Hur ska man synas och höras i mediabruset? Skrika högst? Nej, för ett relativt litet varumärke som Nissan är det inget alternativ. Istället har man varit duktiga på att vara annorlunda och skapa personliga bilmodeller som Qashqai, Juke, Leaf och inte minst GT-R.
Även inom motorsporten har Nissan prövat nya vägar, bland annat genom föra in den tv-spelande generationen via Nissan PlayStation GT Academy. Den spetsnosade Deltawing testkördes på 24-timmars Le Mans och de idéerna kan omsättas till en gatmodell med namnet Nissan BladeGlider.
Men parallellt med sina övriga satsningar inom motorsporten vill Nissan återigen pröva lyckan på Le Mans. Förberedelserna tar lång tid men i fredags meddelades officiellt att Nissan återvänder till Le Mans nästa år med en ”riktig” bil i kungaklassen LMP1. Därmed blir det alltså minst fyra stora fabriksteam som tävlar i LMP1 nästa år, 2015.
Precis som med årets reglemente för Formel 1 är det ”energieffektivitet” som är ledordet för reglerna inom sportvagnsracingen. Bromskraftsåtervinningen ger extra kraft och rätt utnyttjad kan den fälla avgörandet. Den tekniska utmaningen har triggat Nissans ingenjörer och man har en hög svansföring direkt från start – målet är att vinna Le Mans.
Nissan vill vara annorlunda med sin LMP1-bil för Le Mans men riktigt hur avslöjas inte. Nissan GT-R LM Nismo får ännu så länge bara skönjas under den svarta duken. Det kan ju vara en synvilla, men det ser faktiskt ut som om Nissan GT-R LM Nismo är en öppen sportvagn. Årets race på Le Mans körs lördag–söndag 14–15 juni och i LMP1 tävlar förutom Audi R18 TDI Hybrid och Toyota TS040 med 1.000 hk även Porsche med sin nya 919 Hybrid.

