Hoppa till innehåll
Recharge

Folkets bil från VW – här är den och så blir priset

Nya ID. EVERY1 slår sig in i instegssegmentet med ett pris som inte kommer gå att blunda för. Är ”bilen för alla” även en ny favorit för dig?

John Sempill

Här är bilen som ska sätta Volkswagen på rätt spår igen. På den livesända lanseringen av lilla ID. EVERY1 under onsdagen var det just detta som företagets vd Thomas Schäfer tryckte på – nämligen att hitta tillbaka till essensen av Volkswagen. Att bli folkets bil på nytt. 

Ut på scenen rullade en charmig, liten konceptbil vid namn ID. EVERY1. Med strålkastare som både påminner om ögon och de runda lyktorna hos Golf MkI, är den nya instegsbilen ID. EVERY1 en ‘approachable’ modell för alla. Det understryker de även i presentationsmaterialet – som en andrabil, en pendlarbil eller vardagsbil.

Volkswagen ID. EVERY1 bakifrån.
Designspråket omsluter hela bilen och baklyktorna bär med sig ”ögonformen” från fronten. Konceptbilen har en toppfart på 130 km/h och drivs av en nyutvecklad elmotor på 95 hk (70 kW). Räckvidden uppges till minst 250 kilometer. Foto: Volkswagen

– ID. EVERY1 representerar den sista pusselbiten på vår väg till det bredaste modellutbudet i volymsegmentet, säger Thomas Schäfer, vd för märket Volkswagen, enligt ett pressmeddelande.

– Därefter erbjuder vi varje kund rätt bil med rätt drivning – inklusive prisvärd, helt eldriven instegsmobilitet. Vår ambition är att vara världens tekniskt ledande högvolymstillverkare senast år 2030. Och som ett varumärke för alla – precis som du förväntar dig av Volkswagen.

Så mycket kostar nya ID. EVERY1

Bilen som ska få VW ”på fötter igen” presenteras i sin produktionsversion under 2027 till ett pris kring 20 000 euro. 

Volkswagen ID. EVERY1 interiör.
Avskalat men välkomnande. Golf MkI-vibbar, deluxe. Foto: Volkswagen

Innan nya ID. EVERY1 dyker upp får vi nöja oss med ID. 2all, som ska rulla in under 2026 till ett pris kring 25 000 euro.

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Volkswagen

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.