
Det har varit många
rykten på nätet om det stora ansiktslyftet av Hyundai Genesis Coupe. Några bilder på
”faceliftet” som påstods vara äkta har i efterhand visat sig vara manipulerade
med photoshop. Dessutom cirkulerar ihärdiga rykten – speciellt efter alla de
specialbyggen som Hyundai visade upp på SEMA-showen i Las Vegas – om ett mera
potent motoralternativ.
Uppenbarligen har
Hyundai känt sig tvingade att visa upp åtminstone något för att stilla
ryktesspridningen och det gör man på sin egen blogg ”blog.hyundai.com”. Det
finns ingen engelsk version men om vi kör sajten i Googles översättningsprogram
kan vi utläsa att någon typ av premiärvisning ska ske nu på lördag, 12
november. Tidigare uppgifter har pekat ut Detroitsalongen i början av januari
som premiärplats.
Det återstår att se
hur mycket Hyundai tänker visa upp av den ansiktslyfta Genesis Coupe men man
bjuder i alla fall på två bilder av bilen som i USA ska säljas som årsmodell 2013. Vi får en beskuren bild av fronten
och en ungefär lika hårt beskuren bild av aktern. Inte oväntat blir tydligare ”familjedrag”
där vi ser släktskapet med till exempel Veloster och i40.

I Sverige säljs den
begränsade tilldelningen av Hyundai Genesis Coupe som antingen Coupe 2,0T Sport
(213 hk, med manuell låda) eller Genesis Coupe 3,8 V6 GT (303 hk, med
automatlåda). Se Fredrik Huldts provkörning av V6-modellen genom att klicka på länken.
I USA har Hyundai
redan uppdaterat V6-motorn på 3,8 liter i Genesis sedan (som inte säljs i
Sverige och bara importerats sparsamt till Europa – tråkigt nog). V6:an sägs vara helt ny
förutom själva motorblocket och har bland annat fått direktinsprutning och mera avancerad
ventilstyrning. Effekten i USA på den uppdaterade V6:an anges till 338 hk och 395 Nm och dessa 35 extra
hästkrafter förväntas också dyka upp i Genesis Coupe när den lanseras i USA och
Europa.
Efter de olika
versioner som tuners i USA byggde till SEMA-showen i Las Vegas ryktas det även
om en kompressormatad V6:a till Genesis Coupé. Några tuners har helt enkelt
lyft ner den stora 5,0-liters V8:an från Genesis sedan R-Spec på 435 hk och den
får plats – men vågar Hyundai göra samma sak? Vi är mera tveksamma till V8:an,
men visst vore det trevligt med en kompressormatad V6:a?
