Det börjar närma sig premiär för ersättaren till Mercedes SLS AMG. I april visade Mercedes de första interiörbilderna på AMG GT, som modellen ska heta, och i maj fick vi se fler detaljer i en Youtubefilm.
Nu kommer nästa pusselbit: Mercedes-AMG GT förses med en helt nyutvecklad V8-motor på 4,0 liter. Motorn heter M178 och får, som modet föreskriver, överladdning i form av två turboaggregat från Borg Warner. Som vi ser har Mercedes valt att placera de dubbla turboaggregaten på toppen av motorn där avgasportarna sitter. Insugen sitter alltså på utsidan av topplocken, för övrigt samma princip som BMW använder på sin V8-motor med dubbla turboaggregat.
I Mercedes-AMG GT får den nya V8-motorn 496 hästkrafter vid 6.250 r/min och 650 Nm vid 4.750 r/min. Motorn levererar alltså betydligt mer effekt per liter än den gamla 6,2-litersmotorn, men om den också låter lika mysigt återstår att se (och höra).
Mercedes hävdar att man hämtat en del av tekniken i den nya V8-motorn M178 från Formel 1-avdelningen. Ett exempel är cylinderväggarna som behandlats av nanokomponenter för att minimera friktionen. V8-motorn får också sänkt tyngdpunkt med 55 millimeter jämfört med den utgående 6,2-litersmotorn.
Turbomotorer kan ibland få sämre gasrespons än motsvarande sugmotor, men här har Mercedes försökt minska turbofördröjningen genom att bättre styra och förkorta luftflödet in till turboaggregaten. Laddluftkylarna är luft/vatten och rätt skrymmande, ska bli intressant att se hur Mercedes packar samma motor i andra modeller.
Efter Mercedes-AMG GT dyker V8-motorn också upp i fler AMG-modeller, bland annat nya C 63 AMG.
Läs också: Nästa Mercedes C 63 AMG får turbomotor
Läs också: Mercedes-AMG GT – första officiella bilderna
Läs också: Mercedes smygvisar nya AMG GT i ny Youtube-film



