recharge har skrivit om tidigare är förändringar i bonus/malus på väg men nu visar det sig att det hela har en lite ojämn väg framåt. Det är sajten Tjänstebilsfakta som drivs tillsammans med konsultföretaget Ynnor AB som rapporterar att EU har åsikter om utformningen av vissa delar av systemet.
Malus-delen av systemet har inte EU-kommissionen haft något att anmärka på. Det är enbart utdelningen av bonus som behöver anpassas efter deras krav.
Leasingbilar blir bonuslösa
Det kommissionen föreslår är ett skifte av EU-förordning, något som kan få stora konsekvenser för alla bilister som leasar sina bilar. Konkret skulle förordningsskiftet innebära att Sveriges bonuspremie till elbilar och laddhybrider börjar klassas som ett ”stöd av mindre betydelse” av EU.
Då måste Transportstyrelsen börja kontrollera utifall mottagaren av bonuspengarna har fått andra ”stöd av mindre betydelse” de senaste tre åren. Ifall stödpengarna uppgår till totalt 200 000 euro (omkring 2,1 miljoner kronor) under perioden får bonusen inte betalas ut. Stöden som räknas ihop kan vara, utöver just bilar, exempelvis installationsstöd för solceller eller laddstolpar.
Så som det fungerar idag är det leasingbolaget som tar emot bonusen och de tar sedan i sin tur och sänker leasingpriset för att pengarna ska komma kunden till gagn. I och med att leasingbolagen troligtvis redan ligger över 200 000 euro-strecket kan ingen mer bonus betalas till dessa bolag.
Månadskostnaden ökar med cirka 2 000 kronor ifall finansbolaget inte kan göra den ”bonussänkning” av leasingkostnaden som nu idag görs.
Detta kan dessutom drabba företag som beställt bilar. Företaget som exempelvis sitter och väntar på 50 elbilar riskerar att inte få någon bonus för en enda av dem. Det är ett tapp på 3,5 miljoner. Större ordrar än så är inte heller ovanligt.
Gasbilar ligger också risigt till då EU inte anser att dessa ska kunna få bonus överhuvudtaget.
Uppgifter: Bonuspaus planeras
En plan för en bonuspaus fram till och med 2023 finns, enligt källor på Regeringskansliet som Tjänstebilsfakta hänvisar till. Exakt vad denna ”paus” innebär kom det dock inget svar på.
Finns det en risk att bilar som registreras mellan 15 juni och 1 januari 2023 inte får någon bonus eller skjuts det hela bara fram? Det vet vi inte ännu.
Hur det blir med detta kanske vi vet redan imorgon (9 juni) eller den 16 juni. Beslut likt dessa brukar tas under regeringens ordinarie sammanträde som sker varje torsdag.