Hoppa till innehåll

Ferrari säljer aktier och tjänar storkovan

När Ferrari nu bryter sig loss från Fiat och Chrysler tar man chansen att dra in friska pengar genom en börsintroduktion. Intresset på för den nya aktien var stort och Ferrari fick in 7,4 miljarder kronor. För storägaren Fiat/Chrysler innebär börsintroduktionen att man ökar sitt kapital med över 80 miljarder kronor.

Ferrari säljer aktier och tjänar storkovan
Piero Ferrari föddes utanför äktenskapet men knöts i vuxen ålder till företaget och fick med åren en allt större roll.

Idag onsdag är det Ferrari som stjäl allt strålkastarljus när börshandeln öppnar på Wall Street i New York Stock Exchange. Börsintroduktionen av Ferrari gick långt över förväntan och intresset var mycket större än de 17,2 miljoner aktier som erbjöds, totalt 9,1 procent av aktierna i Ferrari NV.

Sportbilstillverkarens grundare Enzo Ferrari lämnade en son efter sig när han dog 1988 och Piero Ferrari är nu vice ordförande i företagets styrelse. Piero Ferrari behåller sin ägarandel på tio procent i det fristående Ferrari och en snabb huvudräkning ger vid handen att han snart kan titulera sig som miljardär i euro – om aktievärdet går upp som de flesta bedömare tror.

De senaste tio åren har Ferrari gått som tåget, tredubblat sin vinst som ligger kring 16 procent av omsättningen – en mycket bra siffra i bilindustrin. Vinsten lär öka ytterligare då Ferrari nyligen deklarerat att man ska öka sin produktion till 2019 med närmare 30 procent (från cirka 7.000 till 9.000 bilar per år).

Resterande aktieandel i Ferrari på cirka 80 procent ska fördelas bland de som investerat i majoritetsägaren Fiat Chrysler Automobiles NV. Det innebär att styrelseordförande John Elkann och hans släktingar i Agnelli-familjen blir storägare i Ferrari, även i fortsättningen.

Ferraris börsintroduktion gör att FCA, det vill säga Fiat/Chrysler, ökar sitt kapital med över 80 miljarder kronor. Det kapitalet underlättar FCA:s mycket ambitiösa expansionsplaner hos Alfa RomeoMaserati och Jeep. Koncernchefen Sergio Marchionne har försäljningsmål (+50 procent) som ska uppnås med ett kraftigt utökat modellprogram och då behöver det investeras i produktutveckling. Om det nu blir av, Marchionne har haft storstilade planer förut för inte minst Alfa Romeo.

 

UPPDATERING:

När handeln startade steg aktiekursen till som mest 61 dollar, en ökning med 17 procent. De som lyckats teckna för introduktionspriset 52 dollar gjorde alltså en bra vinst.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.