Genom att utveckla en ny typ av kolfiberväv som är vit istället för svart har Koenigsegg skapat sin mest unika modell hittills: Trevita. I solljus skimrar karossen som om den vore beströdd med med miljontals diamanter. Unik? Jo, Trevita ska bara byggas i tre exemplar.
Man ska titta på karossen i solljus, då framträder den skimrande effekten i kolfiberväven. Trevita är precis som den låter: vit och ska bara byggas i tre exemplar. KLICKA FÖR STÖRRE
Vi har inte fått det bekräftat ännu, men räkna med att den nya specialmodellen ”Trevita” blir dragplåstret i Koenigseggs monter på Frankfurt-salongen, som öppnar i nästa vecka. Namnet Trevita är en sammanslagning av de svenska orden tre och vita, vilket står för att bilen är vit och den ska bara byggas i tre exemplar!
Genom att utveckla en ny typ av kolfiberväv – arbetet gör för övrigt i Ängelholm hos Koenigsegg – har man lyckats skapa intrycket av en diamantbeströdd yta som skimrar som en silvervit stjärnhimmel när den hamnar i solen. Kolfiberväven förses sedan med sin epoxiplast i sedvanlig ordning efter att den klippts och lagts i sin gjutform och hamnat i autoklaven, där trycket sänks och härdningsprocessen startar – precis som vanligt.
Istället för en lackerad, svartrutig kolfiberväv har Trevita en silvervit struktur. Snyggt och mycket exklusivt, eftersom endast tre exemplar ska byggas. KLICKA FÖR STÖRRE
Eftersom man redan från början bestämt sig för att bara bygga tre exemplar av Trevita blir det den mest unika modellen hittills. Modellen utmärks i övrigt från en ”vanlig” CCXR genom att vara standardutrustad med en speciell bakvinge, rattpaddlar, sportavgassystem, keramiska bromsar, hydraulisk chassilyft (för att undvika elaka fartgupp och trottoarkanter), däcktrycksövervakning, speciell instrumentering och krockkkuddar.




