Audi och BMW tävlar med varandra om att bli först med laserstrålkastare – och nu ger sig också Mercedes in i ljuskriget. Här handlar det dock inte om laserljus, utan om en teknik som kallas LED Multibeam.
Bilden här ovan visar den ansiktslyfta versionen av Mercedes CLS, som vi har visat spionbilder på tidigare. Nu väljer Mercedes alltså att släppa en teaserbild på CLS facelift och där kan vi också se de nya strålkastarna.
LED Multibeam består av fyra LED-ljusmoduler med 24 ljusenheter. En kamera i vindrutan filmar vägen framför bilen, och anpassar sedan strålkastarna 100 gånger per sekund för att inte blända mötande bilister.
Alla ljusenheter kan aktiveras helt individuellt för att skapa en optimal ljusbild för varje tillfälle. Enligt Mercedes ger LED Multibeam-systemet drygt 20 procent mer ljus än tidigare.
Spionbilder: Mercedes uppdaterar CLS

LED Multibeam-strålkastarna har också fyra lampor som kan vridas utåt tolv grader. Lamporna kan dessutom sättas i ett särskilt ”rondelläge” där området till vänster och höger om bilen blir bättre belyst när föraren närmar sig en rondell. Positionen hämtas från navigationssystemet. Kameran i vindrutan vet när bilen närmar sig en kurva och kan därefter vrida på strålkastarna redan innan föraren börjat vrida på ratten.
”Med Multibeam LED-tekniken kan strålkastarna reagera ännu snabbare, mer precist och helt individuellt beroende på trafiken. Dessutom finns fler funktioner som föraren märker direkt, bland annat en kamera som förutser kurvor”, säger Thomas Weber, styrelseledamot i Daimler AG med ansvar för forskning och utveckling.
Läs också: BMW:s nya laserljus med adaptiv ljusbild – video
Läs också: BMW slår Audi på fingrarna – först med laserstrålkastare
Läs också: Audi R8 LMX med världens första laserljus
Läs också: Audi Sport quattro laserlight concept med unikt laserljus



