Hoppa till innehåll

Richard Göransson på pallen i VLN på Nürburgring

Richard Göransson körde in på en andraplats i helgens VLN-tävling på Nürburgring. Svensken delade en Schubert Motors-preparerad BMW Z4 med Claudia Hürtgen och Stian Sorlie. Richard Göransson klar för start Tävlingen kördes över fyra timmar och är en uppvärmning för teamet inför Nürburgring 24-timmars om två veckor.– Jag är hur nöjd som helst! Det var […]

Richard Göransson körde in på en andraplats i helgens VLN-tävling på Nürburgring. Svensken delade en Schubert Motors-preparerad BMW Z4 med Claudia Hürtgen och Stian Sorlie.

Richard Göransson på pallen i VLN på Nürburgring

Richard Göransson klar för start

Tävlingen kördes över fyra timmar och är en uppvärmning för teamet inför Nürburgring 24-timmars om två veckor.
– Jag är hur nöjd som helst! Det var en riktigt bra tävling och en perfekt uppvärmning inför 24-timmarstävlingen, säger Göransson.
Teamet startade från pole position och slutade på andra plats, 19 sekunder bakom en BMW Z4 som tävlar i en annan klass.
– Vi visste att tävlingen skulle bli tuff. Vi körde ju ”bara” fyra timmar och kunde inte utnyttja vårt övertag med mindre bränsleförbrukning jämfört med Z4:an från den högre klassen, säger Göransson.

Göransson körde sista stinten och kom ut precis bakom den senare segrande Z4:an. På väg mot mål satte Göransson tävlingens snabbaste varv.
– Jag hade en riktigt rolig fight med den andra Z4:an. Dessvärre kunde jag inte hänga med den på raksträckorna, men det blir andra bullar under 24-timmarstävlingen, lovar Göransson.
Nästa helg är det full fokus på STCC för Göransson. Platsen är då Mantorp Park och Göransson siktar överst på pallen.
– Jag ska vinna då! Nu har jag två riktigt härliga veckor framför mig med mina två favoritbanor – Mantorp och Nürburgring, säger Göransson.

Redan på onsdagen efter Mantorp-helgen beger sig Göransson till Tyskland för 24-timmarstävlingen. Då kommer Göransson att dela bil med Hürtgen, Sorlie och Jörg Viebahn.
– Det ska bli fantastiskt kul att köra 24-timmars igen. Förra året tog vi klasseger och en total fjärdeplats i tävlingen. I år siktar vi på klasseger igen men också på att ta oss in på en pallplats i totalen, säger Göransson.

Samarbete med Ford

Därför bör du serva bilen – innan semesterresan

Fords tekniker ser samma mönster år efter år: slitna bromsar, dåliga batterier eller AC-system som inte orkar leverera i värmen. Ett välplanerat verkstadsbesök kan vara skillnaden mellan drömresa och mardrömsscenario.

Max Verstappen: ”Sätt oss i en hyrbil så blir det show!”

Max Verstappen slår fast att det är förarna som gör sporten: ”Sätt oss i vilken bil som helst så ser vi till att bjuda upp!”

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.

TEST: HWA Evo vs EVO II – LEGENDEN ÄR TILLBAKA, del 2

När en barndomsdröm går i uppfyllelse: Den legendariska homologationsbilen Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II släpper loss på Nordschleife med sin moderna efterträdare. Ett exklusivt generationsmöte med en ny stjärna, i begränsad upplaga: HWA Evo. Här andra delen.

F2: Svensken tar årets första pallplats efter dramatisk fajt

Efter helgens Formel 2-drabbning i Miami lyckades svenske Dino Beganovic knipa sin första pallplats för året. Inför Kanada är han ändå försiktig: ”Något vi måste kolla närmare på”.

BMW:s aprilskämt blir verklighet i helgen

Det som började som ett skämt i sociala medier är nu en riktig racerbil. I helgen debuterar BMW M3 Touring 24H på Nürburgring.

F1-mästaren Verstappen gör Ferrari-debut

När Formel 1 tar paus laddar världsmästaren upp på annat håll – på en av motorsportens mest mytomspunna banor.