
Mercedes har än en gång låtit ingenjörerna på AMG-divisionen löpa linan ut och skapa en Black Series-version av SLS-modellen.
De tidigare Black Series-modellerna har framför allt fått en rejäl bantningskur, och det gäller även för SLS AMG. Frontsplittern, sidokjolarna och diffusorn består numera av kolfiber. Avgassystemet tillverkas i titan och är 13 kilo lättare än standardsystemet. Infotainmentsystemet Comand har kastats ut, vilket sparar sex kilo, och allt detta gör att tjänstevikten ligger på 1.550 kilo – 70 kilo lättare än standardversionen.
Som om inte det vore nog höjs varvtalsstoppet till 8.000 r/min. Effekten ökar till 631 hästar men vridmomentet minskar (!) till 635 Nm. Accelerationen till 100 km/h går nu på 3,6 sekunder och toppfarten ligger på 315 km/h. Köpare av Mercedes SLS AMG lär inte bry sig särskilt mycket om förbrukningen, men siffran är 13,7 l/100 km.
Mercedes SLS AMG Black Series hämtar en del detaljer från GT3-versionen. Det betyder bland annat att keramiska bromsar ä standard och att spårvidden breddats med 20 millimeter fram och 24 millimeter bak.
Som tillval finns ett aerodynamikpaket med justerbar bakvinge som ska ge mer downforce och bättre stabilitet i hög fart. Sportfjädring, launch control och elektronisk diffbroms ingår i priset, liksom sportstolar (som är 15 kilo lättare än standardstolarna) och sportratt i Alcantara. Priset hamnar en bra bit över två miljoner kronor.