
Mercedes viktigaste modell är varken E-klass eller S-klass, utan nya C-klass som just nu visas upp på bilsalongen i Detroit.
Den nya generationen blir drygt 100 kilo lättare än dagens modell och bygger på en plattform som kallas MRA – Mercedes Rear-drive Architecture. Den ska ligga till grund för flera nya modeller de kommande åren.
Som vi kan se ansluter sig nya C-klassen till Mercedes mjukare designspråk med böljande linjer och elegant bakparti. De mjuka linjerna gör att luftmotståndet är rekordlåga 0,24. En annan skillnad mot dagens modell är att nya C-klass får flera tillval som hittills bara funnits i dyrare modeller, som luftfjädringen Airmatic och smarta förarassistanssystem som kan köra bilen själv – något som Michael Schumacher fick prova på.
Mercedes C-klass växer med 9,5 centimeter både på längden och bredden, medan den krymper några millimeter på höjden. Axelavståndet är åtta centimeter längre och det ska gynna benutrymmet i baksätet. Det var nödvändigt för C-klassen att växa några centimeter för att inte den nya modellen ska krocka med Mercedes CLA.
Interiören bjuder på en omslutande instrumentpanel som löper längs hela bilens bredd. De tre runda ventilationsutblåsen och den separata infotainmentskärmen känns igen från A-klassen.
Comandsystemet styrs fortfarande med en ratt på mittkonsolen, och som tillval blir ratten också tryckkänslig för att föraren enkelt ska kunna skriva in adresser i navigationssystemet. Enligt Mercedes ska kvalitetskänslan vara bättre än i den nuvarande modellen.

Vid lanseringen finns tre motorer: C 220 Bluetec med en 2,1-litersdiesel på 170 hästar, C 180 med en 1,6-litersbensinare på 156 hästar samt C 200 med en 2,0-litersbensinare på 184 hästar. Men motorutbudet utökas om bara några månader.
Tillsammans med Renault har Mercedes utvecklat en ny 1,6-litersdiesel som kommer med 115 eller 136 hästkrafter. När det gäller koldioxidutsläpp klarar sig den snålaste modellen under 100 gram per kilometer. Dessutom kommer också C 250 Bluetec med 204 hästar.
På bensinsidan kommer flera starkare varianter av 2,0-litersmotorn med upp till 240 hästar. Utöver det lanseras också en V6-version.
Mest intressant är kanske Mercedes C 300 Bluetec Hybrid, där en 2,1-litersdiesel kombineras med en elmotor. Förbrukningen hamnar på 3,9 l/100 km.
Tyvärr verkar det som att Mercedes fortfarande inte är färdiga med den 9-stegade automatlådan som egentligen skulle lanseras redan i S-klass. Nya Mercedes C-klass får en 6-stegad manuell låda som standard, och en 7-stegad dubbelkopplingslåda som tillval.
Senare dyker C-klassen också upp som kombi, coupé, cabriolet och som AMG-modell. Fyrhjulsdriftssystemet 4Matic lanseras under slutet av 2014.


Direkt från mässgolvet: Så känns nya Mercedes C-klass
• Pär, du är i Detroit och har bland annat provsuttit nya Mercedes C-klass?
”Japp, Mercedes presenterade flera nya modeller här i Detroit, inklusive S 600 och GLA 45 AMG. Men nya C-klass fick sin publika världspremiär här och den var förstås stjärnan – i verklig bemärkelse – vid presentationen.”
• Vad är de första intrycken?
”Helt klart blev jag positivt överraskad, tycker nog att bilen ser trevlig ut på bild men den är faktiskt ännu bättre i verkligheten. Den har fortfarande ett ganska ”nätt” intryck och är upplevelsemässigt klart mindre än E-klass. Där kan jag ju tycka att Audi A4 och BMW 3-serie tappat en del och vuxit ikapp sina större familjemedlemmar.”
”Lite roligt är att Mercedes tog med en C 400 AMG 4Matic till Detroit, den modellen bör rimligen ligga en bit fram i tiden men uppenbarligen ville man visa den amerikanska publiken vad som är att vänta. Sedan tycker jag att det är kul hur Mercedes varierar designen med olika detaljer, beroende på vilken modell och vilket utförande du väljer. Inget nytt, det har man gjort många gånger förut, men det är kul att kunderna har valmöjligheter att välja den stil de själva föredrar.”

• Är det någon skillnad på utrymmena jämfört med dagens C-klass?
”Jo, nog är det lite extra benutrymme i baksätet när jag justerat in framstolen efter min egen längd. Men det är inte mycket, knappt märkbart. Jag vet ju också att bilen blivit fyra centimeter bredare, men det är inte heller något som man tänker på i baksätet. Däremot är sittdynan bak påtagligt kort och jag sitter rätt lågt med mina 182 centimeter. Huvudet går fritt från taket men riktigt bekvämt känns det inte.”
”Fram sitter jag kungligt, men annat var inte att vänta. Den upplevda kvalitetskänslan har blivit ett snäpp bättre och materialvalen känns påkostade. Tyvärr hann jag inte sitta speciellt länge och bläddra i det nya menysystemet, det var många journalister som ryckte och slet i de tre bilar som finns på plats här i Detroit. Men första intrycket är positivt, man behöver inte läsa någon manual för att komma igång och orientera sig mellan alla valmöjligheter.”
• Vad är totalbetyget, tummen upp eller ner?
”Upp, definitivt. Det här känns bra, även om det är helt nödvändigt för Mercedes att flytta fram positionerna med C-klass och mota den konkurrens man har från Audi A4 och BMW 3-serien. Sedan återstår förstås att se hur bilen beter sig på vägen, men det är en helt annan historia som jag inte ska ge mig in på från mässgolvet.”