Undersökning: Vad tycker du om nya Passat?
Till en kommande artikel i tidningen vill vi veta vad du tycker om nya Passat; design, motorer och infriade förväntningar.
Svara på vår undersökning här!
Passat är en mycket viktig modell för Volkswagen, inte minst på den svenska marknaden, och lanseringen av den nya generationen i Berlin var välbesökt. Bland nyheterna finns lägre vikt, smarta tillval som gör bilen mer uppkopplad och en försiktigt förnyad design.
Just tillvalen är extra intressanta: Volkswagen Passat går nu att beställa med utrustning som för några år sedan enbart fanns i lyxbilar. Tyska auto motor und sport uttrycker det som att ”Passat knackar på dörren till överklassen” när den lanseras i höst.
Volkswagen Passat får till exempel digitala instrument, head up-display som visar viktig information direkt i vindrutan och adaptiv farthållare som klarar kökörning. Dessutom går nya Passat att beställa med parkeringshjälp och Trailer Assist som underlättar vid släpkörning.
Tillvalslistan visar tydligt att Volkswagen Passat blir allt mindre ”folkbil” och att Volkswagen istället vill positionera bilen som en lyxig utmanare i premiumklassen – naturligtvis utan att krocka med Audi. Istället är det Skoda som får ta hand om köparna som söker en billigare bil.
Under perioden 2009–2013 minskade bilförsäljningen i Europa med 15 procent, enligt Automotive News. Marknadsandelen för mellanklassen minskade från 48 till 44 procent medan premiumklassen ökade från 13 till 17 procent. Därför är det inte konstigt att Volkswagen nu vill att Passat ska uppfattas som ”mer premium”.

Anledningen är alltså att mellanklassen, där Volkswagen Passat ingår, inte längre är lika populär som tidigare. På den svenska marknaden säljs fortfarande en hel del mellanklassbilar men i Kina, USA och Ryssland går marknaden alltmer mot kompakta suvar och crossovers.
Redan hösten 2012 skrev vi om att mellanklassen backar ordentligt ute i Europa. Den ekonomiska krisen har fått många att byta till en mindre bil. Då märker bilköparna också att en Volkswagen Polo eller Golf fungerar bra som ersättare till en Passat, utom kanske när hela familjen ska åka packas in för en långsemester.
Men många som tidigare körde en mellanklassbil går också upp till en suv – köparna uppskattar den uppkäftiga designen och den högre sittpositionen.
I Sverige ligger försäljningen av mellanklassen fortfarande relativt stabilt, men siffrorna är svåra att jämföra eftersom klassen ständigt utvecklas. Volkswagen Passat är också ett av få undantag där försäljningen faktiskt ökat från 1996 till 2011.
Så mellanklassen är fortfarande långt ifrån död, även om biltillverkarna får allt svårare att tjäna pengar på billiga bilar. I det avseendet har Volkswagen två stora fördelar med nya Passat: dels bygger bilen på koncernens MQB-teknik – en bygglåda med ”färdiga delar” som också sprids till Seat, Skoda och Audi. Därmed minskar kostnaderna. Och dels försöker Volkswagen alltså marknadsföra nya Passat som en exklusivare bil med lyxiga tillval, vilket ökar försäljningsmarginalen.
Volkswagen är inte ensamma om att positionera om sina storsäljare för att bli lyxigare. Volvo planerar just nu att skrota modellnamnet V70 och ersätta det med V90, för att markera att den nya modellen blir lyxigare.
Läs också: Är mellanklassen på väg att dö?
