Hoppa till innehåll
Recharge

Nio får nya batterier med snabbare laddning

Nio har satsat på snabba batteribyten mot en relativt långsam laddning i sina bilar. Ett nytt batteri ändrar nu på den saken – så blir hastigheten.

Som enda elbilsmärke satsar Nio på ett nät av så kallade Power Swap-stationer dit Nioförarna åker med sitt urladdade batteri och får ett annat, redan laddat, på fem minuter. Men de som av olika anledningar snabbladdar sin Nio, alltså som vilken annan elbil som helst, har fått hålla till godo med en åtminstone för prisklassen låg effektsiffra.

Även för den senast presenterade Nio ET5 Touring redovisar man 140 kW för 75 kWh-batteriet och beskedliga 125 kW för 100 kWh-batteriet. Det senare är exakt halva effekten jämfört med konkurrenten Tesla Model 3 Long Range.

Men det går fort i elbilsvärlden och redan nu, 8–9 månader sedan de första Niobilarna registrerades i landet, får vi av Nio reda på att nya batterier från en ny leverantör har satts i produktion. Det här lät spännande och därför har vi frågat Nios PR-chef i Sverige, Gustaf Sjöholm, mer om saken.

Auto motor & sport erfar att ni har ett bättre batteri på gång, från en ny tillverkare som möjliggör en snabbare DC-laddning för både 75- och 100 kWh-batteriet, stämmer det?

– Vi släpper nu en ny typ av batterier till alla svenska användare som har Battery-as-a-Service (BaaS, dvs batterihyra) eller Nio Subscription (dvs prenumeration på både bil och batteri) med 100 kWh, säger Gustaf Sjöholm.

– Den användare som noterar en snabbare snabbladdningshastighet (180 kW) har vid sitt senaste batteribyte fått ett av de nya batterierna. Det här är en av fördelarna med Battery-as-a-Service, att ta del av löpande uppgraderingar och på så vis uppleva hur bilen blir bättre med tiden. Samtidigt kan man känna sig trygg med att ha tillgång till ett batteri i optimalt skick.

Vilka blir det första kunderna att dra nytta av det nya batteriet?

– Nya NIO ET5 Touring (som når svenska användare från och med den 9 oktober) levereras med de nya 100 kWh-batterierna. Alla Nio-modeller som tillverkas från och med nu kommer att ha den nya typen av batterier.

En röd bil står parkerad i en garage. (AI text)
Nio uppgraderar. Dels matas bilarna med en nyare generation batterier och dels sker bytet någon minut snabbare på de nya Power Swap-stationerna 3.0 (ej på bilden). Foto: Mikael Johnsson

Man kan alltså konstatera att Niobilarna blir mer konkurrenskraftiga nu vad gäller laddtider och att detta även gäller den befintliga vagnparken i takt med att de byter till sig de nya batterierna. Men den som i stället köpt sin Nio inklusive batteri kan nog hålla sig för skratt. För har man en gång köpt bilen så har man valt linje och kan inte ta del av den nya batteritekniken som nu blir verklighet. Enligt Nio är det dock en mindre andel som valt detta alternativ hittills.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.