Hoppa till innehåll

Cadillac satsar på Formel 1 tillsammans med Andretti

Formel 1 blir allt populärare i USA och nu vill GM ge sig in i F1-cirkusen med ett nytt team.

Teamet ska heta Andretti Cadillac och som namnet antyder görs satsningen ihop med racingspecialisten Andretti Global. GM utlovar att minst en av deras förare ska vara amerikan. 

Trots att GM är vana att bygga motorer kommer de inte konstruera en F1-motor utan köpa in från en etablerad tillverkare. 

Den vanliga vägen in i Formel 1 är genom att köpa ett befintligt team, men GM tycks ta den mer omständliga och dyra vägen att starta ett nytt team. F1-organisationen har tidigare sagt sig vara positiva till nya stall.

Satsningen på F1 sker antagligen inte bara för att Formel 1 blivit populärt i USA, utan för att Cadillac vill etablera sig mer i Europa. De har som ambition att etablera sig här som ett renodlat elbilsmärke.

Förutom Cadillac är även Audi på väg till F1. De ska börja köra 2026 då F1 också ska gå över till syntetiska e-bränslen. Racingserien har satt ett netto-nollutsläppsmål för år 2030, men ska tills vidare fortsätta med hybridrift.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skrev för auto motor & sport om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images (montage)

Leclercs nya Ferrari-kontrakt: Detaljen som stallet håller hemlig

Charles Leclerc förlänger med Scuderia Ferrari. Målet är kristallklart: han vill ta VM-titeln tillbaka till Maranello.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.

Max Verstappen: ”Sätt oss i en hyrbil så blir det show!”

Max Verstappen slår fast att det är förarna som gör sporten: ”Sätt oss i vilken bil som helst så ser vi till att bjuda upp!”

Lyxvarumärket kliver in som titelsponsor

Första gången i Formel 1-historien. Klassiskt designhus tar över stallet till 2027 och skrotar dagens färger.

Recharge

Källenius om nya prestandamonstret: ”Helt blown away”

Kinesisk offensiv oroar branschen, men Mercedes-Benz vd Ola Källenius välkomnar konkurrensen: ”Vårt DNA att vara globala.” Han kommenterar även nya elbilen som är snabbare än en F1-bil.

Recharge

Christian Horner i Formel E-depån: ”Här för att lära mig mer”

Vad händer härnäst för Christian Horner? Efter avslutad ”gardening leave” utforskar han Formel E i Monaco. ”Det är nästa steg”, säger han.