
Idag onsdag är det Ferrari som stjäl allt strålkastarljus när börshandeln öppnar på Wall Street i New York Stock Exchange. Börsintroduktionen av Ferrari gick långt över förväntan och intresset var mycket större än de 17,2 miljoner aktier som erbjöds, totalt 9,1 procent av aktierna i Ferrari NV.
Sportbilstillverkarens grundare Enzo Ferrari lämnade en son efter sig när han dog 1988 och Piero Ferrari är nu vice ordförande i företagets styrelse. Piero Ferrari behåller sin ägarandel på tio procent i det fristående Ferrari och en snabb huvudräkning ger vid handen att han snart kan titulera sig som miljardär i euro – om aktievärdet går upp som de flesta bedömare tror.
De senaste tio åren har Ferrari gått som tåget, tredubblat sin vinst som ligger kring 16 procent av omsättningen – en mycket bra siffra i bilindustrin. Vinsten lär öka ytterligare då Ferrari nyligen deklarerat att man ska öka sin produktion till 2019 med närmare 30 procent (från cirka 7.000 till 9.000 bilar per år).
Resterande aktieandel i Ferrari på cirka 80 procent ska fördelas bland de som investerat i majoritetsägaren Fiat Chrysler Automobiles NV. Det innebär att styrelseordförande John Elkann och hans släktingar i Agnelli-familjen blir storägare i Ferrari, även i fortsättningen.
Ferraris börsintroduktion gör att FCA, det vill säga Fiat/Chrysler, ökar sitt kapital med över 80 miljarder kronor. Det kapitalet underlättar FCA:s mycket ambitiösa expansionsplaner hos Alfa Romeo, Maserati och Jeep. Koncernchefen Sergio Marchionne har försäljningsmål (+50 procent) som ska uppnås med ett kraftigt utökat modellprogram och då behöver det investeras i produktutveckling. Om det nu blir av, Marchionne har haft storstilade planer förut för inte minst Alfa Romeo.
UPPDATERING:
När handeln startade steg aktiekursen till som mest 61 dollar, en ökning med 17 procent. De som lyckats teckna för introduktionspriset 52 dollar gjorde alltså en bra vinst.