Polestars kronologiska namngivning riskerar att bli förvirrande när företagsledningen tvingas prioritera volymmodeller före mer exklusiva bilar – sjuan ska komma före sexan. Dessutom kom Polestar 3 och Polestar 4 nästan samtidigt på grund av försening av trean.
Tidningen Autocar intervjuade nyligen Polestars nye vd Michael Lohscheller på bilmässan i München och fick veta att företagsledningen beslutat att skjuta på lanseringen av cabben Polestar 6 – en öppen version av Taycan-konkurrenten Polestar 5.
Läs även: Polestar 7: sportiga storsäljaren som ska ta märket till nästa nivå
Polestar 7 ersätter Polestar 2, men blir inte lik
Detta ger Polestar möjlighet att koncentrera sig på att få ut Polestar 7, märkets nästa volymmodell efter halvkombin Polestar 2. Polestar 7 blir en kompakt stads-SUV, eller crossover, som biltypen också kallas.
Lohscheller säger att han räknar med att Polestar 7 ska locka yngre kunder. Han berättar att designen skulle blir ”väldigt annorlunda” än Polestars nuvarande modeller och mer suvaktig.
– Men samtidigt kommer Polestar 7 att vara framträdande och verkligen sticka ut på det sätt som 5:an sticker ut från konkurrerande sedaner, säger Michael Lohscheller.
Tanken är att behålla den skandinaviska renheten, men samtidigt tona ner det minimalistiska uttrycket och göra designen mer uttrycksfull.
Men inte bara det. Polestar 7 ska också vara sportig och klimatvänlig.
– Den kommer att ha hela Polestar-DNA:t med rätt köregenskaper och chassijustering. Vi kommer att sammanföra alla dessa idéer på ett hållbart sätt, avslutar han.
Läs även: Lilla Polestar 7 ska bli räddningen – ny volymmodell