

Efter lanseringen av nya 911 Carrera och Carrera S följer naturligtvis fler versioner. GT3-modellen lanseras 2013 och Porsche överväger just nu om den ska få manuell låda eller en automatlåda. Projektchefen för Porsche 911, August Achleitner, uppger till Inside Line att enbart en växellåda ska erbjudas. Bara 30 procent av 911-köparna väljer manuell låda.
”När vi lanserade 911 Turbo S erbjöd vi ingen manuell låda, men vi har inte fått ett enda klagomål”, säger han till Inside Line.
Samtidigt påstår en av våra säkra källor att beslutet om PDK-lådan i GT3, GT2 och GT2 RS inte alls är taget. Porsche har stort fokus på att sänka vikten, och inte bara öka toppeffekten. PDK-lådan ökar vikten med drygt 50 kilo. Den 7-växlade manuell lådan från 991 Carrera, eller en robotiserad låda, är betydligt lättare – Lamborghini valde till exempel robotlådan vid utvecklingen av Aventador.

Det kommer fler nyheter som lär få märkesentusiasterna att reagera. En säker källa uppger till auto motor & sport att Porsche utvecklat en åttacylindrig prototypmotor där de fyra cylindrarna i mitten kan stängas av för att spara bränsle och framför allt sänka utsläppen. Cylinderavstängningen ska fungera ungefär som i V8-motorerna som sitter i Audi S6/S7/S8 samt Mercedes AMG-modeller.
Nuvarande, ”gamla” GT2-motorn måste ha en stor fläkt som blåser ut friskluft i avgasrören för att få rätt emissioner. Utan det systemet skulle motorn inte gå att miljöcertifiera. Med åtta cylindrar och cylinderavstängning ökar möjligheten att få en renare motor som klarar EU-kraven. Beslutet om det blir åtta eller sex cylindrar i boxermotorn är inte taget ännu.
Tidigare rapporterade vi även om att kommande Porsche 911 Turbo kan få trippelturbo för att öka effekten. Men detta går tvärt emot Porsches mål att sänka vikten istället för att öka toppeffekten. Klart är att Turbomodellen får två turboaggregat, som i 997-modellen, men snart kan aggregaten placeras framför drivaxlarna – alltså i princip under baksätet.
Det är ännu inte känt om systemet med turboaggregat framför drivaxeln hamnar på Turbomodellen eller enbart på värstingmodellen GT2. Placeringen skulle ge bättre viktfördelning och därmed en balans som närmar sig en mittmotorbil, men frågan är om den typiska baktunga 911-balansen då går förlorad?

För att ytterligare förbättra balansen jobbar Porsche på en växellåda som använder kugghjul för att förlänga avståndet mellan centrum på kronhjulet (diffen) och uttaget för drivaxlarna. Då kan motorn förflyttas längre in mot centrum och bilen får en bättre viktfördelning.
Och det slutar inte där: August Achleitner bekräftar att även GT3- och GT2-versionerna får den nya elektromekaniska styrningen från 991 Carrera, som fått en del kritik eftersom känslan inte riktigt når upp till styrkänslan i föregångaren 997.
”Det nya systemet tar bara bort feedback som du ändå inte behöver. Alla våra racingförare föredrar elservon”, säger han.