Det är fullständigt naturligt att falla för en skönhet, och varför då inte nya Audi A5/S5? Audi frestar våra sinnen med en fyrsitsig cabriolet där suffletten öppnar på 15 sekunder. Snålaste bensinmotorn i A5 är 2,0 TFSI som ger 211 hk men inte drar mer än 6,8 l/100 km. I S5 är det den nya kompressormatade V6-motorn som huserar, ger 333 hk och drar 9,6 l/100 km.
I toppmodellen S5 Cabriolet är det den nya kompressormatade V6-motorn som huserar. Stark och snål, på samma gång. KLICKA FÖR STÖRRE
När det gäller S5 Cabriolet får vi tänka om lite. Nu är det inte längre en sugmotor med åtta cylindrar som används utan en bränsleeffektiv, kompressormatad V6-maskin på 333 hk och ett massivt vrid på 440 Nm från 2.900-5.300 rpm. Trots att S5 Cabriolet pinnar iväg från 0 till 100 km/h på bara 5,6 sekunder – toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h – så drar inte motorn mer än 9,6 l/100 km.
Den som inte vill ha S-portmodellen av nya Audis nya Cabriolet behöver dock inte vara missnöjd. Det finns två stycken fyrcylindriga versioner av 2,0 TFSI att välja på till A5 Cabriolet med antingen 180 eller 211 hk i toppeffekt. Starkast är V6:an på 3,2 liter och 265 hk/330 Nm.
Audi breddar sitt program av cabrioletmodeller. Här är nya A5/S5 och snart lär vi även få se fler cabmodeller. KLICKA FÖR STÖRRE
Den som föredrar diesel som bränsle har två V6:or på programmet med antingen 2,7 eller 3,0 liters motorvolym, som ger 190 hk/400 Nm respektive 240 hk/500 Nm. Faktadetaljerna finns i rutan nedtill på sidan.
Tre olika transmissioner finns att välja på. Sexväxlad manuell låda, steglös Multitronic eller den nya sjustegade S-tronic med dubbelkoppling. Den som väljer 3,0 TDI eller någon av de två fyrcylindriga bensinmotorerna kan även välja till quattro, Audis fyrhjulsdrift.
Som på tidigare modeller är quattrosystemet satt med en grundinställning på 40/60 mellan framaxel och bakaxel. Sportdifferentialen i bakaxeln kan dessutom distribuera kraften till det bakhjul som har bäst grepp eller behöver användas för att stabilisera bilen. Enligt Audi innebär kombinationen av fyrhjulsdrift och sportdifferentialen att man förbättrar stabiliteten markant och förbättrar tendenserna till både över- och understyrning.
Audi A5/S5 har ett baksäte för bara två personer, men det är relativt rymligt för benen tack vare den långa hjulbasen. KLICKA FÖR STÖRRE
Hjulupphängningen känner vi igen från vanliga A5/S5 med multilänkage både fram och bak, länkarmarna är tillverkade i aluminium. 16- och 17-tums fälgar är standard men den som så önskar kan får sportfälgar från quattro GmbH i dimensionerna 18, 19 och 20 tum. Bilens chassikaraktär kan ställas i tre lägen: komfort, standard och dynamisk – då förändras styrrespons, växlingslägen och trottelrespons.
De som väljer till MMI-navigationssystemet får dessutom ett fjärde läge som ger individuell möjlighet att programmera egna inställningar.
Som tillval finns även S-line sportpaket med hårdare fjädring och 10 millimeter sänkning, samt 245/40-däck på 18-tumsfälgar. S-line exteriörpaket ska förstärka bilens utseende, som det heter.
Inredningen känns igen från vanliga A5/S5 och här är det inga större förändringar. Mer än vindrufset, förstås. KLICKA FÖR STÖRRE
Tillbehörslistan är lång och den som så önskar kan lägga till Bang & Olufsen billjudanläggning, digital-tv, dab-radio, extra hårddisk för mp3-musik, adaptiv farthållare, filbytesvarning, sidovarningssystem för "döda-vinkeln" och en bakre kamera som hjälper till vid fickparkering. Den som inte är nöjd med stolarna har flera alternativ att välja mellan, även uppvärmning i nacken med luft och små fläktar som kyler när det blir för svettigt mellan skinkorna. Audi har tänkt på allt.
Ska man titta på de lite mera praktiska detaljerna – även om magkänslan redan säger "köp!" – så har A5/S5 en del goda argument. Suffletten fälls ihop så effektivt att den även nedfälld lämnar ett bagageutrymme på 320 liter – vilket är mycket i det här segmentet. Fäller man ner baksätesryggen får det faktiskt plats 750 liter, bra att veta på väg till det stora möbelvaruhuset med fyra bokstäver. Suffletten fälls ner på 15 sekunder och går upp igen på 17. Automatisk stängning/öppning är standard. Det finns dessutom en "acoustic top" som tillval där Audi hävdar att ljuddämpningen är nästan lika effektiv som hos en hardtop.

















