Att värma upp luften i kupén i en elbil kostar mycket energi. Det är därför man kan sänka förbrukningen och förlänga räckvidden märkbart genom att dra ner temperaturen och kompensera med ratt- och stolsvärme.
Den mer effektiva elmotorn ger inte lika mycket överskottsvärme som en bensindriven förbränningsmotor. Men lite värme avger trots allt både motor och batteri i en elbil, och det utnyttjar Mercedes nya värmepump som har premiär i elbilen GLB. Pumpen kan också bättre återutnyttja den värme som finns i kupéluften.
Enligt Mercedes-Benz ska den nya värmepumpen vara dubbelt så effektiv som en konventionell värmepump och därmed minska elförbrukningen. Det gör också att kupén blir varm dubbelt så snabbt.
GLB är även utrustad med en ny film på rutorna som minskar värmeförlusterna.

Rymligare än EQB
Mercedes-Benz lovar också att nya GLB blir rymligare än den föregående generationen EQB. GLB kommer att säljas med fem eller sju säten. I den sjusitsiga versionen kommer den sista sätesraden att vara både skjut- och vinklingsbar för att ge ökad komfort. Funktionen kan också göra att lastutrymmet maximeras.
Nya Mercedes-Benz GLB har världspremiär den 8 december 2025.
