Efter snart tre år på marknaden är det dags för en rejäl uppdatering av Volkswagen ID. 3. När bilen kom fick den kritik för krånglande operativsystem och plastig inredning. Det har Volkswagen fixat till, dessutom har du putsat lite på bilens utseende – som ju hör till vid en facelift.
I kupén har flera plastytor som känts billiga har byts ut och bilen ska upplevas mer som ID. 4 och ID. 5. Armstödet har blivit större och dörrsidorna har gjorts om och kläds med samma tyg som sätena.
Led-belysning i kupén kan skifta i tio olika färger. I mittkonsolen finns dubbla USB-C-uttag med 45 watts laddning per uttag.

Operativsystemet uppgraderas rejält så att det ska reagera snabbare och menyerna har förenklats. 12-tums infotainmentskärm blir standard. Den som beställer HUD (head-up-display) kan få ”augmented reality”-visning, precis som i ID.4/ID.5. Det har tillkommit en funktion för ruttplanering.
Volkswagen har även putsat på bilens yttre. En sänkning med 6 mm, ny stötfångare fram och ett nytt luftintag som kan stängas för lägre luftmotstånd ska sänka elförbrukningen. Luftmotståndet är 0,2635 Cw.
Genom att ta bort det svarta partiet under vindrutan ser motorhuven något längre ut. Lättast känns den nya versionen igen på nya lyktor fram och bak.



Nya Volkswagen ID. 3 har samma drivlinor som tidigare med 204 hästars elmotor och batteri på 58 eller 77 kWh. Räckvidden anges till 426 respektive 546 km. Det stora batteriet kan laddas med upp till 170 kW. Bilen har stöd för Plug & Charge, det vill säga att laddaren känner igen bilen så att man slipper använda laddbricka.
En fyrhjulsdriven GTX-version väntas lanseras under året.

