Hoppa till innehåll

Porsche GT3 kan få boxeråtta och PDK-låda

Porsche släpper GT3-versionen av nya 911 inom ett år – och nu ryktas det att boxersexan ersätts med en åttacylindrig motor som får cylinderavstängning. Enligt källor till auto motor & sport kan dessutom den manuella lådan ersättas med PDK eller en robotlåda. Vad tycker du: rätt eller fel?

Porsche GT3 kan få boxeråtta och PDK-låda
Ryktesspridningen inför nästa Porsche 911 GT3 och GT2 är enorm. Trippelturbo i GT2 eller inte? Manuell, PDK- eller robotlåda? Boxeråtta eller boxersexa? Och så elservon från 991 Carrera. Läs mer här nedan.
Porsche GT3 kan få boxeråtta och PDK-låda
I nummer 4/2012 kör vi ”gamlingen” 997 mot nykomlingen 991. Klicka för att läsa mer!

Efter lanseringen av nya 911 Carrera och Carrera S följer naturligtvis fler versioner. GT3-modellen lanseras 2013 och Porsche överväger just nu om den ska få manuell låda eller en automatlåda. Projektchefen för Porsche 911, August Achleitner, uppger till Inside Line att enbart en växellåda ska erbjudas. Bara 30 procent av 911-köparna väljer manuell låda.

”När vi lanserade 911 Turbo S erbjöd vi ingen manuell låda, men vi har inte fått ett enda klagomål”, säger han till Inside Line.

Samtidigt påstår en av våra säkra källor att beslutet om PDK-lådan i GT3, GT2 och GT2 RS inte alls är taget. Porsche har stort fokus på att sänka vikten, och inte bara öka toppeffekten. PDK-lådan ökar vikten med drygt 50 kilo. Den 7-växlade manuell lådan från 991 Carrera, eller en robotiserad låda, är betydligt lättare – Lamborghini valde till exempel robotlådan vid utvecklingen av Aventador.

Porsche GT3 kan få boxeråtta och PDK-låda
Här funderar Porsche på att klämma ned en åttacylindrig boxermotor i nya GT3-modellen. Och det får plats, enligt vår källa. Att åstadkomma fyra liters slagvolym på sex cylindrar kräver väldigt stor kolvdiameter. Att gå över till åtta cylindrar med mindre kolvdiameter innebär att längden inte behöver öka så mycket.

Det kommer fler nyheter som lär få märkesentusiasterna att reagera. En säker källa uppger till auto motor & sport att Porsche utvecklat en åttacylindrig prototypmotor där de fyra cylindrarna i mitten kan stängas av för att spara bränsle och framför allt sänka utsläppen. Cylinderavstängningen ska fungera ungefär som i V8-motorerna som sitter i Audi S6/S7/S8 samt Mercedes AMG-modeller. 

Nuvarande, ”gamla” GT2-motorn måste ha en stor fläkt som blåser ut friskluft i avgasrören för att få rätt emissioner. Utan det systemet skulle motorn inte gå att miljöcertifiera. Med åtta cylindrar och cylinderavstängning ökar möjligheten att få en renare motor som klarar EU-kraven. Beslutet om det blir åtta eller sex cylindrar i boxermotorn är inte taget ännu.

Tidigare rapporterade vi även om att kommande Porsche 911 Turbo kan få trippelturbo för att öka effekten. Men detta går tvärt emot Porsches mål att sänka vikten istället för att öka toppeffekten. Klart är att Turbomodellen får två turboaggregat, som i 997-modellen, men snart kan aggregaten placeras framför drivaxlarna – alltså i princip under baksätet.

Det är ännu inte känt om systemet med turboaggregat framför drivaxeln hamnar på Turbomodellen eller enbart på värstingmodellen GT2. Placeringen skulle ge bättre viktfördelning och därmed en balans som närmar sig en mittmotorbil, men frågan är om den typiska baktunga 911-balansen då går förlorad? 

Porsche GT3 kan få boxeråtta och PDK-låda
Elservostyrningen från 991 Carrera hamnar förmodligen även i GT3-modellen. Projektchefen försvarar systemet med att det ”bara tar bort den styrkänsla du inte behöver”.

För att ytterligare förbättra balansen jobbar Porsche på en växellåda som använder kugghjul för att förlänga avståndet mellan centrum på kronhjulet (diffen) och uttaget för drivaxlarna. Då kan motorn förflyttas längre in mot centrum och bilen får en bättre viktfördelning. 

Och det slutar inte där: August Achleitner bekräftar att även GT3- och GT2-versionerna får den nya elektromekaniska styrningen från 991 Carrera, som fått en del kritik eftersom känslan inte riktigt når upp till styrkänslan i föregångaren 997.

”Det nya systemet tar bara bort feedback som du ändå inte behöver. Alla våra racingförare föredrar elservon”, säger han.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.